Digi- ja väestötietovirasto

Suomi.fi-valtuudet: Sähköinen valtakirja helpottaa apteekkiasiointia toisen puolesta

Jaa
Koronatilanteen vuoksi riskiryhmiin kuuluvia ja flunssaoireisia suositellaan välttämään käyntiasiointia. Jos henkilö kuuluu näihin ryhmiin, hän voi antaa toiselle henkilölle sähköisen valtuuden hakea reseptilääkkeet apteekista. Valtuus on voimassa kaikissa Suomen apteekeissa.

Reseptilääkkeiden hakemiseen voi valtuuttaa Suomi.fi-valtuuksissa kenet tahansa – niin puolison, sukulaisen kuin tutun tai auttamishaluisen naapurin. Valtuudet-palvelussa voi itse määrätä, kauanko valtuus on voimassa. Valtuuden voi myös peruuttaa.

Valtuutettu henkilö voi asioida missä tahansa apteekissa. Hän ei tarvitse valtuuttajan Kela-korttia, reseptiä tai potilasohjetta. Valtuutetun henkilöllisyys tarkistetaan apteekissa passista, henkilökortista tai ajokortista. Kela-kortti ei käy henkilöllisyyden osoittamiseen. Valtuutetun henkilön tulee kertoa apteekissa, mikä on valtuuttajan nimi ja henkilötunnus sekä mitä reseptilääkkeitä hän tarvitsee.

Näin annat sähköisen valtuuden:

  1. Tunnistaudu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai sirullisella henkilökortilla palveluun osoitteessa suomi.fi/valtuudet.
  2. Siirry valikosta kohtaan ”Anna valtuus”.
  3. Lisää valtuuttamasi henkilön nimi ja henkilötunnus.
  4. Valitse Valtuusasiat-listalta "Apteekkiasiointi" ja määrittele valtuuden voimassaoloaika.
  5. Kerro valtuuttamallesi henkilölle henkilötunnuksesi sekä tarvitsemiesi reseptilääkkeiden nimi.

Mikä on Suomi.fi-valtuudet?

Suomi.fi-valtuudet on osa Suomi.fi-verkkopalvelua, joka kokoaa yhteen kaikki julkiset palvelut. Apteekkiasioiminen toisen puolesta on ollut mahdollista kesäkuusta 2019 alkaen. Helmikuun loppuun mennessä apteekkivaltuuksia oli annettu yhteensä noin 27 600. Suomi.fi-palveluiden kehittämisestä vastaa Digi- ja väestötietovirasto.

Suomi.fi-valtuuksissa kansalainen voi valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen asioimaan puolestaan valitsemissaan asioissa. Palvelussa voi myös pyytää valtuutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta ja hallinnoida omia valtuutuksiaan keskitetysti. Valtuudet-palvelun avulla voi toisen henkilön tai yrityksen puolesta asioida esimerkiksi Traficomin sekä useissa Verohallinnon palveluissa.

Suomi.fi-valtuudet helpottaa arkea, kun ei itse pysty hoitamaan asiointiaan esimerkiksi iän, sairauden, ulkomaanmatkan tai muun esteen vuoksi.Tällöin luottohenkilö voi hoitaa asiat helposti sähköisen valtakirjan avulla.

Lisätietoja ja Valtuuksia hyödyntävät asiointipalvelut löytyvät osoitteesta  Suomi.fi/valtuudet.

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande

Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.

Information on deaths to be transferred automatically between Finland and Estonia as of 15 April15.4.2025 07:00:00 EEST | Press release

As of 15 April 2025, Finnish and Estonian authorities will automatically exchange information on their citizens who have passed away in another country. This makes it easier for family members to handle their affairs and ensures that the necessary official processes, such as the termination of the payment of social benefits and the closure of bank accounts, progress without separate notifications.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye