Tutkimus: 91% suomalaisista arvostaa ilmaisia palautuksia
Verkkokauppojen ei ole tarvinnut enää useampaan vuoteen tarjota asiakkailleen ilmaisia palautuksia, mutta suuri osa tekee niin joka tapauksessa, koska se on asiakkaille tärkeää, kuten Svean IRO Researchilla teettämässä tutkimuksessa käy ilmi. Vuodentakaisessa tutkimuksessa ilmaiset palautukset ilmoitti tärkeiksi 76 % vastaajista, kun uusimmalla tutkimuskierroksella luku oli jo 91 %.
Tärkeimmiksi ilmaiset palautukset nousevat niissä tuoteryhmissä, joissa palautuksia on paljon; näitä ovat esimerkiksi vaatteet ja asusteet, kengät sekä elektroniikka ja harrastus- ja urheilutarvikkeet. Ahkerimpia palauttajia ovat naiset ja nuoret aikuiset.
Palautusmääriä voi vähentää
Yksi palautukseen johtavista syistä on reklamaatio. Noin viidennes vastaajista oli tehnyt reklamaation viimeisen vuoden aikana ja näistä lähes puolet oli myös palauttanut tilauksensa reklamaation vuoksi. Svealla arvioidaan, että reklamaatioiden vaikutus alaan voi olla jopa satoja miljoonia euroja. Reklamaatioiden osuus on siis merkittävä, mutta ilmiötä on tutkittu ja siihen on kiinnitetty huomiota varsin vähän.
”Verkkokaupat voisivat hoitaa palautukset ja reklamaatiot paljon nykyistä tehokkaammin käyttämällä sopivia työkaluja”, sanoo Svean liiketoimintajohtaja Benny Öhman ja jatkaa: ”Tutkimuksestamme selvisi, että verkkokauppa on valmis tarjoamaan asiakkaalle sopivan hyvityksen niin yli puolet reklamaatiosta johtuvista palautuksista voitaisiin välttää kokonaan”.
Erityisesti sellaisilla toimialoilla, joilla logistiikkakustannukset ovat korkeat, tulisi Öhmanin mukaan pyrkiä minimoimaan palautusten määrä. ”Esimerkiksi vaatteiden verkkokaupassa taas tietyltä määrältä palautuksia on vaikea välttyä, jolloin niiden käsittelyn tehokkuutta voi parantaa oikeilla välineillä”, kertoo Öhman.
Kokonaisuus ratkaisee
Jo ennen mahdollista palautustilannetta, tulee verkkokauppakokemuksen olla ostajalle nopea ja vaivaton. Nettolukuna 51 % ostajista oli keskeyttänyt ostoksensa viimeisen vuoden aikana ostoprosessin vaikeuden tai teknisten ongelmien vuoksi. Näistä neljäsosa ei osta tuotetta lainkaan tai ostaa sen muualta.
Maksutavoista suosituin on edelleen verkkopankkimaksu, ja sitä käyttää varsinkin nuorempi ikäpolvi. Miehet ja suurituloiset suosivat korttimaksamista, kun laskulla ostaminen on suositumpaa naisten keskuudessa. Nuorin ikäryhmä käyttää eniten mobiilimaksua ja erämaksua 35-44 -vuotiaat vastaajat.
Ostokokemus kokonaisuudessaan on verkkokaupassa tärkeä, aina tuotteista maksamiseen ja mahdolliseen palauttamiseen saakka. 88 % vastaajista suosii suomalaista verkkokauppaa, osittain juuri siksi että kokee saavansa suomalaisesta verkkokaupasta parempaa palvelua helpommin, ja omalla äidinkielellä.
Svean vuoden 2020 verkkokauppatutkimuksen voi ladata täältä.
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Liiketoimintajohtaja Benny Öhman, Svea
benny.ohman@svea.fi, + 358 43 8244 142
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Svea tarjoaa maksu- ja rahoitusratkaisuja yrityksille ja yksityisille, sekä perintä- ja taloushallinnon palveluita yrityksille. Suomessa Svea on toiminut jo vuodesta 2002, työllistäen nykyisin yli 200 henkeä. Svean toiminta Suomessa koostuu neljästä yrityksestä: rahoitusyhtiö Svea Ekonomi AB (publ.), Filial i Finlandista, perintätoimija Svea Perintä Oy:stä sekä maksujen välitykseen liittyviä palveluita tarjoavista Svea Payments Oy:stä ja Svea Development Oy:stä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svea
Svea ostaa Talenomin perintäliiketoiminnan Suomessa14.11.2024 17:08:19 EET | Tiedote
Svea Bank -konserniin kuuluva Svea Perintä Oy ja Talenom Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla Svea ostaa Talenomin perintäliiketoiminnan. Kaupan myötä Svea vahvistaa asemiaan kilpaillulla perintäalalla.
Svea Bank AB ostaa Intrum Rahoitus Oy:n osakekannan Suomessa20.7.2023 11:11:31 EEST | Tiedote
Svea Bank AB ja Intrum Oy ovat allekirjoittaneet 17.7.2023 sopimuksen, jolla Svea ostaa koko Intrum Rahoituksen osakekannan. Yrityskaupan myötä Svea vahvistaa edelleen asemiaan yhtenä Suomen johtavista laskusaatavarahoituksen tarjoajista.
Uusi toimitusjohtaja Svean maksupalveluissa13.6.2023 10:00:00 EEST | Tiedote
Svea Payments Oy sekä Svea Development Oy saavat uuden toimitusjohtajan 1.9.2023 alkaen, kun Tomas Lundqvist aloittaa tehtävässä Konsta Karvisen lopettaessa viidentoista vuoden palveluksensa ensin Maksuturvalla ja sittemmin Svealla.
Svea Bank ja Veikkausliiga yhteistyösopimukseen – joustoa arkeen myös seuroille5.4.2023 10:04:33 EEST | Tiedote
Rahoitusalan konserni Svea ja Veikkausliiga ovat solmineet yhteistyösopimuksen, joka tarjoaa selkeää lisäarvoa myös suoraan Veikkausliigan seuroille. Yhteistyön puitteissa seuroille avautuu mahdollisuus hyödyntää Svean rahoitusratkaisuja oman toimintansa tukena.
POP Pankki ja Svea Bank yhteistyöhön22.2.2023 14:00:00 EET | Tiedote
POP Pankki valitsi Svea Bankin yritysrahoituskumppanikseen ja vahvistaa näin yritysrahoitusvalikoimaansa. Yhdessä Svea ja POP Pankki tarjoavat jatkossa yritysasiakkaille entistä laajemmat osamaksu- ja leasingrahoituksen palvelut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme