Kreate Group Oyj

Kreate on allekirjoittanut Suomen vaativimpiin siltahankkeisiin lukeutuvan Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltahankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen

Jaa
Väylävirasto ja Kreate ovat allekirjoittaneet kehitysvaiheen allianssisopimuksen Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeesta, joka tulee olemaa yksi Suomen vaativimmista siltaurakoista.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat läsnä Timo Hirvasmaa, Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Janne Wikström, Lars Westermark ja Esa Sirkiä Väylävirastolta.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat läsnä Timo Hirvasmaa, Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Janne Wikström, Lars Westermark ja Esa Sirkiä Väylävirastolta.

Kumppanuuteen perustuvassa allianssimallissa Väylävirasto ja Kreate muodostavat yhteisen projektiorganisaation. Yhteisen organisaation lisäksi Väylävirastolla ja Kreatella tulee olemaan yhteiset toimitilat ja tavoitteet sekä yhdessä hyväksytyt tavoitekustannukset. Kaikkiin kysymyksiin haetaan yksimielinen päätös eri osapuolten kesken ja samalla riskit ja höydyt jaetaan ennalta sovitussa suhteessa.

Suomen vaativimpia siltahankkeita

Saaristotien varrella Paraisissa sijaitsevien kahden eri salmen ylittävien siltojen uudistaminen on teknisesti vaativa projekti. Ainoana maantieyhteytenä toimivien nykyisten siltojen viereen rakennetaan uudet sillat. Kirjalansalmen ylitse rakennetaan vinoköysisilta, jonka kokonaispituus on yli 600 metriä ja pisin jänneväli noin 250 metriä. Vastaava saman mittakaavan vinoköysisilta valmistui Suomessa lähes 30 vuotta sitten. Hessundinsalmeen rakennetaan lähes 300 metrin pituinen silta, jossa pisin jänneväli on noin 100 metriä. Uusien siltojen valmistuttua vanhat puretaan.

– Nyt allekirjoitettu sopimus on osoitus siitä, että Kreaten teknistä osaamista ja yhteistyökykyä pidetään arvossa. Olemme ylpeitä siitä, että pääsemme toteuttamaan tätä poikkeuksellisen vaativaa siltahanketta yhdessä Väyläviraston ja johtavien asiantuntijoiden kanssa, sanoo Kreaten sillanrakentamisen ja -korjaamisen yksikönjohtaja Sami Rantala.

Siltayhteyksien takana toimii suurteollisuutta, jonka kuljetuksille sillan toimivuus ja mahdollisuus entistä raskaammille kuljetuksille on ensiarvoisen tärkeää. Näiden kuljetusten sekä muun liikenteen tulee sujua mahdollisimman saumattomasti koko rakentamisen ajan.

Yhdessä kehitetään ja toteutetaan

Allianssimallinen hanke toteutetaan aina kahdessa vaiheessa – ensimmäinen vaihe on kehitysvaihe, jossa toteutuksen läpimeno suunnitellaan, tehdään yksityiskohtaiset rakennussuunnitelmat ja sovitaan tavoitekustannuksesta.

– Vasta tämän jälkeen tehdään toteutuspäätös. Allianssin perusperiaatteita ovat läpinäkyvyys, luottamus, yhdessä sovittu riskien jako, yhteisvastuullisuus ja yhteinen päätöksenteko hankkeen parhaaksi. Tätä sopimusta edeltänyt neuvottelumenettely on auttanut varmistamaan, että meillä on hankkeessa oikea osaaminen, sekä edellytys avoimeen ja luottamukselliseen yhteistyöhön, kertoo projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastosta.

– Neuvottelumenettely on positiivisella tavalla erilainen tapa käynnistää rakennusurakka perinteiseen tarjousmenettelyyn verrattuna. Siinä vaaditaan urakoitsijalta paitsi erilaista asennoitumista myös sitoutumista ja vahvaa osaamisen näyttämistä jo tarjousvaiheessa. Urakoitsijalle on tärkeää päästä mukaan ideoimaan hankkeen toteutusta jo ensimetreiltä lähtien. Tällä varmistetaan, että urakoitsijalla ja tilaajalla on sama tavoite ja yhteinen näkemys siitä, miten tavoitteeseen päästään, toteaa Kreaten teknisen toimiston johtaja Jaakko Kivi.

Allianssimalliin liittyvällä tiiviillä yhteistyöllä hankkeen eri osapuolten kesken haetaan etenkin hankkeen saumatonta etenemistä, sen lisäksi että malli mahdollistaa innovatiiviset ratkaisut ja kustannussäästöt.

Kehitysvaiheesta siirrytään toteutusvaiheeseen. Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakentamisen aloittamista tavoitellaan viimeistään 1.1.2023.

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen tavoitteena on turvata ainoan maantieyhteyden säilyminen entistä parempana Paraisille ja Turunmaan saaristoon. Lisäksi mahdollistetaan alueen valtakunnallisesti merkittävän teollisuuden HCT-kuljetukset. Hanke myös tukee Paraisten elinkeinoelämän ja maankäytön kehittämistä sekä lisää liikenteen turvallisuutta ja asumisviihtyisyyttä. Hankekokonaisuuden kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat läsnä Timo Hirvasmaa, Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Janne Wikström, Lars Westermark ja Esa Sirkiä Väylävirastolta.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimuksen allekirjoitustilaisuudessa olivat läsnä Timo Hirvasmaa, Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Janne Wikström, Lars Westermark ja Esa Sirkiä Väylävirastolta.
Lataa
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimusta allekirjoittamassa Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Esa Sirkiä ja Janne Wikström Väylävirastolta. Takana allekirjoitusta seuraavat Timo Hirvasmaa Kreatelta sekä Lars Westermark Väylävirastolta.
Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hankkeen allianssiurakan kehitysvaiheen sopimusta allekirjoittamassa Jaakko Kivi ja Sami Rantala Kreatelta sekä Esa Sirkiä ja Janne Wikström Väylävirastolta. Takana allekirjoitusta seuraavat Timo Hirvasmaa Kreatelta sekä Lars Westermark Väylävirastolta.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group Oyj
Kreate Group Oyj
Haarakaari 42
04360 Tuusula

https://kreate.fi/

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

40 metrin syvyydestä Eiranrannan aurinkoon – Kreate urakoi Helenin uuden lämpöpumppulaitoshallin vaativat pohja- ja betonityöt22.4.2025 13:00:00 EEST | Tiedote

Kreate toimi pääurakoitsijana energiayhtiö Helenin Eiranrannan lämpöpumppulaitoksen maanalaisen laitoshallin pohja- ja betonitöiden urakassa Helsingissä. Hyvin sujunut yhteistyö sai jatkoa ja Kreate nousi 40 metriä ylöspäin toteuttamaan myös jätevesipumppaamon maanpäällisen rakennuksen perustustyöt ja rakentamisen. Valmistuttuaan voimalaitos tuottaa helsinkiläisille puhdistetun jäteveden hukkaenergiasta hiilineutraalia kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.

Kreatelle Mähkönsillan urakka – uusi betoninen palkkisilta palauttaa kaivatun liikenneyhteyden Lieksanjoen yli15.4.2025 16:19:38 EEST | Tiedote

Kreate Oy on allekirjoittanut 5,4 miljoonan euron sopimuksen Lieksan kaupungin kanssa Lieksanjoen ylittävän sillan uusimisesta. Uuden Mähkönsillan rakentamisen lisäksi Kreate purkaa nykyisen sillan sekä saneeraa katurakenteet ja hulevesiviemäröinnin. Arkkitehdin osallistuminen sillan suunnitteluun takaa sen, että marraskuussa 2026 liikenteelle avataan näyttävä silta.

Kreate aloittaa Tampereen henkilöratapihan ensimmäisen vaiheen rakentamisen – sopimuksen arvo noin 40 miljoonaa euroa27.3.2025 11:49:30 EET | Tiedote

Kreate ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet noin 40 miljoonan euron arvoisen toteuttamissopimuksen Tampereen henkilöratapihan uudistuksen ensimmäisen vaiheen töistä. Työt käynnistyvät 7.4.2025 ja valmistuvat vuoden 2026 aikana. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan uusi Erkkilän silta, matkaterminaalin liittyvän Ratapihankadun sillan työt, Perkiön alueen ratatyöt sekä työvaiheita rautatieasemalla. Muiden töiden osalta hankkeen kehitysvaihe jatkuu, ja seuraavaan toteutusvaiheeseen arvioidaan päästävän vuonna 2026. Hankkeen kokonaisbudjetti on 202 miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye