Arvovalta-kirja: Kriisiaika haastaa johtajien arvoretoriikan uudella tavalla - onko organisaatiomme siihen valmis?
Saksin mukaan enää ei voida puhua arvoista pelkkinä tyhjinä mainoslauseina, vaan niiden tulee edustaa yksilön ja organisaation aitoja valintoja. Sidosryhmät tekevät 2020-luvulla enemmän arvopohjaisia päätöksiä kuin koskaan aiemmin. Arvot korostuvat poikkeusoloissa, jolloin turvaudutaan johonkin pysyvämpään. Se haastaa johdon arvoretoriikkaa uudella tavalla.
Koko maailmaa syleilevät arvot eivät ole todellisia arvoja
Johtajuuden toimiympäristö on muuttunut 10 vuodessa merkittävästi. ”Kansalaisilla on media taskussaan ja yhteiskunta odottaa läpinäkyvyyttä. Jotta arvot ovat todellisia, edellyttää se rohkeutta linjata asioita. Todelliset arvot menevät jopa rahan edelle”, kuvaa Saksi arvojen merkitystä. ”Koko maailmaa syleilevät lausahdukset eivät ole arvoja lainkaan, vaan enemmänkin yhteisön toiveita ja markkinointipuhetta.”
Myynnissä ei aina tunnisteta asiakkaiden tai myyjien arvolatauksia
Saksi näkee arvoissa hyödyntämätöntä potentiaalia, jonka avulla yritykset voisivat vahvistaa brändiään ja saada sidosryhmiensä luottamuksen. ”Liian harva myyntijohtaja pohtii, minkälaiset arvot vaikuttavat asiakkaiden, myyjien ja yhteistyökumppaneiden valintoihin. Osataanko syvällisesti ymmärtää sidosryhmien arvolatauksia ja auttaa niiden toteutumista? Arvot mielletään usein HR-johtajan omaisuudeksi, kun niiden tulisi toimia koko johtamisjärjestelmän ytimessä”, Saksi haastaa uudenlaiseen ajatteluun.
Arvoilla on merkittävä vaikutus organisaatioiden maineeseen
Saksi selvitti kirjaa varten vuoden 2019 maineeltaan parhaiden ja huonoimpien yritysten arvoja. ”Kaikkien yritysten arvot ovat kirjattuina samankaltaisia. Mainetta vahvistavat ja rapauttavat asiat riippuvat pitkälti siitä, miten viestityt arvot toteutuvat arjen toimissa ja seisotaanko niiden takana myös vaikeissa paikoissa. Jos organisaatio viestii arvoista, jotka eivät perustu todellisuuteen, syntyy maineriskejä ja arvot saattavatkin kääntyä organisaatiota vastaan.”
24 vaikuttajaa luovat monipuolisen näkökulman arvoihin
Saksi haastatteli kirjaan 24 vaikuttajaa yhteiskunnan eri osa-alueilta. Kaikille yhteistä oli näkemys siitä, että arvojen merkitys yhteiskunnassa vahvistuu. Haastattelut toivat esille arvoja esimerkiksi yt-menettelyissä, fuusioissa ja suurissa strategisissa muutoksissa.
Haastateltavina olivat Lasse Ahlstedt, Stefan Björkman, Teemu Heinonen, Olli Holstmröm, Eero Huovinen, Hannele Jakosuo-Jansson, Atte Jääskeläinen, Gita Kadambi, Saara Kankaanrinta, Johannes Karjula, Seppo Kolehmainen, Elina Koskela, Topi Manner, Heikki Martela, Jukka Metsälä, Kaius Niemi, Mikko Nieminen, Susanna Pettersson, Perttu Pölönen, Timo Ritakallio, Milja Saksi, Peter Sjöberg, Juha Tapio, Tommi Tuominiemi ja Merja Ylä-Anttila.
Lisätietoa kirjan sisällöstä ja tilauslinkki http://arvovalta.fi
Kirjaan liittyviä kommentteja voi kohdistaa Twitterissä https://twitter.com/JukkaSaksi sekä käyttämällä hashtagia #arvovalta.
Yhteyshenkilöt
Haastattelut ja kirjan arvostelukappaleet
Jukka Saksi, kirjoittaja
040-501 8357
jukka.saksi@johtajaonmedia.fi
Taina Parviainen, kustannustoimittaja
050-358 0846
taina.parviainen@helsinki.chamber.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
KTT, MBA Jukka Saksi on Johtaja on Media! Oy:n johtajuusviestinnän valmentaja ja tietokirjailija. Hänen edellinen kirjansa Johtaja on Media! ilmestyi 2016.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Johtaja on Media! Oy
Selvitys: Hyvinvointialueille tarvitaan vahva valtuusto haastamaan soten ja pelastustoimen professioiden toimintamallit25.11.2021 08:11:46 EET | Tiedote
Sote-ja pelastustoimen siirtyminen hyvinvointialueille on suuri muutos, jonka laajuutta ja heijastevaikutuksia ei yhteiskunnassa hahmoteta. Kiireellinen aikataulu, korona ja työvoimapula vaikeuttavat toteuttamista. On vaarana, että valmistelussa keskitytään liikaa rakenteisiin ja unohdetaan, että uudistusta tehdään henkilöstölle ja asiakkaille. Huonosti johdettuna uudistus voi ajaa työvoimapulan katastrofiksi. Luottamushenkilöt joutuvat tekemään vaikeita henkilö- ja arvovalintoja nopealla aikataululla. On tärkeää, että aluevaalien aktiviisuus nousee tarpeeksi korkeaksi, jotta päättäjillä on legitimiteetti, kertoo KTT Jukka Saksin toteuttama selvitys.
Avoin kutsu: Sote-johtamisen arvotutkimuksen tulokset julkistetaan 8.4.2019 klo 13-1525.3.2019 15:10:31 EET | Kutsu
Tervetuloa kuulemaan tuoreen sote-johtamisen arvotutkimuksen tuloksia sekä seuraamaan paneelikeskustelua aiheesta. Johtaja on Media! selvitti, mistä arvoista käsin sotea johdetaan, kokevatko sote-johtajat arvoristiriitoja ja tulevatko arvot esiin asiakaskohtaamisissa. Tradeka ja Diakoniasäätiö Foibe toimivat tutkimuksen kumppaneina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme