Ensimmäinen Artic-pikaratikka on lähtenyt matkustajaliikenteeseen

Matkustajat pääsevät Artic X54 -pikaratikan kyytiin. Vaunu liikennöi Kauppatorin ja Töölön välisellä osuudella linjatunnuksella 4S arkisin noin klo 8-19.
Artic -pikaratikka on kulkenut testiajossa Helsingin raitioteillä keväästä alkaen. Vaunu saapui tehtaalta maaliskuussa.
Vaunun tunnistaa turkoosista värityksestä sekä siitä, että vaunu on tavanomaista kaupunkiratikkaa pidempi. Lisäksi pikaratikassa on ohjaamo molemmissa päissä ja ovet molemmilla puolilla vaunua.
HKL:n tilaaman pikaratikan on valmistanut Skoda Transtech Otanmäen tehtaalla Kajaanissa. Vaunun muotoilusta ja ulkoasusta on vastannut HSL.
Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiovaunureitti on linja 550, joka korvaa nykyisen runkobussilinjan Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä.
Myöhemmin pikaratikalla ajetaan muun muassa uusia Kruunusiltoja pitkin Laajasaloon sekä Vihdintien uudella pikaraitiotiellä.
Tietoja pikaratikasta
• Pikaratikka on koko pituudeltaan matalalattiainen, esteetön raitiovaunu. Suurin ero alkuperäiseen Articiin on se, että vaunun keskimoduulissa ei ole portaita, eikä vaunussa ole lattiakallistuksia.
• Innovatiivisen teli- ja korirakenteen ansiosta ilmastoidussa raitiovaunussa on 78 istumapaikkaa. Matkustajapaikkoja on yhteensä 214.
• Pikaratikka on viisiosainen ja siinä on neljä kääntyvää teliä kuten alkuperäisessä Articissakin. Vaunun älykäs ohjausmekanismi mahdollistaa erittäin tilavan monitoimialueen vaunun keskelle. Alueelle mahtuu kuusi lastenvaunua tai kaksi isoa pyörätuolia. Keskiosassa on kaksi paikkaa opaskoiran tai lemmikin kanssa matkustavalle.
• Pikaratikka on 34 metriä pitkä ja ajettavissa kahteen suuntaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HSL, hankintapäällikkö Jami Vitikainen, puh. 050 412 1926
HSL, kalustoinsinööri Petri Saari, puh, 050 559 1956
HKL, kalustopäällikkö Heidi Heikkilä, puh. 040 1699703
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme