
Laktosintolerans och veganism ökar explosionsartat havrebaserade produkters popularitet

Två tredjedelar av världens befolkning beräknas lida av laktosintolerans. Procenten varierar från land till land. I vissa asiatiska länder, så som Japan, och i en del afrikanska länder, är det upp till 90 procent som lider av laktosintolerans. I norra Europa är motsvarande siffra cirka fem procent. Finland hör dock till ett av Europas undantag – en femtedel av finländarna får magbesvär av komjölk. Bevisen blir hela tiden fler som tyder på att matsmältningsbesvär, uppsvälld mage och magont hör samman med laktosintolerans. Detta i sin tur leder till att havrebaserade produkters efterfrågan och utbud växer. Fenomenet är globalt.
Export av havrebaserade produkter från Finland uppnår ett värde av 76 miljoner euro, vilket är det näst högsta värdet i världen efter Kanada. Finland exporterar 11 procent av världens havrebaserade produkter, på tredje plats ligger Sverige med 6 procent.
Havrelikör på fartyg och i butiker
Nu finns det en ny havrebaserad produkt på marknaden – Arctic Blue Oat, lämpad för personer över 18 år. Tillverkaren av denna nya produkt är Arctic Blue Beverages Oy, som även är kända för sin tidigare produkt, Arctic Blue Gin.
Arctic Blue Oat har distribuerats sedan början av juni, och finns nu tillgänglig i Alko, på Viking Lines färjor samt i restauranger. ”Denna nya ginbaserade havrelikör har fått ett positivt bemötande i alla våra distributionskanaler, ända ner till Japan. Vi är ute i exakt rätt tid”, säger Valtteri Eroma, VD för Arctic Blue Beverages. Inom företaget finns det expertis då det kommer till havreprodukter. I företagets styrelse sitter Tuomas Kukkonen som är havreprodukt företaget Kaslinks före detta VD.
Havre utmanar mjölk, mandel och soja
Globalt har marknaden för mjölksubstitut tvådubblats under de senaste fem åren från ca. tio miljarder euro till tjugo miljarder euro. I Finland och inom K-gruppen (Kesko) har försäljningen av veganska produkter ökat med mer än 30 procent de senaste två åren. Inom S-gruppen har försäljningen av veganska produkter ökat med mer än 20 procent per år, och tvådubblats inom de senaste fyra åren. Förra året växte havrebaserade dryckers volym med en tredjedel. Förutom traditionella mjölkprodukter, utmanar havre även soja-och mandeldrycker. Marknaden för havrebaserade mjölksubstitut var förra året beräknad till 3,5 miljarder euro. Marknaden beräknas växa med cirka 10 procent per år fram till i alla fall år 2027. Marknaden för mjölksubstitut växer speciellt snabbt i Europa och i USA, där tillväxten har tredubblats två år i rad. Havrebaserade produkter beräknas växa till det största växtbaserade råmaterialet i dess produktkategori, förbi sojan och mandeln, och överstiga en miljard dollars försäljning de kommande fem åren. Med denna bakgrund, är det inte överraskande att det svenska företaget Oatly, som tillverkar havrebaserade produkter börslistades på New York börsen i maj 2021, med ett börsvärde på 8,25 miljarder euro.
Veganism tar fart i Europa och Amerika
Antalet människor som följer en ren växtbaserad, vegansk kost ökar i Europa och Nordamerika. Detta förväntas bidra till en ökad efterfrågan på växtbaserade livsmedel och drycker inom de närmaste åren.
Veganismens popularitet är redan synlig i google-sökningar, enligt The Economist tidningen har sökningar relaterade till detta tredubblats under de senaste fem åren i Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Australien. Veganism är trendigt, och således har antalet som föredrar en vegansk kost flerdubblats och ökat mycket i skillnad till de som följer en totalt vegansk livsstil. Till exempel i Storbritannien, är antalet veganer just under en miljon. Av dem är antalet kvinnor tvådubbelt. I Finland är endast 1 procent av befolkningen veganer. Populariteten av havrebaserade produkter förklaras därmed, vid sidan av laktosintolerans, också utav personliga val, såsom valet att minska på kötträtter och testa på nya produkter som ersätter kött och mjölk.
I Latin-Amerika, Afrika och mellanöstern är medvetenheten av produkter som ersätter mjölk och kött ännu låg. I motsats till detta, har populariteten för produkter som ersätter mjölk vuxit i Europa, Nord-Amerika samt i vissa asiatiska länder såsom Japan. Den stora lanseringen av mjölksubstitut och havrebaserade produkter har öppnat upp exportmarknader även för havrebaserade alkoholdrycker. ”Nu är det vår tur att slå till” konstaterar VD Valtteri Eroma.
Referensar:
Global Oat Market Overview (IndexBox AI Platform)
Nyckelord
Kontakter
Jan ErolaArctic Blue Beverages Oy / Viestintä ja PR
Tel:+358405064612jan.erola@arcticbluebeverages.comValtteri EromaArctic Blue Beverages Oy / Toimitusjohtaja
Tel:+358 40 5064612valtteri.eroma@arcticbluebeverages.comBilder





Länkar
Om
Arctic Blue Beverages mest kända produkter är dess internationellt hyllade Arctic Blue Gin och Arctic Blue Gin Navy Strength. Utöver dessa inkluderar koncernens dryckessortiment även destillat och viner från Valamo Kloster som dotterbolaget Valamo Beverage Oy säljer. I början av året 2021, har Arctic Blue Beverages Oy meddelat att de kommer lansera sitt eget tonic-vatten samt inleda ett samarbete kring en ny produkt tillsammans med Kouvolan Lakritsi Oy, ett premium lakritstillverkare.
Följ Arctic Blue Beverages
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arctic Blue Beverages
Arctic Blue Beverages herättää henkiin Timo Sarpanevan vuonna 1976 suunnitteleman ainutlaatuisen kauniin pullon19.9.2022 13:22:37 EEST | Tiedote
Moninkertaisesti palkittu pohjoismainen craft-gin yhtiö lanseeraa uuden ultra-premium tuotteen yhteistyössä Sarpaneva Designin ja muotoilutoimisto Infinityn kanssa.
Arctic Blue Beverages nya produkt, Hang Oat Vanilla, belönades i prestigefylld internationell tävling14.7.2022 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Världens första milda alkoholhaltiga havredryck, Hang Oat Vanilla, som lanserades av företaget under våren, vann silver i den prestigefyllda IWSC (International Wine and Spirit Competition), i kategorin RTD.
Arctic Blue Beveragesin uutuustuote, Hang Oat Vanilla palkittiin arvostetussa kansainvälisessä kilpailussa14.7.2022 11:00:00 EEST | Tiedote
Yhtiön keväällä lanseeraama, maailman ensimmäinen alkoholipitoinen mieto kaurajuoma, Hang Oat Vanilla sai hopeaa arvostetussa IWSC-kilpailussa (International Wine and Spirit Competition), RTD-kategoriassa.
//KORJAUS: JULKIVAPAA 16.6.2022 KLO 19.00 // Suomalainen premium-gin, Arctic Blue Gin Rose voitti tuplakultaa ja luokan parhaan palkinnon Singaporessa!16.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote
Arctic Blue Beveragesin uutuus premium-gin, Arctic Blue Gin Rose jatkaa menestyskulkuaan voittamalla toisen tuplakullan peräkkäin ja luokan parhaan palkinnon vuoden 2022 Singapore World Spirits Competition (SWSC)-kilpailussa. SWSC on osa San Francisco World Spirits Competition (SFWSC)-kilpailuorganisaatiota ja suunnattu Aasian markkinoille.
Arctic Blue Beverages wins big again in San Francisco – “A superior result”12.4.2022 19:00:00 EEST | Press release
Products of the Finnish beverage company Arctic Blue Beverages succeeded nobly at the prestigious The San Francisco World Spirit Competition (SFWSC). The company's newest gins, Arctic Blue Legacy Gin and Arctic Blue Gin Rose, won double gold. Silver was awarded to the innovative oat liqueur, Arctic Blue Oat.