DNA kiinteän laajakaistan markkinaykköseksi

DNA:n kiinteän verkon liittymäkanta kasvoi vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä 27 000 liittymällä, mikä johtui erityisesti kiinteiden laajakaistayhteyksien määrän kasvusta 40 000 liittymällä. Samalla DNA nousi kiinteiden laajakaistojen markkinaykköseksi asiakasmäärissä mitattuna perustuen operaattoreiden osavuosikatsauksissaan julkaisemiin liittymämääriin (DNA: 591 000, Elisa 567 000 ja Telia 470 000).
DNA on kasvattanut markkinaosuuttaan kiinteän verkon laajakaistaliittymissä jo yli vuosikymmenen ajan. DNA:n laajakaistaja TV -liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen pitää merkittävänä syynä kasvulle sitä, että yhtiö havaitsi vuonna 2007 alkaneen muutoksen markkinassa. Tuolloin voimaan astuneen lakimuutoksen myötä taloyhtiöille avautui mahdollisuus taloyhtiölaajakaistan hankkimiseen. Haikonen kertoo DNA:n oivaltaneen tässä merkittävän kasvumahdollisuuden, koska noin puolet suomalaisista asuu kerrostaloissa.
- Ymmärsimme jo varhaisessa vaiheessa, että kerrostaloista ylivoimainen enemmistö tulee valitsemaan taloyhtiölaajakaistan – ja juuri näin onkin käynyt. Trendin ennakoiminen johti siihen, että olemme pärjänneet markkinassa hyvin. Tarjoamme palveluita niin taloyhtiöille, rakennuttajille kuin suurille vuokranantajillekin. Olemme voittaneet suurempia ja pienempiä kilpailutuksia ja kasvaneet asiakkaidemme kanssa yhdessä erityisesti kasvukeskuksissa, Jarno Haikonen taustoittaa.
Gigaluokan yhteys suoraan huoneistoon
Haikonen arvioi taloyhtiöiden valitsevan taloyhtiölaajakaistan usein sen erinomaisen hinta-laatusuhteen ansiosta. Nimenomaisesti DNA:han taloyhtiöt ovat päätyneet hänen mukaansa ennen kaikkea sen takia, että DNA on kyennyt vuosien ajan erottumaan kilpailijoistaan laadukkailla tuotteilla ja mutkattomalla palvelulla.
- Meidät valitaan palveluntarjoajaksi erityisesti kahden syyn takia. Saamiemme palautteiden perusteella meidät koetaan mutkattomaksi niin myynnissä, käyttöönotossa kuin ongelmatilanteissa. Samanaikaisesti valintaan vaikuttaa verkkoyhteyksiemme laatu, joka perustuu päätökseemme panostaa tv-verkkoa hyödyntävään kaapelilaajakaistamalliin puhelinverkon sijasta. Tällä tavoin pystymme toimittamaan huoneistoon asti aidosti gigaluokan nettiyhteyden myös vanhoissa kiinteistöissä ilman sisäverkon remontointia. Tulevaisuudessa kaapeliteknologia mahdollistaa jopa 10 gigan yhteydet, eli pelkoa sen vanhenemisesta ei ole tulevaisuudenkaan käyttötarpeissa, Haikonen näkee.
- Koronavuosi on lisännyt paitsi kotoa käsin tehtävien etätöiden määrää myös tv-sisältöjen kulutusta ja pelaamista. Siirretyn datan määrän kasvaessa arjen mutkattomuus on koetuksella ilman kodin toimivaa nettiyhteyttä. Moni onkin tänä poikkeusaikana ymmärtänyt, kuinka tärkeää laadukas nettiyhteys on arjen sujumisen kannalta. Kuluttajalle on tärkeä asia pystyä luottamaan siihen, että operaattori hoitaa teknologian, eikä omaa aikaa tarvitse käyttää yhä monimutkaisempaan teknologiaan liittyviin valintoihin, Haikonen sanoo.
Megatrendit lupaavat hyvää
Kiihtyvän kaupungistumisen megatrendi tarkoittaa, että DNA:n päätös panostaa taloyhtiöihin kantaa hedelmää vielä pitkään.
- Pientaloalueilla mobiiliteknologiat haastavat kiinteitä ratkaisuja ja lopulta 5G voittaa kupariyhteyden. Kupari mahdollistaa teoriassakin vain muutaman kymmenen megan yhteyden, mutta usein toteutuneet nopeudet jäävät alle tämän. 5G mahdollistaa nopeat yhteydet nyt myös sellaisille pientaloalueelle, joihin kuidun rakentaminen on ollut erittäin kallista tai jopa mahdotonta, Haikonen kertoo.
- Kaupungeissa taloyhtiöiden ja yritysten yhteydet sen sijaan rakennetaan kiinteän kuidun varaan, ja tämä kehitys sen kuin kiihtyy, Haikonen ynnää.
Lisätietoja medialle:
Jarno Haikonen, laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 2058, jarno.haikonen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Färre barn än tidigare har en egen telefon24.4.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Färre barn än tidigare i åldern 5–7 år har en egen telefon för personligt bruk. Särskilt bland de yngsta barnen har andelen som äger en egen smarttelefon minskat, konstaterar DNA:s årliga Skolbarnundersökning.
Aiempaa harvemmalla pienellä lapsella on ikioma puhelin24.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Aiempaa harvemmalla 5–7-vuotiaalla lapsella on oma puhelin henkilökohtaisessa käytössään. Pienimpien lasten keskuudessa varsinkin oman älypuhelimen omistaminen on vähentynyt, selviää DNA:n vuosittain teettämästä Koululaistutkimuksesta.
Fewer young children have a phone of their own than before24.4.2025 09:00:00 EEST | Press release
The percentage of children aged between 5 and 7 years who have a phone for their personal use has decreased. DNA’s annual School Survey reveals that having a personal smartphone in particular is not as common among the youngest age group as before.
DNA:n talous- ja vastuullisuuskatselmus paketoi vuoden 202414.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA Oyj:n vuoden 2024 talous- ja vastuullisuuskatselmus tuo esille yhtiön tärkeimmät saavutukset taloudellisten tulosten ja vastuullisuustyön osalta.
DNA Experience Lounge on alusta tulevaisuuden teknologisten ratkaisujen koeajoon – vain kokeilemalla oivaltaa mahdollisuudet8.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
DNA on avannut uuden DNA Experience Loungen pääkonttorinsa yhteyteen Ilmalanlinnaan. Tämä innovatiivinen ja immersiivinen tila on digitaalinen alusta, joka tarjoaa DNA:n yritysasiakkaille ja sidosryhmille mahdollisuuden tutustua tulevaisuuden teknologian mahdollisuuksiin ja uhkiin sekä yhtiön tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin interaktiivisessa ympäristössä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme