HUS

Den tredje Apotti-dagen har förlöpt smidigt

Jaa
På måndagen steg mängden Apotti-användare på HUS till över 5000 personer. Sjukhusens verksamhet har fortsatt som vanligt efter veckoslutet. Jourpoliklinikerna har tagit emot patienter precis som de brukar en typisk vardag.

Övergångsskedet är inne på sin tredje dag, som började livligt då mera HUS-anställda loggade in som nya användare. Under dagen använde redan över 5000 sjukvårdsproffs Apotti utan större problem.

”Inga stora, oväntade händelser har inträffat nu då vardagen börjat. Läkemedelsdelen i Apotti kräver mera tid än vad många användare räknat med. Men det handlar om en utveckling av läkemedelssäkerheten, för medicinering är den vanligaste orsaken till en farlig situation på sjukhuset. Om vi med hjälp av Apotti här får en betydande förbättring till stånd så är förnyelsen definitivt värt det extra arbetet”, säger chefsöverläkare Markku Mäkijärvi.

HUS och Apottis användare har fortfarande mycket arbete framför sig, så att var och en lär sig använda systemet effektivt och smidigt. Markku Mäkijärvi tror ändå att det här arbetet betalar sig tillbaka under de kommande veckorna. ”Vi har kunnat lösa många mindre problem relaterade till själva systemet och användarna har fått mycket sakkunnig hjälp. Framförallt har man tryggt kunnat uppsöka sjukhusen och alla patienter har fått vård. Starten har gått bra och vi fortsätter i samma anda.”

Patient- och klientdatasystemet Apotti togs 1.2.2020 i bruk inom Borgå, Hyvinge, Lojo och Västra Nylands sjukvårdsområden, samt inom HUCS sjukvårdsområde på Jorvs sjukhus och resultatenheterna Kvinnosjukdomar och förlossningar samt Psykiatri. På Pejas sjukhus togs Apotti i bruk redan i november 2018. 

För mera information om övergången till Apotti: följ nyhetsflödet på vår webbplats www.hus.fi/apotti

Pressmeddelande 2.2.2020: Övergången till Apotti fortsätter enligt planerna


Mediekontakter och intervjuförfrågningar
HUS Kommunikation
Paavo Holi, kommunikationschef, tfn 0505 427 9517, paavo.holi@hus.fi
Telefon för medier (kl 9-15.30) 050 427 2875 

Inom HUS pågår en omfattande reform av verksamheten, som hänför sig till hanteringen av patientdata. Det nya enhetligare sättet att dokumentera och använda data förbättrar kvaliteten och stärker patientsäkerheten. Det betydande utvecklingsprojektet är möjligt tack vare övergången till det nya patient- och klientdatasystemet Apotti i alla HUS enheter senast i slutet av år 2020. Dessutom öppnas en ny e-tjänst för HUS kunder, Maisa. Det Epic-baserade systemet som används i nästan 500 sjukhus runtom i världen har levererats till HUS av Oy Apotti Ab.

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

HUS
HUS
Stenbäckinkatu 9, PL 100
00029 HUS

http://www.hus.fi

På HUS Helsingfors universitetssjukhus vårdas årligen över en halv miljon patienter. Våra 25 000 proffs arbetar för alla patienters bästa. Vi har ansvaret för den specialiserade sjukvården för invånarna i våra 24 medlemskommuner. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar koncentrerats riksomfattande till HUS.

HUS är Finlands största aktör inom hälso- och sjukvårdsbranschen och den näst största arbetsgivaren i landet. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HUS

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye