Helsingin ensimmäinen pyöräkatu on viittä vaille valmis

Helsingin ensimmäisellä pyöräkadulla pyörät ja autot liikkuvat samalla ajoradalla niin, että pyöräliikenne määrää kulkunopeuden ja muut ajoneuvot antavat pyöräilijöille esteettömän kulun. Jalankulkijat saavat jalkakäytävät kokonaan itselleen. Kadun nopeusrajoitus on 30 kilometriä tunnissa ja koskee kaikkia liikkumisen tapoja. Kadun sisääntuloväylällä on tyynyhidaste ja ajorata on päällystetty punertavalla asfaltilla. Pysäköinti tapahtuu pysäköintitaskuissa. Uudistus lisää etenkin pyöräliikenteen ja jalankulun sujuvuutta sekä turvallisuutta.
Pyöräkatu liittyy länsipäässään Kulosaaren sillalle jo valmistuneeseen osaan Itäbaanaa. Idässä pyöräkatu jatkuu aina Tupasaarentielle saakka. Tupasaarentien ja Hiihtomäentien välisen osuuden suunnittelu on käynnistymässä. Itäbaana on tulevaisuudessa pyöräliikenteen pääväylä keskustasta itään – aina Sipooseen asti. Kokonaisuudessaan Helsingin baanaverkon pituus tulee olemaan noin 130 kilometriä.
Pyöräkatu vie osaltaan eteenpäin Helsingin pyöräliikenteen edistämisen tavoitteita. Kasvavassa kaupungissa tulee lisätä kävelyn, pyöräliikenteen ja joukkoliikenteen osuuksia, jotta kaupungin liikenne säilyy toimivana.
- Pyöräkatu korostaa polkupyörän asemaa ajoneuvona ja tasavertaisena osana liikennejärjestelmää. Pyöräkatu on myös hyvä esimerkki siitä, että pyöräliikenteen edistäminen ei tarkoita vain pyöräteiden rakentamista, kaupungin liikennesuunnittelija Oskari Kaupinmäki sanoo.
Päästötön työmaa -konseptin pilotti
Kulosaaren puistotien työmaa on ollut myös vähäpäästöisyyden pilottikohde. Työmaan koneet ovat kulkeneet uusiutuvalla sähköllä tai vetykäsitellyllä kasviöljyllä (HVO-diesel) ja tuottaneet selvästi tavallista vähemmän hiilidioksidi- ja lähipäästöjä. Laskelmien mukaan ympäristöystävälliset valinnat vähensivät työmaan hiilidioksidipäästöjä noin 106 tonnia. Se vastaa Sitran päästöarvion mukaan reilun kymmenen suomalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä. Laskenta tehtiin HNRY – Hiilineutraalit ja resurssiviisaat yritysalueet -hankkeessa VTT:n ja Helsingin kaupungin yhteistyöllä.
Hiljaisten täyssähköisten työkoneiden osuus konekannasta on ollut poikkeuksellisen suuri. Työmaan käyttämä sähkö on ollut sekoitus aurinko-, tuuli- ja vesivoimaa. Uusiutuvien energialähteiden saatavuudessa ei ole ollut ongelmia.
Päästöttömän työmaan käytäntöjä ja raportointia on kehitetty yhdessä urakoitsijan kanssa. Työmaan oppeja pyritään hyödyntämään myös muilla kaupungin työmailla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi Laine
projektipäällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala, alueellinen rakentaminen
puh. 09 310 39762
tomi.m.laine@hel.fi
Tim Karike
viestintäpäällikkö
VM Suomalainen Oy
puh. 044 507 5562
tim.karike@vmsuomalainen.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Taimenten kutupaikkaa vahingoittanut pato puretaan Pitäjänmäellä23.4.2025 17:24:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki purkaa Strömbergin puistossa työmaa-aikaisen padon, joka on aiheuttanut tuhoa erittäin uhanalaisen taimenen kutupaikalle.
Puistojen ja katujen puhtaanapito maksaa Helsingille miljoonia vuodessa – Helsinki kampanjoi roskattomuuden puolesta23.4.2025 10:35:44 EEST | Tiedote
Viime vuonna startannut Roskaton Helsinki -kampanja alkaa huhtikuun puolivälissä ja jatkuu koko kesän. Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta roskaantumisen haitoista ja tuoda esille roskaamisen kustannuksia. Puistojen ja katujen puhtaanapito maksoi Helsingin kaupungille viime vuonna yli 14 miljoonaa euroa.
Ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna inleds22.4.2025 13:30:24 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad har påbörjat ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Målet är att Brunnsgatan ska omvandlas till en gata för kollektivtrafik utanför järnvägsstationen. På Esplanaderna tryggar man områdets kulturhistoriska värde. Trafikmässigt bevaras två körfält på Esplanaderna per riktning.
Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistaminen käynnistyy22.4.2025 13:30:24 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistamisen. Tavoitteena on Kaivokadun muuttaminen päärautatieaseman edustalla joukkoliikennekaduksi. Esplanadeilla turvataan alueen kulttuurihistoriallinen arvo. Liikenteellisesti Esplanadeilla säilytetään kaksi ajokaistaa suuntaansa.
Koncepttävling för Tomtbacka gård inleds – nu söks en erfaren aktör som kan utveckla området22.4.2025 12:36:18 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad söker genom en koncepttävling en samarbetspartner som vill utveckla Tomtbacka gård och ta över byggnaderna och djuren. Målet är att Tomtbacka gård ska bli ett aktivt och attraktivt rekreationsområde samt besöks- och turistmål.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme