
Vihtiläisyritykset yhteistyössä ravintoloiden tueksi – yrittäjien ruoka-apu vähävaraisille tuo helpotusta korona-aikaan

Yrittäjäyhteistyötä tiukassa tilanteessa – paikallinen yhteistyö kannattaa aina
Monet paikalliset yrittäjät tekevät normaalisti tiivistä yhteistyötä ravintola- ja cateringyritysten kanssa. Korona-ajan muuttunut toimintaympäristö on kuitenkin varjostanut yhteistyötä viimeisen vuoden ajan. Ravintoloiden ahdinko on käsin kosketeltava ravintolasulun keskellä ja tapahtumien järjestämisrajoituksista johtuen.
”Catering-yrittäjät ovat tärkeitä yhteistyökumppaneitamme, mutta tällä hetkellä emme ole voineet tehdä entiseen tapaan tilauksia yritystapahtumien vähennyttyä. Meille on tärkeää tukea sekä tekijöitä että ruoka-avun tarvitsijoita ja haluamme näin osaltamme olla mukana tuomassa hyvää mieltä”, kommentoi tempauksessa mukana oleva Nuuksion Taika -yrittäjä Satu de Weerd.
Mukana olevat yritykset ovat kiitelleet tehokasta organisointia ja auttamisen tekemistä vaivattomaksi. Huotarilta saatujen selkeiden ohjeiden avulla yrittäjät ovat suorittaneet maksut porrastetusti eri ravintolayrityksiin, joista tilaukset on tehty.
”Mielestäni kampanja on äärimmäisen hyvä, koska kaikki voittavat. Yritykset voivat toimia vastuullisesti ja saavat helpon tavan auttaa. Vähävaraiset saavat mahdollisuuden hakea ravitsevaa ruokaa. Mukana lahjoittajissa on nyt suhteellisen pieniä yrityksiä – mitä voitaisiinkaan saavuttaa, jos myös isommat yritykset lähtisivät mukaan”, toteaa lahjoittajayritysten joukossa olevan Iltamaan yrittäjä Jenni Vanhanen.
Halu auttaa ja tehokas organisointi hyvänmielen kampanjan polttoaineena
Idean kehittäjä ja kampanjan organisaattori Annu Huotari on ollut kampanjan vastaanottoon tyytyväinen ja uskoo sen herättäneen yhä useammat pohtimaan omia mahdollisuuksiaan auttaa.
”On ollut tosi hienoa, että näin moni yritys on lähtenyt mukaan. Asian saatua julkisuutta uskon myös joidenkin yksityishenkilöiden havahtuneen yritysten tukemiseen take away -annoksia ostamalla. Koen myös tärkeäksi, että vähävaraiset saavat tätä kautta mahdollisuuden tuoreisiin ja valmiisiin aterioihin, mikä voi osaltaan tuoda iloa ja helpotusta arkeen. Kampanjan keskeinen sanoma lieneekin se, että yksittäinenkin yritys voi edistää hyvää asiaa, kun vaan ryhtyy toimeen!” Huotari summaa.
Ravintolayrittäjien keskuudessa kampanja on otettu ilolla vastaan, sillä se on konkreettinen osoitus aidosta halusta auttaa koronatilanteen rankasti koettelemia yrityksiä.
”Annu Huotarin ideoima kampanja on hieno ja hyvin järjestetty toteutus, mistä hyötyvät niin ravintoloitsijat kuin vähävaraiset. Apu myös jakaantuu tasapuolisesti mukana oleville ravintolayrittäjille. Jokainen euro, joka tässä vaiheessa tulee, on todella tervetullut”, kiittelee Joutsela Villa & Kitchen -yrittäjä Mika Hanski.
Yhteistyöhön on lähtenyt mukaan tähän mennessä 16 paikallista yritystä. Yhteissumma on kivunnut yli 3450 euroon ja yritykset maksavat valitsemansa summan suoraan ravintoloille. Jokainen määrittelee itse, millä summalla haluaa olla mukana. Tähän mennessä ruokatilauksia on tehty kahdeksaan eri ravintolaan ja toiveena on tehdä tilauksia tulevaisuudessa lisää. Ravintoloiden valmistamia ruoka-annoksia jaetaan viikoittain vähävaraisille, joten tempauksen aikana ruoka-apua välitetään yhteensä satoja ruoka-annoksia.
”Meidän on täytynyt pitää yhteisöllistä toimintaa tarjoava Senioritalo koronan vuoksi suljettuna. Avuntarve ikäihmisillä ja muissakin ikäryhmissä on kuitenkin suuri ja olemme koittaneet löytää erilaisia keinoja auttaa. Ruokajakelua on järjestetty kolme kertaa viikossa ja tarvitsijoita on paljon. Siksi Huotarin Annun yhteydenotosta oltiin erittäin ilahtuneita. Myös ruoka-avun saajat ovat olleet hyvin iloisia ja kiitollisia”, kertoo ViaDia Länsi-Uusimaa ry:n edustaja Satu Kulta.
Ei lamaannuta vaikeuksien edessä – jokainen voi auttaa omalla tavallaan!
Kampanjassa on mukana myös yhteistyötahoja, jotka auttavat käytännön toimissa – ViaDia Länsi-Uusimaa ry vastaa annosten jakelusta ja YritysVihti ry tukee projektin viestintää.
"Elämme pienyrittäjien kannalta haastavia aikoja ja yhdistyksemme tukee yrittäjiä monella eri tavalla. On ilo olla mukana projektin viestinnässä ja avittaa tätä pienyrittäjien ideoimaa ja toteuttamaa hyvänmielentempausta. Toivomme, että yhä useampi taho ottaisi esimerkkiä tästä ja lamaantumisen sijaan tämä esimerkki aktivoisi ihmisiä toimintaan. Kuka vain voi auttaa omalla tavallaan! Esimerkiksi ostamalla paikallisilta pienyrittäjiltä ja kotimaisista verkkokaupoista.
Tilanne on haastava kaikille, mutta me haluamme kiinnittää huomion positiiviseen. Tämä on loistava esimerkki siitä, miten yhteistyöllä ja teoilla on mahdollista saada konkreettisia asioita aikaan. Kukin on mukana auttamassa omien resurssiensa mukaan", sanoo pienyrittäjyyttä tukevan YritysVihti ry:n viestintäpäällikkö Sanya Saarinen, jonka oma yritys on mukana lahjoittajien joukossa.
Näin hyväntekeväisyystempaus käytännössä toimii – Kopioi malli omalle paikkakunnallesi!
- Yritys ilmoittaa sähköpostitse järjestäjälle summan, jolla haluaa osallistua tempaukseen.
- Järjestäjä kokoaa tiedot yhteen.
- Kun sopiva summa on kasassa, järjestäjä tekee tilauksen ravintolaan. Samalla hän informoi ravintolahenkilökuntaa toimitusajasta ja paikasta.
- Järjestäjä kertoo lahjoittajille, mihin ravintolaan oma lahjoitussumma maksetaan.
- Ravintola ottaa maksut vastaan ja toimittaa ruoka-annokset jakeluyhteistyökumppanille.
- Ruoka-annokset jaetaan vähävaraisille sovitun aikataulun mukaisesti. Jakelun hoitaa yhteistyökumppani, jolla on sopivat resurssit toimintaan.
- Asiasta viestitään paikallisissa kanavissa, jotta vähävaraiset saavat tiedon ruokajakelusta ja uudet tahot lähtevät mukaan tempaukseen.
- Hyvänmielentempausta jatketaan niin kauan, kuin lahjoituksia riittää.
Lisätietoja:
Annu Huotari, yrittäjä (Hawkhill), annu@hawkhill.fi, p. +358 45 625 1191, www.hawkhill.fi
Sanya Saarinen, yrittäjä (#Someleontti), viestintäpäällikkö, YritysVihti ry, sanya.saarinen@yritysvihti.fi, p. +358 50 439 6710, www.yritysvihti.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Annu Huotari, yrittäjä (Hawkhill), annu@hawkhill.fi, p. +358 45 625 1191, www.hawkhill.fi
Sanya Saarinen, yrittäjä (#Someleontti), viestintäpäällikkö, YritysVihti ry, sanya.saarinen@yritysvihti.fi, p. +358 50 439 6710, www.yritysvihti.fi
Kuvat



Linkit
Tietoja julkaisijasta
YritysVihti ry tukee pienyrittäjien välistä yhteistyötä.
Annu Huotari on matkailualan yrittäjä (Hawkhill), joka aktiivisesti rakentaa paikallisia yhteistyökuvioita yritysten kesken.
ViaDia Länsi-Uusimaa ry organisoi ruoka-apua vähävaraisille.
Mediatiedotteen laatija:
Essi Lehtimäki / Sisältötoimisto Gemme ja
Sanya Saarinen / YritysVihti ry
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo
#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote
Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.
BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote
Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.
UltraLean-CRM tarjoaa yksinyrityksille konkreettista apua asiakkaan ostokäyttäytymisen analysointiin.27.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Myyntiprosessien jatkuva kehittäminen edellyttää myynnin tehokkuuden perusteellista arviointia. Kun nämä opit viedään käytäntöön järjestelmällisesti, parannat jatkuvasti tarjousten voittoprosenttia.
UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.
Vihtiläinen kasvava perheyritys Hiisi Homes & Hotels hankki ympäristösertifikaatin kuudessa kuukaudessa19.1.2023 08:06:00 EET | Tiedote
Kalustettuja asuntoja ja digihotellimajoitusta tarjoava teknologian mahdollistama Hiisi Homes & Hotels jalkautti vastuullisuuden järjestelmällisesti osaksi arkeaan noin puolessa vuodessa. Projektin aikana yritys suoritti Sustainable Travel Finland -ohjelman sekä hankki Ekokompassi-sertifikaatin.