PRBI-barometri: viestinnän vaikuttavuuden vaatimukset kasvavat
Viestintätoimisto Brunnen aloitti joulukuussa 2020 kansainvälisen barometrin julkaisemisen. Se auttaa viestintäpalveluiden ostopäättäjiä näkemään, millaisiin palveluihin investoidaan ja mitä päättäjät odottavat viestinnällä vaikuttavuudelta vuonna 2021. Kyselytutkimuksella kerätty data kertoo viestintäpalveluita harkitseville ja niitä käyttäville päättäjille siitä, millainen viestinnän osaaminen koetaan kriittisimmäksi ja mihin tarvitaan lisää osaamista.
”Kansainvälisen PR Boutiques International -verkoston ainoana suomalaisjäsenenä saamme barometrin avulla ensiarvoista tietoa siitä, mitä viestinnältä vuonna 2021 odotetaan ja miten asiakkaat haluaisivat kytkeä viestinnän strategisiin tavoitteisiinsa. Barometriin vastasi lähes 30 toimistoa eri puolilta maailmaa”, Brunnenin toimitusjohtaja Taru Nikulainen kertoo.
Jatkossa Brunnen julkaisee barometrin vuoden välein, seuraavan kerran alkuvuonna 2022.
Selvityksen mukaan asiakkaat kokevat tärkeimmiksi viestintätoimistopalveluiksi mediasuhteet (70 %) ja strategisen konsultoinnin (65 %). Tämän jälkeen tulevat sosiaalisen median konsultointi (39 %), sisällöntuotanto (30 %) ja poikkeusviestintä (22 %). Viestinnän johtaminen mitattavien tavoitteiden avulla nostaa voimakkaasti päätään, mutta iso osa asiakkaista ei ole vielä tottunut käyttämään tässä toimistojen palveluita.
”Barometri osoitti, että Suomessa ollaan edelläkävijöitä viestinnän vaikuttavuuden mittaamisessa. Täällä jo monet organisaatiot ovat ymmärtäneet viestinnän liiketoimintaa tukevana investointina. Usean organisaation johto odottaa, että viestinnän vaikuttavuuden aste voidaan todentaa strategisella tasolla”, Taru Nikulainen sanoo.
Nikulaisen mukaan viestinnän toimenpiteet tulee aina kytkeä mitattavalla tavalla organisaation strategisiin tavoitteisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että viestinnän eri alueista on löydettävä ne strategiset toimenpiteet, jotka parhaiten auttavat yrityksen strategian toteutumista. Vain siten saadaan karsittua pois vähemmän tärkeät toimenpiteet. Ja vasta sen jälkeen viestinnän asiantuntijoiden resurssit ovat käytössä oikein.
PR Boutiques International on yli 40 viestintätoimiston kansainvälinen verkosto yli 40 maassa viidellä mantereella. Jäseninä on strategiseen viestintään erikoistuneet yksityisomisteiset viestintätoimistot, jotka hyödyntävät toistensa osaamista aktiivisesti.
Juttua korjattu 7.12.2021 Brunnen julkaisee jatkossa barometrin vuoden välein ja seuraavan kerran alkuvuodesta 2022, ei kaksi kertaa vuodessa ja seuraavan kerran kesäkuussa 2021, kuten jutussa aiemmin kerrottiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Taru Nikulainen
Toimitusjohtaja, Brunnen Communications
050 325 7347
taru.nikulainen@brunnen.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Brunnen Communcations Oy on strateginen viestintätoimisto, jonka tehtävänä on auttaa asiakkaitaan olemaan vaikuttavampia ja tekemään parempaa tulosta. Brunnen on perustettu vuonna 2010 ja se on yksityisomisteinen toimisto, joka toimii osana arvostettua ja kansainvälistä PR Boutiques International -verkostoa.
Olemme erikoistuneet rakennetun ympäristön ja terveysteknolgian BtoB-yrityksiin. Lisäksi asiakkainamme on useita julkisalan toimijoita ja komannen sektorin toimijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Brunnen Communications Oy
Suomen eettisimmäksi arvioitu viestintätoimisto Brunnen vahvistaa ESG-osaamistaan13.9.2024 14:58:51 EEST | Tiedote
Kati Lostedt on nimitetty viestintä- ja vastuullisuuskonsultiksi viestintätoimisto Brunneniin. Syyskuun alussa aloittanut Lostedt tuo mukanaan ainutlaatuisen yhdistelmän viestinnän ja kestävyysteemojen (ESG) asiantuntemusta sekä palvelumuotoilun osaamista. Lisäksi hänellä on lähes 20 vuoden kokemus viestinnän ja kestävyysteemojen yhteensovittamisesta muun muassa kansainvälisissä pörssiyhtiöissä.
PRBI Barometri 2024: Kriisiviestintä nousi kolmen kysytyimmän palvelun joukkoon – mediasuhteet ja viestintästrategiat pitivät kärkisijansa11.6.2024 11:13:01 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 organisaatiot kysyvät strategisen viestinnän toimistoilta edellisvuoden tapaan eniten mediaviestintää ja viestintästrategioita. Tänä vuonna kolmannelle sijalle kiilasi yllättäen kriisiviestintä, joka kampesi taakseen sisällöntuotannon- ja sosiaalisen median palvelut.
Erityistehtäväyhtiö Työkanava Oy:n toiminta päättyy – osatyökykyiset uhkaavat jäädä heitä tarvitsevien yritysten ulottumattomiin18.4.2024 13:10:55 EEST | Tiedote
Valtion erityistehtäväyhtiön Työkanava Oy:n toiminta nykymuodossaan loppuu. Hallitus päätti asiasta 16.4. päättyneessä kehysriihessään.
Verkonrakennus- ja infrapalveluita tarjoavasta Elverasta Suomen johtavia infrapalveluiden tuottajia – Elveran ja Voimatelin sähköliiketoiminnan kauppa vahvistettiin2.4.2024 07:30:38 EEST | Tiedote
Verkonrakennus- ja infrapalveluyritys Elvera Oy ja sähkö- ja tietoverkkoyritys Voimatel Oy ovat 28.3.2024 vahvistaneet liiketoimintakaupan Voimatelin sähköliiketoiminnasta. Voimatelin sähköliiketoiminta on siirtynyt Elveralle 1.4.2024. Yhtiöt allekirjoittivat kauppaa koskevan sopimuksen 22.11.2023, ja Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi kaupan 23.2.2024.
Brunnenille kolme voittoa Finnish Comms Awardsissa17.11.2023 11:05:00 EET | Tiedote
Brunnenin asiakkailleen toteuttamat viestintätyöt toivat kolme voittoa Finnish Comms Awards -kilpailun pääsarjassa. Habitan kanssa tehty yhteistyö valittiin vuoden Strategiseksi viestintäkonsultoinniksi. HSY:n ja Terrawisen kanssa ykkössija ratkesi Yritys- ja yhteisöviestintä -kategoriassa, ja OX2:n kanssa voitto tuli Viestintävalmennus ja simulaatiot -kategoriassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme