DNA Oyj

Kyselytutkimus: Kahdeksan kymmenestä kerrostaloasukkaasta haluaa pienentää asumisensa ilmastopäästöjä

Jaa
Suomalaiset kerrostaloasukkaat ovat erittäin halukkaita pienentämään asumisestaan aiheutuvia ilmastopäästöjä ja kustannuksia, selviää tuoreesta kyselystä. Helpoin tapa säästää energiaa ja pienentää päästöjä on laskea lämpötilaa silloin, kun koti on tyhjillään.

DNA:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan kerrostaloasukkaat ovat hyvin motivoituneita ilmastotoimiin asumisessaan: peräti kahdeksan kymmenestä (80 %) kyselyyn vastanneesta kertoo haluavansa pienentää asumisensa ilmastopäästöjä. Rakennusten lämmittäminen tuottaa hyvin suuren osan Suomen ilmastopäästöistä – esimerkiksi Helsingissä selvästi yli puolet kaupungin päästöistä johtuu rakennusten lämmityksestä*. Myönteiset muutokset lämmittämisessä voisivat siis olla todella vaikuttavia.

– Perinteisesti ihmisiä on kehotettu yksioikoisesti alentamaan asuntonsa lämpötilaa. Tämä ei ole kovin houkutteleva viesti, jos muutenkin vaikkapa kokee palelevansa kotonaan. Lämmitysenergiaa on mahdollista säästää myös paljon älykkäämmin niin, että asumismukavuuskin paranee, sanoo DNA:n älylämmityspalvelu Wattisesta vastaava kehitysjohtaja Mikko Lietsalmi.

Myös asumisen kustannussäästöt kiinnostavat suomalaisia.  Kolme neljäsosaa (74 %) kyselyyn vastanneesta yli tuhannesta kerrostaloasukkaasta sanoo haluavansa pienentää asumisestaan aiheutuvia lämmityskustannuksia. Rahallisia säästöjä tärkeämpänä pidetään kuitenkin ilmastonmuutokseen vaikuttamista. Varsinkin pääkaupunkiseudulla ilmastosyyt nousevat kyselytuloksissa lämmityskustannuksia tärkeämmiksi.

– Kyselyn tulokset osoittavat, että ihmisillä on aito halu toimia ilmastonmuutoksen voittamiseksi. Asumisen energiankulutukseen liittyvät ratkaisut ovat aiemmin olleet työläitä ja hankalia, joten niihin on ollut vaikea ryhtyä. Vanhoissa kerrostaloissa on kuitenkin erittäin suuri energiansäästöpotentiaali, jonka laajalla käyttöönotolla voisimme pienentää ilmastopäästöjä merkittävästi, Lietsalmi sanoo.

Uudenlaisten älylämmityspalveluiden avulla on mahdollista muun muassa laskea asunnon lämpötilaa yöksi, työ- ja koulupäivän ajaksi tai pitemmäksi aikaa, jos asukkaat ovat poissa kotoa. Myös eri huoneiden yksilöllisellä lämpötilan hallinnalla voidaan vähentää lämmitysenergian kulutusta.

Noin puolet (48 %) kerrostaloasukkaista kertoo, ettei koskaan alenna asuntonsa lämpötilaa, vaikka olisi sieltä pitkäänkin poissa. Peräti 85 % vastaa kuitenkin, että heidän asuntonsa lämpötilaa voisi hyvin laskea heidän sieltä poissa ollessaan, jos asunto lämpenisi automaattisesti takaisin ennen kuin he palaavat kotiin.

Kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2020 verkkokyselynä ja siihen vastasi 1028 kerrostaloasukasta. Tulokset on painotettu koko Suomen kerrostaloasukkaita edustaviksi. Kyselytutkimuksen tilasi DNA ja toteutti Norstat-tutkimuslaitos.

DNA:n Wattinen on tekoälyyn perustuva palvelu, jonka avulla kiinteistöjen lämmitystä voidaan optimoida asunto- ja huonekohtaisesti. Palvelun käyttöönotto vaatii vain uusien älytermostaattien asentamista asuntoihin.

*HSY 2018

Lisätietoja medialle:

Wattisen liiketoiminnan kehitysjohtaja Mikko Lietsalmi, DNA, puh. 044 044 3804, mikko.lietsalmi@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Avainsanat

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 942 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA Experience Lounge on alusta tulevaisuuden teknologisten ratkaisujen koeajoon – vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet8.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

DNA on avannut uuden DNA Experience Loungen pääkonttorinsa yhteyteen Ilmalanlinnaan. Tämä innovatiivinen ja immersiivinen tila on digitaalinen alusta, joka tarjoaa DNA:n yritysasiakkaille ja sidosryhmille mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä.

DNA Experience Lounge is a platform for test-driving the technological solutions of the future – you can only grasp the possibilities through hands-on testing8.4.2025 08:30:00 EEST | Press release

DNA has opened the new DNA Experience Lounge at its headquarters in Ilmalanlinna. This innovative and immersive space is a digital platform that enables DNA's corporate customers and stakeholders to explore the opportunities and threats of future technologies as well as familiarise themselves with the company’s products and services in an interactive environment.

DNA:n maaliskuun 2025 myydyimmät puhelimet, älykellot ja tietokoneet1.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

OnePlus Nord CE 4 Lite 5G vei ensimmäisen sijan kuluttajien keskuudessa DNA:n maaliskuun myydyimpien laitteiden listalla. Applen iPhone 16 5G nappasi puolestaan kärkisijoituksen yritysasiakkaiden myydyimpänä puhelimena. Apple kiipesi myös käytetyimpien puhelinten listan kärkeen suositulla iPhone 13 5G -mallillaan, ja Apple Watch -älykellot palasivat maaliskuussa myydyimpien älykellojen kärkeen.

Huijaukset ovat tulleet jäädäkseen – Nettipetosvakuutus auttaa petoksen uhreja31.3.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Tällä hetkellä kaikkein nopeimmin kasvavat tietoturvauhat ovat ihmiseen kohdistuvat huijaukset. Samalla tarve suojautua erilaisilta huijauksilta ja identiteettivarkauksilta on kasvanut. DNA vastaa kuluttajien tarpeeseen suojautua erilaisilta tietoturvauhilta tuomalla kattavaan DNA Digiturva -tietoturvapalveluunsa Nettipetosvakuutuksen huhtikuussa. Nettipetosvakuutus auttaa ja tukee kuluttajia nettipetosten osuessa omalle kohdalle. Lisäksi DNA Digiturva -tietoturvapalvelu pitää sisällään myös alkuvuonna lanseeratun Huijausturvan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye