Kruunuvuorensillan rakentaja selvillä

Siltaurakoitsija rakentaa Suomen pisimmän sillan eli Korkeasaaren ja Kruunuvuorenrannan yhdistävän 1200 metriä pitkän Kruunuvuorensillan. Tämän lisäksi urakkaan kuuluu Kalasataman eteläosan Nihdin ja Korkeasaaren yhdistävän Finkensillan rakentaminen ja Korkeasaaren esirakentamistöitä.
Työt on tarkoitus aloittaa lokakuussa 2021. Tavoitteena on, että työt valmistuvat syksyyn 2025 mennessä.
Urakan kokonaishinta on tarjouksen mukaan noin 123 miljoonaa euroa.
Hanke on jaettu kahteen osaan
Kruunusillat-hanke toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa (Finkensilta ja Kruunuvuorensilta) sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana.
Yhteyden muu rakentaminen, mukaan lukien reitin kolmas uusi silta eli Merihaansilta, tehdään puolestaan allianssimallilla.
Kruunusillat-allianssissa on käynnissä kehitysvaihe. Kehitysvaiheessa laaditaan vuoden 2016 hankesuunnitelmaa tarkemmat raitiotien suunnitelmat sekä määritellään rakentamisen aikataulu ja kustannukset.
Raitiotien suunnitelmat on täsmentyneet ja kevään mittaan on kerrottu kaksi merkittävää muutosta:
- Raitiotie on päätetty rakentaa kahdessa vaiheessa. Ensin rakennetaan Laajasalon ja Hakaniemen väli sekä tilapäinen päätepysäkki Hakaniemeen. Osuus Hakaniemestä keskustaan tehdään toisessa vaiheessa.
- Valmistellaan vaihtoehtoa, jossa raitiotie Laajasaloon rakennettaisiin ensin Laajasalontielle asti. Aiemmin suunnitelmana oli rakentaa jo tässä vaiheessa pitempi Yliskylän kiertävä raitiotie.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien rakentaminen eli toteutusvaihe ensi syksynä.
Enimmäishinta tulossa poliitikkojen päätettäväksi
Kruunusillat-hankkeen alustava kustannusarvio oli 260 miljoonaa euroa, kun Helsingin valtuusto teki hankkeesta enimmäishintapäätöksen vuonna 2016. Tämän hetkisen arvion mukaan hankkeen kustannukset ovat suuremmat kuin yli neljä vuotta sitten arvioitiin. 19.1.2021 summan kerrottiin olevan 350 miljoonaa euroa vuoden 2015 hintatasossa. Hankkeen enimmäishinta on täsmentymässä kevään 2021 aikana.
Enimmäishinnan korotuksesta tehdään todennäköisesti esitys valtuuston käsiteltäväksi. Arvion mukaan asiasta päättää uusi kaupunginvaltuusto ensi syksynä.
Kruunuvuorensilta lyhyesti
- Valmistuttuaan Suomen pisin, korkein ja pitkäjänteisin silta.
pituus 1200 metriä,
keskipyloni 135 metriä
alituskorkeus 20 metriä
- Rakennetaan raitioliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn sekä hälytysajoneuvojen käyttöön.
- Vuonna 2012 järjestetyn suunnittelukilpailun voitti WSP Finland Oy:n vetämä suunnitteluryhmä ehdotuksella ”Gemma Regalis”. Keveä ja ilmava vinoköysisilta, joka suo avoimet merinäkymät sekä siltaa kauempaa katsoville että sillalla kulkeville.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ville Alajoki
p. 040 334 7301
ville.alajoki@hel.fi
Projektinjohtaja
Kruunusillat-raitiotie
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-hanke yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1200 metriä.
Rakentamisen on tarkoitus alkaa syksyllä 2021. Tavoite on, että yhteys valmistuu vuoden 2026 lopussa ja raitiotien matkustajaliikenne käynnistyy vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla.
Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. Näiden aiheuttamat kustannukset katetaan Kruunusillat-budjetin ulkopuolelta kaupungin muusta investointirahoituksesta.
Kruunusillat-raitiotien ja sen kustannusarvion ulkopuolisia asioita ovat myös HKL:n raitiovaunuhankinnat ja Laajasaloon suunniteltu hybridikortteli, joka sisältää asuintaloja ja niiden alle raitiovaunuvarikon.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Byggandet av Berghälls sommargator inleds2.5.2025 10:50:42 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors utvidgar gång- och vistelseområdena på gator i Berghäll och Åshöjden under den kommande sommaren. Bygget för utvidgningarna inleds veckan efter valborg. Målet är att största delen av de nya områdena ska färdigställas till Helsingforsdagen den 12 juni.
Kallion kesäkatujen rakentaminen alkaa2.5.2025 10:50:42 EEST | Tiedote
Helsinki laajentaa Kalliossa ja Alppiharjussa katujen kävely- ja oleskelualueita tulevana kesänä. Laajennusten edellyttämä rakentaminen käynnistyy vapun jälkeisellä viikolla. Tavoitteena on, että suurin osa uusista alueista valmistuu Helsinki-päiväksi 12. kesäkuuta.
Helsingfors stad förnyar parkeringsbestämmelserna: färre obligatoriska platser i nya bostadshus2.5.2025 09:54:08 EEST | Pressmeddelande
Staden lindrar skyldigheterna kring att bygga parkeringsplatser på bostadstomterna. Skyldigheten för byggaktörer att bygga parkeringsplatser avskaffas eller lindras med den nya anvisningen. Stadsmiljönämnden behandlar ärendet vid sitt möte tisdagen den 6 maj.
Helsinki uudistaa pysäköintimääräyksiä: vähemmän pakollisia paikkoja uusiin asuinrakennuksiin2.5.2025 09:54:08 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki keventää asuintonttien pysäköintipaikkojen rakentamiseen liittyviä velvoitteita. Uudella ohjeella poistetaan tai vähennetään rakennuttajien velvoitetta rakentaa pysäköintipaikkoja uudiskohteissa. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
Helsinki to revise parking regulations: fewer parking spaces required for new residential buildings2.5.2025 09:54:08 EEST | Press release
The City of Helsinki plans to lighten the obligations related to the construction of parking spaces on residential plots. This new guideline will eliminate or reduce the obligation of developers to build parking spaces at new sites. The Urban Environment Committee will consider this matter at its meeting on Tuesday 6 May.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme