HSL etsii ensi talven bussiliikenteestä laaja-alaisia säästöjä

HSL on linjannut periaatteita, joilla se etsii säästöjä ensi talven bussiliikenteestä. “Pienenämme kustannuksia laaja-alaisesti koko HSL-alueella ja kaikessa bussiliikenteessä. Tällä tavalla säästötoimet jakautuvat niin, että asiakkaillemme aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa”, osastonjohtaja Tero Anttila HSL:stä sanoo.
Säästämisen tarve johtuu koronasta. Matkustajamäärien lasku on iskenyt pahasti HSL:n talouteen. Tällä hetkellä matkustajia kulkee joukkoliikenteessä 40-60 prosenttia koronaa edeltävästä määrästä riippuen siitä, mistä liikennevälineestä on kyse.
Ajoaikojen nopeutuminen pienentää liikennöintikustannuksia
Ensisijainen säästötoimenpide on se, että HSL pyrkii hyötymään bussien ajoaikojen nopeutumisesta. Bussiliikenne on nopeutunut, koska matkustajia kulkee entistä vähemmän ja muu ajoneuvoliikenne on vähentynyt.
HSL:llä on jo kokemusta nopeutumisen tuomista säästöistä. Monilla bussilinjoilla tulivat helmikuussa 2021 ajoaikojen nopeutumisen vuoksi käyttöön uudet aikataulut, mikä pienensi jonkun verran bussiliikenteen kustannuksia.
Seuraava toimenpide on arvioida uudelleen ruuhka-aikojen liikennetarjontaa. Korona on verottanut erityisesti ruuhka-aikojen matkustamista. On todennäköistä, että ruuhka-ajan kysyntä elpyy pandemian jälkeen hitaammin kuin muiden aikojen matkustaminen.
Vuorojen vähentämisen ohella HSL:ssä on harkinnassa ruuhka-aikojen lyhentäminen. Silloin aika, jolloin bussiliikenne on tiheimmillään, olisi nykyistä lyhyempi.
“Tavoitteemme on kuitenkin pitää ruuhka-aikojen liikenne jatkossakin pääpiirteissään hyvällä tasolla”, Tero Anttila sanoo.
Edellä mainittujen keinojen jälkeen HSL säästää leikkaamalla liikennöintiaikoja, harventamalla vuorovälejä tai lakkauttamalla liikennöintipäiviä linjakohtaisesti.
Säästöjä syntyy kuusi miljoonaa euroa vuodessa
HSL on hahmotellut sitä, millaisia säästötoimia bussiliikenteeseen on odotettavissa eri kunnissa.
Sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla säästöt on tarkoitus kohdentaa etenkin ruuhka-ajan liikenteeseen muun muassa vuorovälejä harventamalla.
Itä-Vantaalla alkaa syksyllä 2021 Lahdenväylän linjastosuunnitelman mukainen liikenne, mutta lauantailiikenteeseen suunniteltu vuorovälien tihentäminen jää toteutumatta. Harvennettu iltaliikenne alkaa monilla linjoilla suunniteltua aikaisemmin.
Keravalla HSL harventaa ruuhka-ajan vuorovälejä Helsinkiin suuntautuvassa seutuliikenteessä. Keravan sisäisessä liikenteessä lakkautetaan yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.
Kirkkonummella kavennetaan ruuhkaliikenteen liikennöintiaikoja ja yksittäisillä linjoilla lyhennetään ruuhka-ajan tiheän liikenteen kestoa.
Sipoossa tulee käyttöön uusi liikennöintisopimus, joka laskee kustannustasoa merkittävästi. Tuusulassa HSL lakkauttaa yksittäisiä vähän käytettyjä vuoroja.
“Ensi talven tavoitteemme on vähentää bussiliikenteen viikkotason liikennöintikustannuksia noin kahdella prosentilla kevääseen 2021 verrattuna. Säästötoimet, joita olemme kaavailleet, pienentävät bussiliikenteen liikennöintikustannuksia noin kuudella miljoonalla eurolla vuodessa”, Anttila sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Suomalainen joukkoliikenne yhä kärkikastia kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa – HSL-alue piti neljännen sijansa vuonna 20244.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä. HSL-alue piti vuonna 2024 neljännen sijansa kaupunkien välisessä vertailussa ja päihitti muut pohjoismaiset pääkaupunkiseudut monissa laatutekijöissä. HSL-alueen saama NPS-luku on vuodesta 2021 ollut vertailussa kolmanneksi paras. Pitkän aikavälin tarkastelussa eniten kehitystä näkyy HSL-alueen vastaajien tyytyväisyydessä tarjontaan, tiedonsaantiin sekä matkustusmukavuuteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme