
Laktoosi-intoleranssi ja veganismi siivittävät kauratuotteiden räjähdysmäistä suosion kasvua

Laktoosi-intoleranssin arvioidaan vaivaavan kahta kolmasosaa maailman väestöstä. Ilmiö vaihtelee maittain. Joissain Aasian maissa, kuten Japanissa ja Afrikan maissa jopa yli 90 prosenttia on laktoosi-intoleraatikkoja. Pohjois-Euroopassa laktoosi-intolerantteja on noin viisi prosenttia väestöstä. Suomi on eurooppalaisessa katsannossa poikkeus – meillä joka viides saa lehmänmaidosta vatsaoireita. Kun tietoisuus ruoansulatuskanavan oireiden, kuten ilmavaivojen, turvotuksen ja vatsakipujen yhteydestä laktoosi-intoleranssiin lisääntyy, kasvaa myös maitoa korvaavien kysyntä – ja tuotteiden tarjonta. Ilmiö on maailmanlaajuinen.
Suomi on 76 miljoonalla eurolla viennin arvossa mitaten Kanadan jälkeen maailman toiseksi suurin kauran ja kauratuotteiden viejä. Suomen osuus maailman kauraviennistä on 11 prosenttia, kolmantena olevan Ruotsin kuusi prosenttia.
Kauragin-likööri laivoilla ja kaupoissa
Nyt markkinoilla on uusi, aikuisille tarkoitettu kaurajuoma Arctic Blue Oat. Uutuusjuoman valmistaja on palkitun Arctic Blue Ginin takana oleva Arctic Blue Beverages Oy. Kesäkuun alussa jakeluun tullutta maailman ensimmäisen gin-pohjaista kauralikööriä saa nyt yhä useammasta Alkosta ja Viking Linen laivalta. ”Vastaanotto jakeluteissämme on ollut innostunut, Japania myöten. Kaurapohjaisen gin-liköörin kehittäminen osui ja lanseeraus ilmeisimmin oikeaan”, Arctic Blue Beveragesin toimitusjohtaja Valtteri Eroma kertoo. Arctic Blue Beveragesillä on kauraosaamista yhtiön hallituksessa, jossa istuu kauratuoteyhtiö Kaslinkin entinen toimitusjohtaja Tuomas Kukkonen.
Kaura haastaa maidon, mantelin ja soijan
Globaalisti maitoa korvaavat tuotteiden markkinat ovat kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana noin kymmenestä miljardista eurosta kahteenkymmeneen miljardiin euroon. Suomessa Keskolla vegaanituotteiden kasvu on ollut viimeisenä kahtena vuonna yli 30 prosenttia vuodessa. S-ryhmällä tuotteiden menekki on viime vuosina kasvanut keskimäärin yli 20 prosenttia vuodessa ja yli kaksinkertaistunut neljässä vuodessa. Viime vuonna kaurapohjaisten juomien volyymi kasvoi kolmanneksen. Perinteisten maitotuotteiden lisäksi kaura haastaa myös soija- ja mantelijuomat. Maitoa korvaavien kaurajuomien maailmanmarkkinat olivat viime vuonna 3,5 miljardia euroa. Markkinoiden arvioidaan kasvavan vajaa kymmenen prosentin vuositahtiin aina vuoteen 2027 asti.Maitoa korvaavien kauratuotteiden markkina kasvaa erityisen nopeasti Euroopassa ja Yhdysvalloissa, jossa kasvu on ollut kolminumeroista jo kahtena vuonna peräkkäin.
Kaurajuomien arvioidaan nousevan suurimmaksi kasvipohjaiseksi raaka-aineeksi tuoteryhmässään – ohi soijan ja mantelin – ylittäen miljardin dollarin myynnin seuraavan viiden vuoden aikana.Tätä taustaa vasten ei ole yllättävää, että toukokuussa 2021 ruotsalainen kaurajouomavalmistaja Oatly listautui New Yorkin pörssiin peräti 8,25 miljardin euron arvostuksella.
Vegaanisuus vetää Euroopassa ja Amerikassa
Puhtaasti kasviperäistä ruokavaliota noudattavien määrä kasvaa Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Tämän odotetaan lisäävän kasvipohjaisten elintarvikkeiden ja juomien, kuten kaurajuomien kysyntää lähivuosina. Veganismin suosiota voi tarkastella vaikkapa google-hakujen perusteella, jotka ovat the Economist-lehden mukaan kolminkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana Britanniassa, Saksassa, Ranskassa ja Australiassa. Vegaanisuus on trendikästä. Niinpä satunnaisesti vegaanisia tuotteita käyttävien kuluttajien määrä on moninveroinen tiukasti vegaanista elämäntapaa noudattaviin verrattuna. Esimerkiksi Britanniassa vegaaneja on vajaa miljoona. Heistä naisia on kaksinverroin enemmän kuin miehiä. Suomessa noin prosentti väestöstä ilmoittaa noudattavansa vegaanista ruokavaliota. Kasvisruoasta kiinnostuneiden määrä on moninkertainen. Kauratuotteiden suosion kasvu selittyykin paitsi laktoosi-intoleraatikoilla, myös eläintuotteita ruokavaliostaan vähentävillä kuluttajilla – ja uusilla lihaa ja maitoa korvaavilla tuotteilla.
Esimerkiksi Latinalaisessa Amerikassa sekä Lähi-idässä ja Afrikassa maitoa korvaavien kasviperäisten juomien levinneisyys ja tietoisuus on vielä vähäistä. Sen sijaan Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja joissain Aasian maissa, kuten Japanissa, maitoa korvaavien kaurajuomien vahva lanseeraus on avannut vientimarkkinoita myös kaurapohjaisille alkoholijuomille. ”Nyt on meidän aikamme iskeä”, toimitusjohtaja Eroma toteaa.
Lähteitä:
Global Oat Market Overview (IndexBox AI Platform)
Lactose Intolerance by Country (Procon.org)
Oat Milk Market Size, Share & Trends Analysis Report By Product (Plain, Flavored), By Source (Organic, Conventional), By Application (Food, Beverages), By Region (Europe, APAC, North America), And Segment Forecasts, 2020 - 2027
Global Market Study on Oat Milk: Increasing Lactose Intolerance Driving Demand for Plant-based Milk Products (Persistence Market Research)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jan ErolaArctic Blue Beverages Oy / Viestintä ja PR
Puh:+358405064612jan.erola@arcticbluebeverages.comValtteri EromaArctic Blue Beverages Oy / Toimitusjohtaja
Puh:+358 40 5064612valtteri.eroma@arcticbluebeverages.comKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Arctic Brands Groupin tunnetuimmat tuotteet ovat sen kansainvälisesti palkitut Arctic Blue Gin ja Arctic Blue Gin Navy Strength. Näiden lisäksi konsernin juomavalikoimassa ovat sen tytäryhtiön Valamo Beverages Oy:n edustamat Valamon Luostarin tisleet ja viinit. Alkuvuodesta 2021 Arctic Blue Beverages Oy on ilmoittanut tuovansa markinoille oman tonic-veden sekä aloittaneensa tuoteyhteistyön Kouvolan Lakritsi Oy:n kanssa. Arctic Blue Oat kaurapohja on valmistettu vain vedestä ja kaurasta, ilman lisäaineita. Liköörin gin on talon oma, hienovaraisen mustikkainen Arctic Blue Gin. Juoman kaura on gluteenitonta suomalaista luomukauraa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Arctic Blue Beverages
Arctic Blue Beverages herättää henkiin Timo Sarpanevan vuonna 1976 suunnitteleman ainutlaatuisen kauniin pullon19.9.2022 13:22:37 EEST | Tiedote
Moninkertaisesti palkittu pohjoismainen craft-gin yhtiö lanseeraa uuden ultra-premium tuotteen yhteistyössä Sarpaneva Designin ja muotoilutoimisto Infinityn kanssa.
Arctic Blue Beverages nya produkt, Hang Oat Vanilla, belönades i prestigefylld internationell tävling14.7.2022 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Världens första milda alkoholhaltiga havredryck, Hang Oat Vanilla, som lanserades av företaget under våren, vann silver i den prestigefyllda IWSC (International Wine and Spirit Competition), i kategorin RTD.
Arctic Blue Beveragesin uutuustuote, Hang Oat Vanilla palkittiin arvostetussa kansainvälisessä kilpailussa14.7.2022 11:00:00 EEST | Tiedote
Yhtiön keväällä lanseeraama, maailman ensimmäinen alkoholipitoinen mieto kaurajuoma, Hang Oat Vanilla sai hopeaa arvostetussa IWSC-kilpailussa (International Wine and Spirit Competition), RTD-kategoriassa.
//KORJAUS: JULKIVAPAA 16.6.2022 KLO 19.00 // Suomalainen premium-gin, Arctic Blue Gin Rose voitti tuplakultaa ja luokan parhaan palkinnon Singaporessa!16.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote
Arctic Blue Beveragesin uutuus premium-gin, Arctic Blue Gin Rose jatkaa menestyskulkuaan voittamalla toisen tuplakullan peräkkäin ja luokan parhaan palkinnon vuoden 2022 Singapore World Spirits Competition (SWSC)-kilpailussa. SWSC on osa San Francisco World Spirits Competition (SFWSC)-kilpailuorganisaatiota ja suunnattu Aasian markkinoille.
Arctic Blue Beverages wins big again in San Francisco – “A superior result”12.4.2022 19:00:00 EEST | Press release
Products of the Finnish beverage company Arctic Blue Beverages succeeded nobly at the prestigious The San Francisco World Spirit Competition (SFWSC). The company's newest gins, Arctic Blue Legacy Gin and Arctic Blue Gin Rose, won double gold. Silver was awarded to the innovative oat liqueur, Arctic Blue Oat.