Pyöräliikenteen kehittämisohjelma esittää keinoja pyöräteiden nopeampaan toteutumiseen

Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee pyöräliikenteen kehittämisohjelmaa kokouksessaan 21. huhtikuuta. Lopullisesti ohjelmasta päättää kaupunginhallitus. Ohjelma kattaa vuodet 2020–2025.
Aiemmassa, vuonna 2014 hyväksytyssä pyöräilyn edistämisohjelmassa tavoitteeksi asetettiin, että pyöräliikenteen kulkumuoto-osuus kasvaa 11 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Tämä tavoite ei ole toteutunut, vaikka pyörällä tehtyjen matkojen absoluuttinen määrä onkin kasvanut.
– Suurimmaksi syyksi pyöräliikenteen tavoiteltua hitaampaan kehitykseen nähdään se, että pyöräliikenteen keskeisten väylien rakentaminen ei ole edennyt suunnitellulla vauhdilla, sanoo Helsingin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki.
Pyöräliikenteen uuden kehittämisohjelman tavoitteena on, että Helsinki on kaiken ikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki ja pyöräliikenteen kulkutapaosuus on vähintään 20 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.
Parannuksia myös ylläpitoon, työmaajärjestelyihin ja pysäköintiin
Kehittämisohjelman yhteensä 34 toimenpiteessä keskitytään erityisesti keinoihin parantaa pyöräliikenteen infrastruktuurin eri osa-alueita. Ohjelman toimenpiteistä tärkein ja kiireellisin on kantakaupungin keskeisten pyöräväylien ja baanaverkon rakennuskohteiden priorisointi ja aikatauluttaminen. Sujuvien ja turvallisten reittien lisäksi ohjelman toimenpiteet tähtäävät muun muassa väylien laadukkaaseen ylläpitoon, toimiviin liikennejärjestelyihin työmaiden kohdalla sekä pyöräpysäköinnin lisäämiseen.
– Pyöräliikenteen edistäminen ei ole itseisarvo, vaan keino turvallisemman, viihtyisämmän ja toimivamman kaupungin luomiseen. Mitä useampi matka tehdään kävellen, pyörällä tai joukkoliikenteellä, sitä paremmin kasvavan kaupungin liikenne toimii, Oskari Kaupinmäki toteaa.
Pyöräliikenteen edistämisohjelman tavoite pyöräliikenteen kulkutapaosuuden nostamisesta on linjassa Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman tavoitteiden kanssa. Pyöräliikenteen edistäminen on myös yksi niistä keinoista, jolla Helsinki tavoittelee visiotaan olla maailman toimivin kaupunki.
Vuoden 2014 pyöräilyn edistämisohjelman laatimisen yhteydessä laskettiin, että baanaverkon rakentamiseen sijoitettu euro tuottaisi lähes kahdeksan euron yhteiskuntataloudelliset hyödyt. Hyödyt syntyvät pääosin lisääntyneen pyöräilyn tuottamista terveyshyödyistä sekä pyöräilyn nopeutumisen tuottamista aikasäästöistä. Investoinnin hyöty on moninkertainen tavanomaisiin liikennehankkeisiin verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Oskari Kaupinmäki
pyöräilykoordinaattori
kaupunkiympäristön toimiala
Liikenne- ja katusuunnittelu
puh. 09 310 22589
oskari.kaupinmaki@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Taimenten kutupaikkaa vahingoittanut pato puretaan Pitäjänmäellä23.4.2025 17:24:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki purkaa Strömbergin puistossa työmaa-aikaisen padon, joka on aiheuttanut tuhoa erittäin uhanalaisen taimenen kutupaikalle.
Puistojen ja katujen puhtaanapito maksaa Helsingille miljoonia vuodessa – Helsinki kampanjoi roskattomuuden puolesta23.4.2025 10:35:44 EEST | Tiedote
Viime vuonna startannut Roskaton Helsinki -kampanja alkaa huhtikuun puolivälissä ja jatkuu koko kesän. Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta roskaantumisen haitoista ja tuoda esille roskaamisen kustannuksia. Puistojen ja katujen puhtaanapito maksoi Helsingin kaupungille viime vuonna yli 14 miljoonaa euroa.
Ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna inleds22.4.2025 13:30:24 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad har påbörjat ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Målet är att Brunnsgatan ska omvandlas till en gata för kollektivtrafik utanför järnvägsstationen. På Esplanaderna tryggar man områdets kulturhistoriska värde. Trafikmässigt bevaras två körfält på Esplanaderna per riktning.
Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistaminen käynnistyy22.4.2025 13:30:24 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistamisen. Tavoitteena on Kaivokadun muuttaminen päärautatieaseman edustalla joukkoliikennekaduksi. Esplanadeilla turvataan alueen kulttuurihistoriallinen arvo. Liikenteellisesti Esplanadeilla säilytetään kaksi ajokaistaa suuntaansa.
Koncepttävling för Tomtbacka gård inleds – nu söks en erfaren aktör som kan utveckla området22.4.2025 12:36:18 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad söker genom en koncepttävling en samarbetspartner som vill utveckla Tomtbacka gård och ta över byggnaderna och djuren. Målet är att Tomtbacka gård ska bli ett aktivt och attraktivt rekreationsområde samt besöks- och turistmål.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme