Robotit parantavat asiakaspalvelua ja auttavat koronan torjumisessa
– Ajatus siitä, että robotti ohjaisi eteenpäin koronan hoidossa, tai oikeastaan missään muussakaan keskeisessä asiassa, tuntuu useimmista ihmisistä varmasti vieraalta ja jopa pelottavalta, sanoo suomalaisen VAIT Groupin toimitusjohtaja Aapo Kraama. – Käytännössä ihminen ei aina edes huomaa puhuvansa robotin kanssa ja on joka tapauksessa tyytyväinen, että asia tulee hoidettua.
VAIT Group on kehittänyt automatisoidun tekstiviesti- ja puherobottikommunikaatioratkaisun, joka kommunikoi mahdollisimman luonnollisesti asiakkaan kanssa. Puherobotti kehitettiin aluksi myynnin tueksi, mutta sittemmin robotiikasta on saatu hyviä kokemuksia myös muun muassa ajanvaraustoiminnoissa ja asiakaspalautteiden käsittelyssä.
– Puheentunnistusteknologian sovellusmahdollisuudet ovat moninaiset. Robottiteknologialle voidaan opettaa yrityksen oma äänensävy, jolloin lopputulos on mahdollisimman luonteva, Kraama kertoo.
Robotit mukaan ratkaisemaan koronakriisiä
Korona-aika tuo monenlaisia haasteita terveydenhuollon asiakaspalveluun. Resurssit ovat kovilla, kun koronalle altistuneita jäljitetään ja testattuja kontaktoidaan – ja samalla pitäisi turvata muihinkin terveyspalveluihin liittyvä asiakaspalvelu. Lokakuun alussa julkaistun tutkimuksen mukaan terveydenhuollon henkilöresurssit riittävät tällä hetkellä koronasoittoihin, mutta ovat jo tiukilla eivätkä riitä, mikäli tilanne pahenee. Tutkimuksen teki kymmenen suomalaisen sairaanhoitopiirin omistama 2M-IT Oy, ja se päätyi suosittamaan automaation hyödyntämistä mahdollisimman laajasti kuormitustilanteiden ehkäisyssä.
– Puherobotti voi soittaa lähes 20 000 puhelinsoittoa tunnissa. Robotti voi hoitaa esimerkiksi puhelut, joissa ilmoitetaan negatiivisesta koronatuloksesta tai sitä voidaan hyödyntää puhelinpalvelussa, jossa ihminen itse soittaa robotille ja tiedustelee, onko koronatestin tulos jo tullut, Aapo Kraama kertoo. – Edistynyt robottiteknologia soveltuu myös positiivisesta testituloksesta ilmoittamiseen ja sairastuneen neuvomiseen.
Usein arvellaan, että robotti korvaa ihmisen työn. Robotiikasta, kuten muustakin automatisaatiosta, voi kuitenkin olla suurta apua ihmisen työlle ja kriisitilanteissa sen merkitys voi olla jopa kriittinen.
– Mitä nopeammin koronavirukselle altistuneet ja koronaan sairastuneet tavoitetaan, sen parempi. Uskomme, että nopea robotiikka voi todella auttaa koronaviruksen pysäyttämisessä, Kraama sanoo. – Ja tietenkin on tärkeää tavoittaa mahdollisimman nopeasti myös ne, joiden koronatestin tulos on negatiivinen, jotta he voivat huokaista helpotuksesta.
Yhteyshenkilöt
Aapo Kraama
Toimitusjohtaja
VAIT Group Oy
044 988 1380
aapo.kraama@vaitgroup.com
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Asiakaslähtöinen VAIT Group on automatisoituihin puheluihin keskittynyt älyteknologiayhtiö. Yhtiö on velaton, 100 % omavarainen ja perustettu virallisesti 2017. VAIT toimii laajan verkostonsa sekä 9 henkilön voimalla, joista suurin osa on myös VAIT Groupin vastuullisia omistajia. Yrityksellä on Aalto-yliopistoon läheiset yhteydet, joita se hyödynsi etenkin vuosina 2015–2016 teknologian jalostuksessa. Pääomistajat ovat menestyneitä yrittäjiä ja varakkaita yksityishenkilöitä. Lisäksi omistajilla on suorat yhteydet pääomasijoituslähteisiin, mikä varmistaa kaikissa tilanteissa nopean taloudellisen reagoinnin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta The Satama Oy
62-vuotias kestävyyslegenda haastaa "hirveän" maailmanennätyksen Helsingissä – Jari Lampi tavoittelee 411 toiston rajaa sotilasmaastavedossa LOL Expossa10.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin Wanhassa Satamassa 12.4. järjestettävässä liikunta- ja hyvinvointitapahtumassa lanseerataan myös kaksi hyvinvointialan innovaatiota.
Liiketoimintakaupalla syntynyt uudentyyppinen kokonaisuus sai nimekseen The Satama6.2.2025 10:25:42 EET | Tiedote
Wanha Satama Interactive Oy:n ja Zeroten Oy:n liiketoimintakaupan myötä syntyi The Satama Oy, joka auttaa asiakkaitaan menestymään Suomen laajimpiin kuuluvalla uudella palveluportfoliolla.
Tutkimus: Tapahtumia järjestetään nyt enemmän asiakkaiden kuin oman henkilökunnan vuoksi20.11.2024 11:10:59 EET | Tiedote
Yhdistynyt tapahtumatila Wanha Satama ja mainostoimisto Zeroten (WS Zeroten Oy) selvitti tapahtumien ostajien näkemyksiä hankintojen tavoitteista ja kumppanin valinnasta oman brändityönsä yhteydessä lokakuun lopussa 2024. Tapahtumilla tavoitellaan nyt erityisesti asiakaskunnan sitouttamista, ja tapahtumatilan toivotaan mukautuvan tarpeeseen.
Wanha Satama Interactive ja Zeroten menivät yhteen19.8.2024 12:15:00 EEST | Tiedote
Wanha Satama Interactive Oy sekä Zeroten Oy ovat tehneet liiketoimintakaupan, jonka myötä Wanhan Sataman tapahtumatoiminta on siirtynyt Zerotenille. Yhdistyminen synnyttää monipuolisen tapahtuma- ja markkinointipalveluja tarjoavan WS ZeroTenin, jonka tavoitteena on paitsi kasvattaa osapuolten nykyisiä liiketoimintoja, myös lanseerata uusia.
Indoor Camping – Wanha Satama tarjoaa majoitusta myös Pori Jazzeilla3.6.2024 13:40:51 EEST | Tiedote
Indoor Camping Wanha Satama vastaa Pori Jazzien aikaiseen majoituspulaan tarjoamalla edullisen, silti laadukkaan majoitusvaihtoehdon festivaalien ajaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme