


Onnistuneempia yrityskauppoja proaktiivisella valmistautumisella – Suomen Yrityskaupat Oy ja ELY:n kehityspalvelujen konsultit uudenlaiseen yhteistyöhön

Paras potentiaali esiin terävöittäen prosesseja ja tervehdyttäen tunnuslukuja
Yrityksen arvonmääritysprosessissa on olennaista selvittää myytävän yrityksen potentiaali. Omistajaan henkilöityvä arvo rajataan arvion ulkopuolelle, keskittyen yrityksen aineelliseen ja aineettoman pääomaan: prosesseihin, henkilöstöön, erityisosaamiseen ja tulevaisuuden potentiaaliin, tunnuslukuja unohtamatta. ELY:n kehityspalvelujen konsulttien osaamisella pyritäänkin nyt yritystoiminnan arvon määrätietoiseen kasvattamiseen, paneutumalla hyvissä ajoin merkityksellisiin osa-alueisiin – mm. strategiseen suunnitteluun, kasvuun ja kansainvälistymiseen, kannattavuuden parantamiseen, myyntiin ja markkinointiin, johtamiseen, tuotannon kehittämiseen ja toimialakohtaisiin mahdollisuuksiin.
”Kenen tahansa verkostoon kuuluvan kautta yrittäjät löytävät ammattilaisten apua tarpeisiinsa ennen yrityskauppaa, itse yrityskauppaan ja sen jälkeen. Samalla saadaan ELY palvelutkin laajemmin käyttöön ja asiantuntijayrittäjille enemmän töitä", toteaa toimitusjohtaja Juha Rantanen, Suomen Yrityskaupat Oy:stä.
Vetoapua yrityskaupan jälkimaininkeihin – Mitä säilyttää, miten uudistua?
Suomen Yrityskaupat Oy tiedostaa myös yritysten omistajuuden vaihdosten kipukohdat. Luonteva jatkumo yritysmyynnin konsultointipalveluille onkin laajentaa konsultointiyhteistyö koskemaan jatkavien yrittäjien toimintaa. Myynnin jälkeisessä kehittämisen konsultoinnissa pureudutaan mm. seuraaviin aiheisiin: miten toimintaa voidaan jatkossa kehittää, mitä uusia mahdollisuuksia hyödyntää, miten sitouttaa ja motivoida henkilöstöä uuden yrittäjän tueksi? Uuden asiamieskonseptin edut ovatkin kiistattomat myös ELY:n kehityspalveluja tarjoavan UltraLeanBusiness Oy:n perustajan Antti Leijalan mielestä, sen minimoidessa riskejä uuden yrittäjän näkökulmasta ja konkretisoidessa myyjälle, mistä ostajan on mielekästä maksaa ja kuinka arvoa voidaan kehittää positiiviseen suuntaan.
”Yrityskaupassa on kaksi myyntiin liittyvä vaihetta. 1) Myytävä yritys pitää saada mahdollisimman arvokkaaksi ja myyntiprosessi pitää trimmata kuntoon hyvissä ajoin ennen myyntihetkeä. Näin päästään tilanteeseen, jossa myydään kasvavaa yritystä, hiipuvan sijaan. 2) Kaupan jälkeen taas uuden omistajan pitää saada myynti nopeasti hallintaan ja usein vielä tuotua lisää kierroksia oman strategiansa kautta", vahvistaa myynnin tehostamisen asiantuntija Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy.
Lisätietoja:
Juha Rantanen, toimitusjohtaja, juha.rantanen@yrityskaupat.net, p. +358 (0)50 5445 081
Antti Leijala, toimitusjohtaja, antti.leijala@ultraleanbusiness.com, p. +358 (0)40 0398 985
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Juha Rantanen, toimitusjohtaja, juha.rantanen@yrityskaupat.net, p. +358 (0)50 5445 081
Antti Leijala, toimitusjohtaja, antti.leijala@ultraleanbusiness.com, p. +358 (0)40 0398 985
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Enemmän kuin neuvoja. Ratkaisuja.
BusinessRakentamo on Suomen ketterin ja laadukkain mikroyritysten kehitysyhteisö. Olemme yrittäjän asiantunteva ja palveleva kumppani toiminnan kehittämiseen. Laajan asiantuntijaverkostomme erityisosaamista ovat yrityskehitys, rahoitusneuvonta sekä brändin, viestinnän ja myynnin kehittäminen.
Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.
Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.
***
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo
#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote
Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.
BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote
Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.
UltraLean-CRM tarjoaa yksinyrityksille konkreettista apua asiakkaan ostokäyttäytymisen analysointiin.27.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Myyntiprosessien jatkuva kehittäminen edellyttää myynnin tehokkuuden perusteellista arviointia. Kun nämä opit viedään käytäntöön järjestelmällisesti, parannat jatkuvasti tarjousten voittoprosenttia.
UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.
Vihtiläinen kasvava perheyritys Hiisi Homes & Hotels hankki ympäristösertifikaatin kuudessa kuukaudessa19.1.2023 08:06:00 EET | Tiedote
Kalustettuja asuntoja ja digihotellimajoitusta tarjoava teknologian mahdollistama Hiisi Homes & Hotels jalkautti vastuullisuuden järjestelmällisesti osaksi arkeaan noin puolessa vuodessa. Projektin aikana yritys suoritti Sustainable Travel Finland -ohjelman sekä hankki Ekokompassi-sertifikaatin.