Buster uudistaa suurten avoveneiden klassikot
Yli seitsenmetrisissä veneissä on vakuuttavaa ja turvallista ison veneen tuntua. Huolellisissa testeissä viimeistellyt rungot tekevät ajo-ominaisuuksista hauskat, johdonmukaiset ja turvalliset kovassakin kelissä. Magnum ja SuperMagnum sopivatkin erinomaisesti niin yhteysveneeksi Itämeren ulkosaaristoon kuin vauhdikkaaseen retkeilyyn Atlantin rannikolle.
Uusi Buster Magnum on 7,2 metriä pitkä kahdeksan hengen avovene, jonka suurin moottorivaihtoehto on Yamaha F225 V6. Buster SuperMagnum on 20 senttiä pidempi ja veneen voi varustaa Yamaha F300 V6 -moottorilla. SuperMagnumin suurin henkilömäärä on 10. Kumpikin vene pärjää hyvin suuremmassakin lastissa: Magnumin kantavuus on 884 kiloa ja SuperMagnumin 1101 kg.
Buster Magnum siirtyy uudistuksessa viidenteen mallisukupolveen. Ensimmäinen Magnum esiteltiin vuonna 1990 ja siitä on tullut Pohjoismaiden suosituin suuri avovene. Uusi SuperMagnum edustaa kolmatta mallisukupolvea; alkuperäinen SuperMagnum esiteltiin vuonna 2013.
Uutta ergonomiaa ja paljon säilytystilaa
Uusissa, moderneissa pulpeteissa on huomioitu nykypäivän käyttäjien tarpeet: pienille tavaroille, lompakolle ja puhelimelle löytyvät turvalliset säilytyspaikat ja omien laitteiden lataaminen käy helposti. Ergonomia on kauttaaltaan harkittua ja kaikki hallintalaitteet ovat mukavasti kuljettajan käden ulottuvilla.
Pulpettien materiaali on vaihtunut aiempien mallien lujitemuovista rotaatiovaletuksi polyeteeniksi. Rakenne on iskunkestävä, hiljainen ja se kestää hyvin kulumista.
Ohjaamon keskipiste on molemmissa malleissa mahtavan kokoinen toisen sukupolven 16" Buster Q -älynäyttö, joka yhdistää samaan infotainment-järjestelmään elektroniset Navionics-kartat, radion, säätiedot ja moottorin mittarit. Joustava split screen -näytönjako mahdollistaa esimerkiksi kahden eri mittakaavaisen kartan käyttämisen yhtä aikaa, jolloin toiselta kartalta seurataan reitin yleiskuvaa ja toiselta lähialueen yksityiskohtia.
SuperMagnumin varustusta voi täydentää myös toisella, 10-tuumaisella Buster Q-näytöllä, jonka avulla kartturin paikalla voi tutkia karttoja tai soittaa musiikkia kuljettajaa häiritsemättä. Buster App -mobiilisovelluksella veneen tiedot ovat omistajan käytettävissä paikasta riippumatta.
Infotainment-järjestelmää voi täydentää lukuisilla lisävarusteilla, saatavilla on mm. Raymarinen CHIRP -kalakaiku, AIS ja langaton kaukosäädin.
Keulaosan muokattavuus lisää veneen käyttömahdollisuuksia. Molemmille puolille keulaa voi asentaa vapalaatikot, jolloin veneen etuosa toimii viihtyisänä oleskelutilana ja sitä voi hyödyntää myös kalastuksessa.
Arkisiin käyttötarpeisiin on vastattu myös selkeyttämällä takapenkin alla olevaa tärkeää säilytystilaa. Uudella komponenttien sijoittelulla säilytystilasta on saatu selkeämpi ja käytettävämpi. U-mallinen tilava takapenkki on nyt vakiona sekä Magnumissa että SuperMagnumissa.
Pystympi tuulilasi vaikuttaa myös matkustusolosuhteisiin veneen takapenkillä: tuulensuoja on entistä parempi. Uusi sivuprofiili on myös selvästi erottuva kauempaakin katsottuna.
Molempiin malleihin saatavilla lisävarusteena istuinten offshore-joustojalat. Magnumissa joustojalat ovat erillinen tehdasoptio, SuperMagnumissa osa Premium-pakettia.
Tehdasasenteisena lisävarusteena on saatavana peräkuomu, joka kiinnittyy tuulilasiin näppärästi vetoketjulla. Säilytystä varten on saatavilla erilliset satamakuomut sekä keulaan että perään.
Taloudellista matkantekoa kovassakin vauhdissa
Molemmat veneet ovat suuresta koosta ja suorituskykyisestä rungosta huolimatta taloudellisia: matkanopeudessa kulutus on reilu litra ja huippunopeudellakin enimmillään noin kaksi litraa meripeninkulmalla. Buster Magnumin huippunopeus Yamaha F225 V6 -moottorilla on noin 45 solmua, SuperMagnumin huippunopeus nousee Yamaha F300 V6 -moottorilla yli 50 solmuun.
Molemmissa malleissa polttoainetankin koko on 300 litraa. Tämä merkitsee matkanopeudella yli 450 kilometrin toimintamatkaa.
Optimoitu uusille, elektronisesti hallittaville Yamaha-moottoreille
Uuden Buster SuperMagnumin runko on optimoitu tammikuussa esitellylle, digitaalisilla hallintalaitteilla varustetulle Yamaha F300 V6 -uutuusmoottorille. F300 on saanut uudistuksessa aiemmin vain kaikkein suurimmissa XTO Offshore -lippulaivamalleissa käytössä olleen Digital Electronic Control (DEC) -järjestelmän.
Järjestelmään kuuluu mm. pehmästi ja tarkasti toimiva digitaalinen ohjaus (Digital Electric Steering, DES), jonka ansiosta veneen ohjattavuus on merkittävästi parempi kuin hydraulisella ohjausjärjestelmällä ja ohjausvastetta voi muuttaa helposti tilanteen tai omien mieltymysten mukaan: ruorin kierrosten määrää ääriasennosta toiseen voi säätää neljästä yhdeksään. Ohjausvaste säätyy myös automaattisesti moottorin kierrosluvun mukaan. Automaattinen trimmiavustin säätää moottorin trimmikulmaa optimaalisen kulkuasennon, suorituskyvyn ja polttoainetalouden saavuttamiseksi sekä kiihdytyksissä että matka-ajossa.
Toimintavarman ohjausjärjestelmän tilan- ja huollontarve on vähäinen, sillä perinteisten ohjausjärjestelmien hydrauliputkia ja -pumppuja ei tarvita lainkaan. Elektroninen järjestelmä tarvitsee myös vähemmän virtaa kuin perinteinen hydrauliohjaus.
Uusi moottoriteknologia on huomioitu myös ohjaajan pulpetissa, johon on suunniteltu ergonomisesti hyvä paikka Helm Master EX -järjestelmän joystick-ohjaimelle ja näytölle. Yamaha Helm Master EX mahdollistaa myös yksimoottorisen veneen helpon ja tarkan hallinnan ahtaissakin paikoissa kuten satamissa ja kapeilla väylillä. Aiemmin järjestelmä on ollut saatavilla vain kahdella moottorilla varustettuihin Buster Phantom-malleihin.
Laaja vakiovarustus
Magnumin ja SuperMagnumin vakiovarusteisiin kuuluvat mm. tilttiratti ja trimmilevyt joystick-ohjauksella, kansivalot ja avaimeton käynnistys. Molempien mallien lattia on liukuestekuvioitua alumiinia, kaiteet, knaapit ja muu kansiheloitus ruostumatonta terästä.
SuperMagnumissa vakiovarustus on vielä laajempi ja hintaan kuuluvat myös kaiuttimet ja vahvistimen sisältävä Entertainment-paketti ja vesihiihtokaari. Lisävarusteina on saatavilla mm. jääkaappi, keulapotkuri, ankkurivinssi ja auringonottotaso sekä runkoteippaus.
Uusi Buster Magnum ja SuperMagnum ovat saatavilla loppuvuodesta 2021.
Buster Magnum 2022
- Pituus 7,20 m
- Leveys 2,50 m
- Paino ilman moottoria 1220 kg
- Henkilömäärä 8
- Kantavuus 884 kg
- Polttoainetankin tilavuus 300 l
- Moottorin tehoalue 175–225 hv
Buster SuperMagnum 2022
- Pituus 7,40 m
- Leveys 2,50 m
- Paino ilman moottoria 1260 kg
- Henkilömäärä 10
- Kantavuus 1101 kg
- Polttoainetankin tilavuus 300 l
- Moottorin tehoalue 225–300 hv
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johan Finnbergmarkkinointipäällikkö
Puh:+358405551877johan.finnberg@busterboats.comKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Buster Boats is the largest designer and manufacturer of aluminium boats in Europe. The majority of the more than 130,000 aluminium boats we have launched on the world’s waters over the past over 60 years are still in use.
Boats carrying the Buster name have been produced since 1976, but Buster’s history began with the first Kello aluminium boat manufactured in 1955.
The Buster range includes 24 boats, of which the under four-metre Buster Mini and the almost ten-metre Buster Phantom are the smallest and largest, respectively. More than half of all boats manufactured are exported.
The manufacturer of Buster boats, Inha Works Ltd, is a subsidiary of Yamaha Motor Europe. Buster Boats boat production is located in Ähtäri, Finland while the company's headquarters and R&D facilities are located in Raisio, southern Finland.
Buster Boats on Euroopan suurin alumiiniveneiden suunnittelija ja valmistaja. Maailman vesille yli 60 vuoden aikana laskemistamme yli 130 000 alumiiniveneestä suurin osa on edelleen käytössä.
Buster-nimellä veneitä on valmistettu vuodesta 1976 alkaen, mutta Busterin historia alkoi jo vuonna 1955 valmistetuista, suomalaisen alumiiniveneteollisuuden aloittaneista Kello-veneistä.
Buster-mallistoon kuuluu 24 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin lähes kymmenmetrinen Buster Phantom. Tuotannosta yli puolet menee vientiin.
Buster-veneiden valmistaja, Inhan Tehtaat Oy Ab, on Yamaha Motor Europen tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sekä tuotekehitystoiminnot sijaitsevat Raisiossa ja tuotanto Ähtärissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Buster Boats
Buster S får dubbla konsoler – nu kommer den fjärde versionen av den populära aluminiumbåten24.11.2022 11:00:11 EET | Pressmeddelande
Buster S är en storfavorit bland mindre aluminiumbåtar, och inför båtsäsongen 2023 lanseras den fjärde versionen av modellen. Den nya Buster S2 är gjord för fyra personer och är utrustad med dubbla konsoler med en solid dörr emellan.
Mökkirantojen suosikkiveneestä neljäs malliversio: Buster S saa tuplapulpetit24.11.2022 11:00:10 EET | Tiedote
Pienten alumiiniveneiden suursuosikki Buster S saa veneilykaudelle 2023 neljännen malliversion. Uusi Buster S2 on tuplapulpeteilla ja kiinteällä väliovella varustettu, neljälle hengelle suunniteltu alumiinirakenteinen monikäyttövene.
Buster S får doble konsoller – fjerde versjon av den svært populære småbåtmodellen i aluminium24.11.2022 11:00:09 EET | Tiedote
Buster S, en stor favoritt blant små aluminiumsbåter, får en fjerde modellversjon for sesongen 2023. Den nye Buster S2 er en flerbruks aluminiumsbåt designet for fire personer og utstyrt med doble konsoller og en solid dør i midten.
Buster S gets double consoles – fourth version of the highly popular small aluminium boat model24.11.2022 11:00:09 EET | Press release
The Buster S, a big favourite among small aluminium boats, gets a fourth model version for the 2023 boating season. The new Buster S2 is a multipurpose aluminium boat designed for four people and equipped with double consoles and a solid door in the middle.
Miten moottoriveneellä ajaessa voi säästää polttoainetta?21.6.2022 08:03:03 EEST | Tiedote
Taloudellisuus on tärkeä päämäärä Buster-alumiiniveneiden suunnittelussa. Kaikkein ratkaisevin tekijä löytyy kuitenkin kaasukahvan vierestä, sillä ajotapa vaikuttaa veneen kulutukseen vielä paljon rajummin kuin autossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme