
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi

Koronakriisi koettelee markkinointialaa, ja ensimmäinen konkurssi uutisoitiin viime viikolla, kun perinteikäs mainostoimisto Dynamo & Son ilmoitti tilanteestaan. Konkurssien myötä irtisanotuksi joutuvien työsuhteisten lisäksi kriisi iskee kovasti myös yrittäjinä tai freelancereina toimiviin markkinoinnin ammattilaisiin.
Markkinointialan kaksi vahvaa yhteisöä, MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA lanseeraavat yhteistyössä kanavan konkurssien ja irtisanomisten myötä työttömiksi joutuvien markkinoinnin alan ammattilaisten auttamiseksi.
Tänään lanseeratun ja laajasti molempien kanavissa näkyvän MarkkinointiOpas-konseptin keskiössä on oppimiseen ja oppien jakamiseen liittyvä videosarja. Sarja tulee pitämään sisällään asiantuntijavideoita markkinoinnin eri osa-alueilta. Videoihin haetaan oppaiksi koronan myötä työelämän kriisiin joutuneita. Ajatuksena on, että oppaat jakavat pieniä paloja osaamisestaan avuksi muille ja tekevät samalla omaa osaamistaan tunnetuksi.
MarkkinointiKollektiivin Marica Thorén kertoo idean syntyneen nopeasti. Hänen mukaansa tarve tälle on suuri.
– Tilanne kentällä on huolestuttava, ja monet tarvitsevat nyt apua ja oman osaamisensa esille tuomista. Huonoimmassa asemassa ovat pääsääntöisesti ulkoistetut alan freelancerit, joiden sopimukset laitetaan ensimmäiseksi katkolle, kun säästöjä etsitään. MarkkinointiKollektiivi on koko alan ammattilaisten soihdunkantaja, ja onneksemme yhdessä MMA:n kanssa löysimme yhteisen tavan auttaa meille molemmille tärkeää alaa.
MMA:n Tuula Sirén kertoo yhteistyökuvion olevan looginen myös heidän näkökulmastaan. MMA haluaa olla mukana auttamassa kaikkia alan ammattilaisia sekä tuomassa inspiraatiota.
– Tässä yhteistyössä toteutuvat molemmat puolet: konkurssien ja irtisanomisten myötä haasteelliseen tilanteeseen joutuneet ammattilaiset saavat isoa näkyvyyttä ja buustia itselleen ja toisaalta muut markkinoinnin ammattilaiset saavat sekä inspiroivaa että hyödyllistä oppia oman erikoisalueensa parhailta. Nykyinen kriisi näkyy alalla kaikille, ja on velvollisuutemme pyrkiä auttamaan aivan koko alaa. Monella on nyt myös tilanteen vuoksi mahdollisuus käyttää aikaa oman osaamisensa hiomiseen tai uusien taitojen haltuun ottamiseen.
Avoin haku MarkkinointiOppaiksi käynnistyi tänään MarkkinointiKollektiivin ja MMA:n verkkosivuilla. Ensimmäiset jaksot ilmestyvät vielä huhtikuun aikana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
puheenjohtaja Marko Hovinmäki, p. 0400 747333, marko.hovinmaki@mma.fi
markkinointi- ja viestintäjohtaja Tuula Sirén, p. 050 3761361, tuula.siren@mma.fi
MarkkinointiKollektiivi
Marica Thorén, p. 040 675 8908, marica@mkollektiivi.fi
Santtu Kottila, p. 040 184 3287, santtu@mkollektiivi.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400http://www.mma.fi
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on noin 20 000 myynnin, markkinoinnin ja oston ammattilaisen sitoutumaton ammattijärjestö. MMA toimii jäsentensä ammatillisena etujärjestönä, valvoo ja kehittää jäsenten yhteiskunnallisia, taloudellisia ja ammatillisia etuja sekä kehittää jäsenten ammattitietoja ja -taitoja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.
Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote
Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.
Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta9.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.
Myyntityön arvostusta parannetaan konkreettisilla teoilla – MMA kumppaniksi merkittävään myyntikilpailuun27.2.2020 08:30:00 EET | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on jälleen mukana tukemassa myynnin alan koulutusta Suomessa. MMA on kumppanina Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämässä Best Seller Competition 2020 -kilpailussa, jossa etsitään Suomen parasta myyjää alan korkeakouluopiskelijoiden joukosta.