Suojatien SeeMee -varoitusjärjestelmä parantanut jalankulkijoiden turvallisuutta

Suojateillä aiheutuvat konfliktitilanteet johtuvat usein siitä, että ajoneuvon kuljettaja ei huomaa jalankulkijaa. Syynä voi olla, että kuljettaja ei osaa odottaa jalankulkijaa, kuljettaja ei ole tarkkaavainen tai jalankulkijaa on vaikea havaita. SeeMee -varoitusjärjestelmässä suojatiestä asennettavaan liikennemerkkiin asennetaan varoitusjärjestelmä, joka havaitsee jalankulkijan automaattisesti. Keltaiset vilkkuvat valot aktivoituvat jalankulkijan lähestyessä tai ylittäessä suojatietä. Varoitusvalojen tarkoitus on kiinnittää autoilijoiden huomio, lisätä tien antamista jalankulkijoille ja vähentää konfliktitilanteita.
SeeMee -varoitusjärjestelmä tuli käyttöön vuonna 2011 ja sen jälkeen ELY-keskus on asentanut varoitusjärjestelmän yhteensä 7 suojatielle. Järjestelmän toimintaa on seurattu säännöllisillä katselmuksilla vuosina 2012–2019. Seurantaa tehtiin neljällä suojatiellä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteillä, joilla nopeusrajoitus on 50–60 km/h. Näille suojateille asennettiin SeeMee-varoitusvalot vuoden 2011 lopussa. Havaintoja saatiin 1 611:stä jalankulkijan ja autoilijan kohtaamisesta.
Kun kaikkien suojateiden tulokset lasketaan yhteen, jalankulkijoiden väistäminen lisääntyi 14 prosenttia. Muutos on tilastollisesti merkitsevä.Tulosten perusteella SeeMee-järjestelmä ei vaikuttanut kielteisesti jalankulkijoiden käyttäytymiseen eikä lisännyt konfliktitilanteiden määrää. SeeMee-järjestelmä voikin olla vastaavilla suojateillä (asuinalueella sijaitseva kaksikaistainen tie, jolla on kohtalaisesti ajoneuvoliikennettä ja jonka nopeusrajoitus on enintään 50 km/h) tehokas keino saada ajoneuvojen kuljettajat useammin väistämään jalankulkijoita suojatiellä.
Havaintojen pohjalta saatiin myös lisää tietoa, millaisiin liikenneympäristöihin SeeMee -varoitusjärjestelmä sopii ja järjestelmästä saadaan tavoiteltava hyöty. Järjestelmän vaikuttavuutta voivat rajoittaa jo alun perin korkea väistämisaste ja väärien hälytysten suuri määrä.
SeeMee-järjestelmä saattaa lisätä jalankulkijoiden väistämistä seuraavien edellytysten täyttyessä:
- Väistämisaste ei ole alun perin erityisen korkea.
- Suojatiestä ilmoittava liikennemerkki on heti tien ja suojatien vieressä.
- Kevyen liikenteen väylä suuntautuu suoraan suojatielle ja reitti suojatien yli on looginen ja lyhyin, joten oikoreitin tarvetta ei synny
- Vääriä hälytyksiä ja jalankulkijoiden havaitsematta jäämistä sattuu vähän. Tämä riippuu osittain suojatien mallista.
- Jalankulkijoita on kyseisellä suojatiellä niin harvoin, että jalankulkijan havaitseminen suojatiellä on tavallaan yllätys.
- Jalankulkijoiden väistämättä jättäminen johtuu pääasiassa siitä, etteivät kuljettajat huomaa heitä.
SeeMee-järjestelmän ei voida odottaa lisäävän jalankulkijoiden väistämistä ja sillä saattaa olla haittavaikutuksia, jos yksi tai useampi seuraavista edellytyksistä täyttyy:
- Väistämisaste on jo alun perin korkea (esim. yli 80 prosenttia).
- Suojatiestä ilmoittava liikennemerkki ei ole heti tien ja suojatien vieressä.
- Jalankulkijoiden väistämättä jättäminen johtuu pääasiassa suurista ajonopeuksista ja/tai runsaista liikennemääristä.
- Suojatien ympäristössä on paljon muitakin valonlähteitä, joiden joukkoon SeeMee-varoitusvalojen vilkkuminen voi hukkua.
Tehty arviointi ei ole tieteellinen tutkimus vaan virkamiestyönä tehty See Mee-järjestelmän arviointi tulevien suojatiekohteiden ratkaisujen ja suoritetun investoinnin vaikutusten arvioimiseksi. ELY-keskus tulee hyödyntämään tuloksia SeeMee -järjestelmän käyttökohteiden arvioinnissa.
Arviointikohteet:
- Paraisilla Saaristotien mt 180 ylittävä Lielahdentien ja Alikirjalantien liittymässä oleva suojatie
- Paraisilla Saaristotien mt 180 ylittävä Norrbynrantatie/Kirkkoespalandi liittymässä oleva suojatie
- Naantalissa maantien 189 ylittävä Käköläntien liittymässä oleva suojatie
- Ruskolla maantien 2012 ylittävä Munittulantien liittymässä oleva suojatie
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0295 022 797
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
I mars följde arbetslösheten i Egentliga Finland trenden och minskade en aning24.4.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
I mars minskade arbetslösheten något i Egentliga Finland, men antalet arbetslösa arbetssökande var fortfarande högt. Arbetslöshetsgraden ökade jämfört med året innan, även om antalet permitterade minskade. Arbetsmarknadssituationen var utmanande, och antalet nya lediga jobb minskade avsevärt. Arbetslöshetsgraden var dock lägre än rikets genomsnitt.
Varsinais-Suomen työttömyys tippui trendinomaisesti hieman maaliskuussa24.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Maaliskuussa Varsinais-Suomen työttömyys laski hieman, mutta työttömiä työnhakijoita oli edelleen runsaasti. Työttömyysaste nousi vuoden takaiseen verrattuna, vaikka lomautettujen määrä väheni. Työmarkkinoiden tilanne oli haastava, ja uusien työpaikkojen määrä väheni merkittävästi. Työttömyysaste oli kuitenkin alhaisempi kuin koko maan keskiarvo.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan vuoden 2025 putkisiltatyöt alkavat22.4.2025 11:00:32 EEST | Tiedote
Vuosina 2024 ja 2025 uusitaan yhteensä 14 putkisiltaa eri puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Syksyn 2024 aikana kohteena on jo ollut yksitoista putkisiltaa, urakan loput kolme kohdetta toteutetaan kevään 2025 aikana. Osassa kohteista siltojen uusimistyön ajaksi liikenteelle rakennetaan kiertotie siltapaikalle. Joissain kohteissa liikenne joudutaan katkaisemaan siltapaikalla työn ajaksi ja ohjaamaan kiertoreiteille.
Vähä-Säkylän risteyssillan uusiminen alkaa Säkylässä – liikenne kiertoreitille töiden ajaksi16.4.2025 13:12:02 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Vähä-Säkylän risteyssillan uusimistyöt Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Työt alkavat valmistevilla töillä tällä viikolla (vko 16) ja sillan purkutöiden valmistelut käynnistyvät ensi viikolla (vko 17). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Liikenne sillalla katkaistaan tiistaina 22.4.2025 klo 11. Uusi silta on tarkoitus ottaa liikennekäyttöön marraskuun 2025 loppuun mennessä. Urakka valmistuu kesäkuun 2026 loppuun mennessä.
Maanpäänkulman tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville, Pöytyä15.4.2025 13:42:29 EEST | Tiedote
ABO Energy Suomi Oy suunnittelee tuulivoiman tuotantoalueen rankentamista Pöytyän kunnan alueelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme