Pandemia ei voi tarkoittaa kestävän kehityksen työntämistä taka-alalle varoittaa pakkausjätti DS Smith

DS Smith teki yhteistyössä johtavan markkinatutkimusyritys Ipsos MORI:n kanssa tutkimuksen, joka osoittaa, että huolimatta maailmanlaajuisesta terveyskriisistä kuluttajat ovat edelleen kiinnostuneita ympäristöasioista. 85 % kuluttajista haluaa ostaa tuotteita, jotka on pakattu niin vähään pakkausmateriaaliin kuin mahdollista, ja lähes joka kolmas (29 %) myöntää, että on lopettanut tiettyjen tuotemerkkien ostamisen, koska niiden pakkaus ei ole huomioinut kestävää kehitystä.
Tutkimukseen osallistui 9000 vastaajaa 12 eri Euroopan maasta, myös Suomessa. Tutkimustulokset osoittavat, että vaikka ostotottumukset ovat pandemian aikana muuttuneet, kestävä kehitys on edelleen avainasemassa.
Pandemian johdosta noin kaksi kolmesta (68 %) kertoo viettävänsä kaupoissa aikaa niin vähän kuin mahdollista, mikä on kasvattanut verkkokaupan kysyntää. On tärkeää huomata, että noin puolet (48 %) verkkokauppaa käyttävistä kertoo vastaanottaneensa ympäristön kannalta kestämättömiä verkkokauppapakkauksia ja joka viides (22 %) kertoo lopettaneensa ostamisen joistakin verkkokaupoista, koska niiden lähettämät pakkaukset eivät ole kestävän kehityksen mukaisia.
Stefano Rossi, CEO, DS Smith Packaging: “Viimeisen kahdeksan kuukauden aikana olemme auttaneet asiakkaitamme mukautumaan kuluttajien ostotottumusten muutokseen sekä pandemian tuomiin jatkuviin haasteisiin. Innovatiivisten pakkausratkaisujen johtavana toimittajana meidän tulee säilyttää ymmärryksemme kuluttajien tarpeista, tavoista ja niiden muutoksesta, jotta voimme parhaiten auttaa asiakkaitamme ja meitä ympäröivää yhteiskuntaa. Uusi tutkimus ei osoita vain mitä koronaviruspandemia on muuttanut, vaan myös miten kestävä kehitys on edelleen tärkeää eurooppalaisille kuluttajille. Sen vuoksi valmistajien ja vähittäiskaupan on pidettävä huolta, että ne pakkaavat kestävä kehitys huomioiden, jotta ne huomioivat omilla toimillaan kuluttaja- ja ympäristönäkökulmat.”
Toinen kuluttajien huolenaihe on hygienia, sillä yli puolet vastaajista (57 %) sanoo pesevänsä kätensä huolellisesti koskettuaan verkkokauppapakkauksiin ja 30% hävittää pakkaukset aiempaa nopeammin. Tämä korostaa tarvetta merkitä pakkausten hävittämis- tai kierrätystapa niihin entistä selkeämmin.
Tulosten mukaan 56 % kuluttajista on huolissaan kuinka moni on koskenut kaupassa tuotteisiin. Tämän vuoksi jotkut asiakkaat valitsevat tuotteet hyllyn takaosasta, jossa niitä on todennäköisesti vähemmän kosketeltu. Joka kolmas vastaaja pesee tai desinfioi kaikki irtotuotteet, kuten hedelmät ja vihannekset, ja noin 12 % eurooppalaisista välttää pakkaamattomien tuotteiden ostamista, Suomessa näin vastasi jopa 22 %. Tämän myötä DS Smith on luonut uusia innovatiivisia ratkaisuja pakata erilaisia irtotuotteita kestävän kehityksen mukaisesti ja suojaavasti.
DS Smith olettaa kestävän kehityksen mukaisten pakkausratkaisuiden kysynnän kasvavan tulevina kuukausina. Yritys jatkaa yhdessä Ellen MacArthur -säätiön kanssa suunniteltujen kiertotalouden periaatteiden soveltamista pakkaussuunnittelussaan huomioiden yhteiskuntamme muuttuvat pakkaustarpeet.
Kiertotalouden mukaiset suunnittelun periaatteet heijastelevat DS Smith tavoitetta käyttää pakkauksia ja kierrätystä kiertotalouden mahdollistajana. DS Smithin tuoreen kestävän kehityksen strategian kaksi painopistealuetta keskittyvät täysin kierrätettäviin tai uudelleen käytettäviin pakkauksiin, sekä ongelmallisen kertakäyttöisen muovin korvaamiseen.
Lyhyesti tutkimuksesta
DS Smith teki yhteistyötä maailman johtavan markkinatutkimusyritys Ipsos MORI:n kanssa kuluttajatutkimuksessa. Ipsos MORI teki verkkohaastattelut 8500:lle 18-65 vuotiaalle Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Puolassa, Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Belgiassa, Tanskassa, Suomessa, Alankomaissa ja Ruotsissa sekä 500:lle 15-65 vuotiaalle Portugalissa. Haastattelut suoritettiin 24.9.-19.10.2020 välisenä aikana. Tiedot on painotettu huomioiden väestömäärät, ikä, sukupuoli, alue ja asema työmarkkinoilla kussakin maassa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi HjelmViestintäpäällikkö, SuomiDS Smith
Puh:+358102452453Puh:+358405778797suvi.hjelm@dssmith.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kiertotalouden mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii 34 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan yritykseen. Toimimme lähellä asiakkaitamme usealla paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa ja Ii).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DS Smith
Humanitaarinen apu tarvitsee pakkauksia11.3.2025 07:42:00 EET | Tiedote
Humanitaarisen avun toimittaminen Ukrainaan vaatii pakkauksia. Isojen järjestöjen avun toimittaminen on koordinoitua ja ammattimaista, mutta pienet toimijat tekevät tärkeää työtä pienin resurssein ja pitkälti vapaaehtoisvoimin. Työtä tukevat useat yritykset, jotka tahtovat kantaa yhteiskuntavastuutaan. Pakkausvalmistaja DS Smith lahjoitti pahvilaatikoita Tampereen ukrainalaiset ry:n tarpeisiin. Pakkaukset on valmistettu Tampereen ja Pirkkalan tehtailla pirkanmaalaisin voimin.
DS Smithille palkinto Carlsbergin pakkauksesta22.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Aaltopahvipakkausten valmistaja DS Smithin Tampereen tehtaan flexopaino-osaaminen on huomioitu kansainvälisessä FlexoTech -kilpailussa Lontoossa.
Aaltopahvipakkaus on myös tulevaisuuden ratkaisu15.8.2024 15:05:36 EEST | Tiedote
DS Smith, johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla, esittelee kattavan valikoiman puutarha-alalle soveltuvia pakkauksia Lepaan näyttelyssä Hattulassa 15.-17.8.2024.
DS Smith on korvannut yli miljardi kertakäyttöistä muovipakkausta pahvipakkauksilla30.5.2024 07:22:00 EEST | Tiedote
Pakkausvalmistaja DS Smith on ylittänyt Now & Next -kestävän kehityksen tavoitteensa kertakäyttöisten muovipakkausten korvaamisen osalta tekemällä työtä yhdessä asiakkaidensa kanssa. Yrityksen asiakkaisiin kuuluu monia ikonisia vähittäiskaupan ja kuluttajatuotteiden brändejä
Vahingoittuneiden verkkokauppaostosten arvo Euroopassa jopa 22 miljardia euroa vuodessa5.3.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Aaltopahvisia pakkauksia suunnitteleva ja valmistava DS Smith on laskenut verkkokaupassa myytävien, matkalla vaurioituneiden tuotteiden laajuutta ja kustannuksia, ja laskelmien perusteella Euroopassa vahingoittuu tuotteita jopa 22 miljardin euron arvosta vuodessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme