Kreate Group Oyj

Lisätty todellisuus rynnii infratyömaille – Kreate uusien teknologioiden eturintamassa

Jaa
Älypuhelimen näyttö herää eloon ja näyttää mielenkiintoista maisemaa: lähes valmista siltaa, johon sulautuu kirkkaissa väreissä hehkuva 3D-malli. Aitoon ympäristöön siirretty 3D-malli auttaa löytämään mahdollisia ongelmakohtia ja helpottaa kommunikointia infratyömaalla. Kun todelliseen kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta.
Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).
Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).

Kreaten tilaamissa opinnäytetöissä insinööriopiskelijat tutkivat lisätyn todellisuuden hyödyntämistä siltojen rakentamisessa ja laadunvarmistuksessa. Kreaten siltakohteista tutkimukseen valikoituivat Läntinen Tarvonsilta Espoossa sekä Lauttasaaren silta Helsingissä.

Käytännön tutkimus osoitti, että 3D-mallin avulla on helppo esimerkiksi havainnoida mahdollisia törmäyksiä olemassa olevien rakenteiden ja suunnitelmien välillä. Lisäksi AR-teknologia helpottaa kommunikointia työmaalla, kun puhelimen näytöltä pystyy konkreettisesti näyttämään, mitä tarkoittaa.

Luja tahtotila edistää digitalisaatiota rakennusalalla

Kreaten kehityspäällikkö Aki Kopran mukaan lisätty todellisuus mahdollistaa uudenlaisia tapoja työn suunnitteluun ja laadun varmistukseen.

– Haluamme pelottomasti löytää ja testata hyödyllisiä toiminnallisuuksia, ohjelmistoja ja toimintatapoja, joilla digitalisaatiota voi edistää rakennusalalla. AR-teknologian valttina on sen visuaalisuus ja havainnollisuus. Mallit saadaan tuotua helposti ja nopeasti maastoon niin työntekijöiden kuin työnjohdon käsiin, Kopra sanoo.

Tavoitteena on suunnitelma-aineiston moderni ja visuaalinen hyödyntäminen. Tulevaisuudessa AR-tekniikka voi olla käytössä esimerkiksi myös kaivinkoneen ohjaamossa. Odotuksia kohdistuu myös etäyhteyden hyödyntämiseen. Kopra visioi, että osa työmaakokouksista voitaisiin jatkossa hoitaa lähettämällä AR-järjestelmän kuvaa työmaalta kokouksen osallistujille etänä.

–  Sitä ennen täytyy kuitenkin rakentaa luottamusta uutta teknologiaa kohtaan. Keräämme tietoa ja käytännön kokemuksia. Siinä tällaiset tutkimusprojektit ovat arvokkaita.

Sijaintitieto ja 3D-malli yhdistyvät puhelimessa

Opinnäytetöiden tekijöiden käytössä oli Trimblen valmistama SiteVision-järjestelmä. Se on kädessä kulkeva laite, joka käyttää näyttönä tavallista älypuhelinta. Teknologia perustuu sijaintitiedon ja 3D-mallin yhdistämiseen.

Älypuhelin yhdistetään akkukahvaan, joka vastaanottaa satelliittien lähettämää paikannustietoa. Matkapuhelin puolestaan on mobiiliverkon avulla yhteydessä Trimblen pilvipalveluun, josta 3D-malli ladataan puhelimeen. Akkukahvassa on myös etäisyysmittari.

Puhelin yhdistää kameran välittämän todellisen maailman kuvan ja virtuaalisen mallin sulavaksi näkymäksi, jota on mahdollista liikutella ja käännellä vapaasti. Paikannuksen tarkkuus on maastossa 2–3 senttimetriä.

– Jos työmaalla on runsaasti vanhoja rakenteita tai joudutaan esimerkiksi muuttamaan suunnitelmaa törmäysten takia, niin AR-järjestelmän avulla nähdään nopeasti vähintään vaadittavien töiden suuruusluokka. Sitä on hyvin vaikea pelkällä paperilla tai mallilla selvittää yhtä helposti, sanoo tuki- ja koulutuspäällikkö Kari Immonen SiteVisionin maahantuojalta Geotrimiltä.

Opinnäytetöissä tehtyjen havaintojen mukaan paikannuksen tarkkuus riittää hyvin suunnitelman visualisointiin. Lisätty todellisuus auttoi löytämään esimerkiksi Läntisen Tarvonsillan suunnitelmasta muutostarpeita.

– Sillassa on kohtuullisen suuri määrä eri pituisia ja paksuisia raudoitteita. Opinnäytetyöntekijät löysivätkin järjestelmän avulla pari törmäystä, jotka muutettiin myös suunnitelmiin, Kopra valottaa.

Mielenkiintoinen tutkimusaihe

AR-teknologiasta on apua erityisesti suurilla työmailla, joissa rakennetaan uutta valmiiden rakenteiden rinnalle. Toisessa opinnäytetyössä tarkisteltiin AR-teknologiaa erityisesti laadunvarmistuksen näkökulmasta.

– Teknologia on parhaimmillaan siinä, että huomaamme eri suunnittelualojen törmäyskohdat maastossa, ja etenkin silloin kun nykytilanne ja suunnitelma ovat ristiriidassa, Kopra kertoo.

AR-kokeilu siltatyömailla toi Kreatelle käytännön kokemusta uuden teknologian käytöstä sekä kahdelle insinööriopiskelijalle mielenkiintoisen opinnäytetyön aiheen.

– Me keskustelemme mielellämme alaa opiskelevien kanssa mahdollisuudesta tarjota mielenkiintoisia ja digitalisaatiota edistäviä tutkimusaiheita myös tulevaisuudessa, Kopra kannustaa.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Aki Kopra, kehityspäällikkö, Kreate, p. 050 575 7723 / aki.kopra@kreate.fi
Kari Immonen, tuki- ja koulutuspäällikkö, Geotrim, p. 020 751 9634 / kari.immonen@geotrim.fi

Kuvat

Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).
Kun todelliseen, tässä tapauksessa puhelimen kameran välittämään kuvaan, lisätään tietokoneella tuotettuja elementtejä, puhutaan lisätystä todellisuudesta – englanniksi augmented reality (AR).
Lataa
3D-malli on todellinen: sen mukaan on rakennettu Läntinen Tarvonsilta. Raudoitukset erottuvat näytöllä oransseina viiruina, asfaltti puolestaan hehkuu kirkkaanpunaisena huomiovärinä sillan pinnalla. Yhdellä silmäyksellä on havaittavissa, että suunnitelma ja toteutunut silta vastaavat toisiaan.
3D-malli on todellinen: sen mukaan on rakennettu Läntinen Tarvonsilta. Raudoitukset erottuvat näytöllä oransseina viiruina, asfaltti puolestaan hehkuu kirkkaanpunaisena huomiovärinä sillan pinnalla. Yhdellä silmäyksellä on havaittavissa, että suunnitelma ja toteutunut silta vastaavat toisiaan.
Lataa
Kari Immonen Geotrimiltä (vas.) ja Aki Kopra Kreatelta (oik.) pitävät tutkimusprojekteja tärkeinä, sillä niiden avulla kerätään tietoa ja käytännön kokemusta digitalisaation hyödyntämisestä.
Kari Immonen Geotrimiltä (vas.) ja Aki Kopra Kreatelta (oik.) pitävät tutkimusprojekteja tärkeinä, sillä niiden avulla kerätään tietoa ja käytännön kokemusta digitalisaation hyödyntämisestä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote

Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.

Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote

Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.

Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote

Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye