Tekoäly mullisti asiakaskokemuksen mittaamisen – kuukausien työ hoituu hetkessä ja päätelmät ovat luotettavampia

Terho Tirkkosen Master-opintojen päättötyössä analysoitiin Azets Suomen avoimia asiakaspalautteita tekoälyn avulla. Yhteensä palautteita oli 32 000.
Manuaalinen läpikäynti olisi kestänyt kuukausia, ja päätelmät olisivat olleet epäluotettavia. Tutkimuksessa osoitettiin, että tekoäly analysoi datan päivissä ja tekoälyn tekemät päätelmät ovat ihmisen tekemiä luotettavampia.
Tekoälyohjelma hyödynsi luonnollisen kielen käsittelyä (NLP) ja koneoppimista (ML). Ohjelma tuotti tilastollisiin menetelmiin pohjautuvan luotettavan yhteenvedon asiakaskokemukseen vaikuttavista tekijöistä.
Tekoäly luokittelee sisällön ihmistä luotettavammin
Asiakaspalautteiden keräämiseen käytettiin Net Promoter System -järjestelmää (NPS), joka on yksi käytetyimmistä johtamisjärjestelmistä asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä.
Kun asiakaspalautetta kerätään säännöllisesti, dataa kertyy luonnollisesti paljon.
Koska ihmiset eivät luontaisesti ole kyvykkäitä käsittelemään suuria tietomassoja, palautteita on tapana kategorisoida. Valitettavasti ihmiset eivät kuitenkaan kykene kategorisoimaan ristiriitaista tekstisisältöä luotettavasti.
– Esimerkiksi taloushallinnon ohjelman automaatioaste voi saada kehuja, mutta ohjelman hinnoittelumalli voi närkästyttää. Se, miten ihmishaastattelija luokittelee palautteet esimääritettyihin kategorioihin ja miten palautteet analysoidaan, voi johtaa organisaation kehittämään vääriä asioita, kirjoittaa Tirkkonen.
Tutkimuksen mukaan tekoäly pystyy luokittelemaan asiakaspalautteita dynaamisesti sekä tunnistamaan teemoihin liitetyt sentimentit. Yhdistämällä asiakaspalautteet laskutus- ja asiakaspoistumatietoon pystytään mm. luomaan asiakaskäyttäytymiseen pohjautuvia segmenttejä ja kehittämään asiakaskokemusta.
Opinnäyte toteutettiin Haaga-Helian Communication Management -koulutusohjelman YAMK-opinnoissa. Siihen voi tutustua verkossa:
Tirkkonen, Terho 2021. Improving Customer Experience with Artificial Intelligence, Data Analysis, and Automation in Azets.
Azets on talous-, palkka-, HR- ja neuvonantopalveluja sekä niitä tukevia teknologiaratkaisuja tarjoava Pohjoismaiden johtava toimija, joka palvelee asiakkaita henkilökohtaisesti niin digitaalisesti kuin paikallisesti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mirka Sunimento, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mirka.sunimento@haaga-helia.fi, 040 544 7397
Terho Tirkkonen, NPS Manager, Azets Insight Oy, terho.tirkkonen@azets.com, 041 469 2682
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, journalismikoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia rakentaa tulevaisuuttaan – vuoden 2024 tärkeimmät luvut ja avaukset24.4.2025 09:51:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vuoden 2024 vuosikertomus on julkaistu. Korkeakoulu panosti erityisesti laadukkaaseen koulutukseen ja tutkimukseen, kansainvälisyyteen sekä jatkuvaan oppimiseen.
Nyt rakennetaan luksusmatkailun osaamisverkostoa Uudellemaalle14.4.2025 12:59:13 EEST | Tiedote
Suomessa vierailee yhä enemmän vaativia matkailijoita, jotka odottavat laadukkaita asiakaskohtaamisia. Saumaton ja tasalaatuinen luksusmatkailun asiakaspolku syntyy yritysten yhteisestä ymmärryksestä ja laadun määrittämisestä.
Haaga-Helia käynnistää matkustamohenkilökunnan koulutuksen – tavoitteena vastata ilmailualan kasvavaan rekrytointitarpeeseen10.4.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu laajentaa ilmailualan koulutustarjontaansa käynnistämällä Cabin Crew Initial Training Course -koulutuksen.
Suomen parasta B2B-myyjää etsitään jälleen – Best Seller Competition -finaali 10.4. Haaga-Heliassa9.4.2025 15:09:07 EEST | Tiedote
Suomen suurin korkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu haastaa opiskelijat näyttämään taitonsa. Mukana on tänä vuonna lukuisa joukko yrityksiä, ja kilpailijoita on ennätyksellisesti seitsemästä eri ammattikorkeakoulusta.
Is the future led by an algorithm? – Haaga-Helia studies the role of AI in working life4.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia has received funding for two projects focusing on human-driven artificial intelligence. The projects will develop the AI skills of experts and explore the role of AI in leadership. It is a topic that will raise debate and shape the future of working life.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme