Digi- ja väestötietoviraston panostukset käsittelyaikojen lyhentämiseen ovat tuottaneet tulosta - Samalla kysynnän kasvu huolestuttaa
Digi- ja väestötietovirasto sai tämän vuoden heinäkuussa 2,1 miljoonan euron lisämäärärahanasiakaspalvelun käsittelyaikojen lyhentämiseen sekä covid-19-pandemiasta aiheutuvien tulojen vähennyksen kattamiseen. Määräraha kohdennettiin kokonaisuudessaan asiakaspalveluhenkilökunnan palkkaamiseen vuoden määräajaksi. Suurin osa lisähenkilöstöstä sijoitettiin holhoustoimen määräämis- ja lupapalveluihin. Työjonot eivät kuitenkaan kaikissa palveluissa lyhene nopeasti, holhoustoimeen kohdistuneen lisääntyneen kysynnän takia. Lisähenkilöstön panos käsittelyaikojen lyhentämiseksi jatkuu kesään 2022 saakka.
Pitkällä aikavälillä edunvalvonnan asiankäsittelyn täydellinen sähköistäminen ja palvelujen digitalisoiminen sekä sähköisten asiointimahdollisuuksien kehittäminen on tehokkain tapa lyhentää merkittävästi käsittelyaikoja. Tämä vaatii kuitenkin lisärahoitusta ja säädösmuutoksia.
Panostusten tulokset alkavat näkyä
Lisäresurssien lisäksi DVV on tehostanut toimintaansa organisoimalla holhoustoimen uusiin palvelukokonaisuuksiin. Näin on varmistettu asiakkaille yhdenmukaisempi palvelu ja mahdollistettu henkilökunnan siirtäminen joustavasti eri tehtävien välillä.
Näiden toimenpiteiden yhteisvaikutuksesta on esimerkiksi kauppaluvissa saatu kertyneet työjonot purettua jo syyskuun alussa. Myös holhoustoimen määräämisten käsittelyajat ovat lyhentyneet noin 200 päivästä noin 150 päivään.
DVV:n tämän hetken tärkein kehityshanke on omien palveluiden ja asianhallinnan digitalisoiminen, sillä käsittelyaikojen pysyvä lyhentäminen vaatii palvelujen sähköistämisen. Esimerkiksi yleisten edunvalvojien tilintarkastuksen sähköistäminen nopeutti käsittelyaikoja merkittävästi.
”Lisähenkilöt tulivat todella tarpeeseen. Vaikka olemme onnistuneet lisäämään toiminnan tehokkuutta, kaikki työjonot eivät silti ole lyhentyneet. Edunvalvonnan palvelujen jatkuvasti kasvava kysyntä on kumonnut oman toiminnan tehostamisesta saatua hyötyä. Ilman palvelujen digitalisoimista, kysynnän kasvuun on mahdotonta vastata”, sanoo ylijohtaja Aino Jalonen.
On syytä myös huomioida, että käsittelyaikojen viiveitä lisäävät myös esimerkiksi käräjäoikeuksien käsittelyajat, erilaisten lausuntojen toimitusajat ja se, että hakemuksiin joudutaan usein pyytämään täydennyksiä. Tästä syystä DVV ilmoittamissa keskimääräisissä käsittelyajoissa voi olla suuriakin vaihteluja.
DVV:n palveluiden käsittelyajat löytyvät täältä: https://dvv.fi/-/henkiloasiakkaiden-asiakaspalvelun-kasittelyajat
Jatkuva kysynnän kasvu syö saavutettua tehokkuutta
Edunvalvontaan liittyvien palvelujen tarpeen odotetaan tulevina vuosina ja vuosikymmeninä kasvavan erittäin voimakkaasti. Väestön ikääntyminen näkyy edunvalvontatapausten määrässä, joka on kasvanut vuosittain noin viisi prosenttia 2000-luvun ajan.
”Olemme huolestuneena panneet merkille ennusteen, joka näyttää edunvalvonnan tarpeen jatkuvan kasvun. Tämä vaatii meiltä merkittävää panostusta palveluidemme sähköistämiseen. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä: Mielestäni olisi tarpeen tarkastella myös edunvalvonnan lainsäädännön toimivuutta. Jokainen meistä voi toki itsekin vaikuttaa asioidensa hoitamiseen tekemällä edunvalvontavaltuutuksen”, sanoo Aino Jalonen.
Edunvalvontavaltakirjalla voi lyhentää käsittelyaikaa
Laatimalla edunvalvontavaltuutuksen voi lyhentää merkittävästi asiansa käsittelyaikaa. Edunvalvontavaltuutus on edunvalvontaa joustavampi ja kevyempi tapa järjestää asioiden hoito. Edunvalvontavaltuutuksella henkilö voi itse etukäteen järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että hän tulee myöhemmin kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Edunvalvontavaltakirjassa henkilö nimeää oman luottohenkilönsä hoitamaan asioitaan.
Lisätietoja edunvalvontavaltuutuksesta: https://dvv.fi/edunvalvontavaltuutus
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Digi- ja väestötietovirasto, ylijohtaja Aino Jalonen, p. 0295 535 335, etunimi.sukunimi[at]dvv.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Viktig påminnelse till röstberättigade: Cirka 1,5 miljoner har fått en elektronisk notifikation om sin rösträtt i välfärdsområdes- och kommunalvalet2.4.2025 08:33:00 EEST | Pressmeddelande
Cirka 1,5 miljoner röstberättigade har i år fått en notifikation om sin rösträtt i välfärdsområdes- och kommunalvalet i elektronisk form. Alla röstberättigade som använder Suomi.fi-meddelanden har fått notifikationen i elektronisk form.
Tärkeä muistutus äänioikeutetuille: Noin 1,5 miljoonaa on saanut ilmoituksen äänioikeudestaan alue- ja kuntavaaleissa sähköisesti2.4.2025 08:33:00 EEST | Tiedote
Noin 1,5 miljoonaa äänioikeutettua on saanut tänä vuonna ilmoituksen äänioikeudestaan alue- ja kuntavaaleissa sähköisessä muodossa. Ilmoitus on tullut sähköisenä kaikille niille äänioikeutetuille, joilla on käytössä Suomi.fi-viestit.
Important reminder for voters: About 1.5 million have been notified of their eligibility to vote in the upcoming county and municipal elections electronically2.4.2025 08:33:00 EEST | Press release
About 1.5 million eligible voters have received notification of their right to vote in this year's county and municipal elections in electronic form. The polling card has been sent electronically to all those entitled to vote who use Suomi.fi Messages.
Digihumaus-rapporten 2025: en osäker värld behöver tillförlitlig digital infrastruktur1.4.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) har idag publicerat Digihumaus-rapporten, i vilken det betonas hur digitaliseringen kan stöda samhället i de allt mer komplexa och osäkra förhållandena som råder. Rapporten är en analys av hur den digitala infrastrukturen kan fungera som en stöttepelare för stabilitet – och vilka risker systemens ömsesidiga beroende medför.
Digihumaus-raportti 2025: epävarma maailma tarvitsee luotettavaa digi-infrastruktuuria1.4.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on tänään julkaissut Digihumaus-raportin, jossa korostuu se, kuinka digitalisaatio voi tukea yhteiskuntaa yhä kompleksisemmissa ja epävarmemmissa olosuhteissa. Raportti on analyysi siitä, miten digitaalinen infrastruktuuri voi toimia vakauden tukipilarina – ja mitä riskejä järjestelmien keskinäisriippuvuus tuo mukanaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme