Yli tuhannen kuorman tutkimus: Stora Enson puukuljetusten päästöt vähenivät HCT-rekalla
Tutkimuksessa vertailtiin enonkoskelaisen Kari Malmstedt Oy:n kahta ajoneuvoyhdistelmää: 92-tonnista HCT-rekkaa (high capacity transport) sekä hieman tavallisempaa 76-tonnista rekkaa. Tutkimuksen mukaan HCT-ajoneuvoyhdistelmä oli polttoainetehokkuudessa yli kymmenen prosenttia parempi kuin 76-tonninen.
– Tulokset osoittavat, että HCT-ajoneuvoyhdistelmällä voidaan säästää merkittävästi polttoainetta ja siten vähentää päästöjä, mikä pienentää hiilijalanjälkeä. Kari Malmstedtin HCT-rekka on vastuullisuustyötä konkreettisimmillaan, sanoo operaatiojohtaja Lauri Kuusisto Stora Enson Suomen puunhankinnasta.
Raskaan liikenteen polttoainetaloudessa käytetään usein mittaria, jossa polttoaineenkulutus suhteutetaan kuljetettuihin tonneihin ja ajettuihin kilometreihin. Tällöin puhutaan tonnikilometreistä. 92-tonnisen ajoneuvoyhdistelmän kulutus oli kuormattuna 10–12 millilitraa tonnikilometrillä, kun 76-tonninen yhdistelmä kulutti 12–13 millilitraa tonnikilometrillä.
Tutkimustulos saatiin 100–300 kilometrin ajomatkoilla. Tutkimuksessa seurattiin yli tuhannen kuorman kuljetusta, kaikkina vuodenaikoina, niin kuitupuu- kuin tukkikuormia.
HCT on tavallista pidempi puutavararekka
HCT-ajoneuvoyhdistelmä on 32 metriä pitkä, kun normaalisti puutavararekat ovat maksimissaan 25 metriä pitkiä. HCT-yhdistelmä tarvitsee liikennöintiin Traficomin poikkeusluvan ja sillä saa ajaa vain tietyillä, ennalta sovituilla reiteillä.
Kari Malmstedtin HCT-rekka liikennöi Stora Enson Itä-Suomen tehtaille kahdella reitillä: Savonlinna–Imatra–Joutseno–Kouvola–Mikkeli–Juva–Varkaus sekä Savonlinna–Kitee–Värtsilä–Uimaharju.
Stora Enson puukuljetuksissa HCT-rekka kuljettaa puuta välivarastopaikoilta eli terminaaleilta tehtaalle. Yhdistelmää voi ajaa myös tavallisena 76-tonnisena rekkana ilman viimeistä perävaunua.
– HCT:llä kuljetetaan puuta isoilla teillä. Metsäautoteiden varrella tarvitaan pienikokoisempaa 76-tonnista ajoneuvoyhdistelmää, joka voi kuljettaa puut joko terminaaliin tai sitten tehtaalle asti, kuljetusyrittäjä Kari Malmstedt sanoo.
– Jos kaikki Stora Enson puukuljetukset terminaalien ja tehtaiden välillä voitaisiin siirtää tavalliselta rekalta HCT:n kyytiin, vuodessa säästyisi noin 250 000 litraa polttoainetta. Se on luku, joka osoittaa HCT-ajoneuvoyhdistelmän verrattomat hyödyt niin kustannusten kuin ympäristön kannalta, Stora Enson Lauri Kuusisto sanoo.
Puutavara-autojen lisäksi Stora Enson puuta kuljetetaan junilla ja laivoilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Markus HaapamäkiViestintäpäällikkö
Puh:+358 45 235 7124markus.haapamaki@storaenso.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Stora Enso Metsä toimittaa Stora Enson suomalaisille kartonki-, biomateriaali-, puutuote- ja paperitehtaille puuraaka-ainetta vuosittain noin 20 miljoonaa kuutiometriä. Stora Enso Metsä hankkii puita vain vastuullisesti hoidetuista metsistä. Stora Enso Metsä tarjoaa lisäksi metsänomistajille asiantuntemusta ja apua metsäasioihin koko metsän elinkaaren ajan. Stora Enson Suomen puunhankinnan palveluksessa on 460 henkilöä sekä 100 korjuu- ja kuljetusyrittäjää alihankkijoina. Suomen puunhankinta on osa Stora Enson Forest-divisioonaa.
Stora Enso on pakkaus-, biomateriaali-, puutuote- ja paperiteollisuuden uusiutuvien tuotteiden maailmanlaajuinen toimittaja osana biotaloutta. Työllistämme noin 23 000 henkilöä ja meillä on myyntiä yli 50 maahan. Kuitupohjaiset materiaalimme ovat uusiutuvia, kierrätettäviä ja fossiilittomia. Ratkaisumme tarjoavat vähähiilisen vaihtoehdon rajallisiin luonnonvaroihin perustuville tuotteille. Uskomme, että kaikki, mikä tänään valmistetaan uusiutumattomista materiaaleista, voidaan huomenna valmistaa puusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Stora Enso Metsä
Stora Enson turvallisuusviikko näkyy metsässä ja puuterminaaleissa9.11.2021 08:59:12 EET | Tiedote
Stora Enson uusiutuvien tuotteiden tarina alkaa metsästä – samoin turvallisuusajattelun. Erityisesti korjuutyömailla ja puukuljetuksissa turvallisuus on etusijalla kaikessa tekemisessä. Ennen kuin yhtäkään puuta on sahattu tai kuljetettu metsästä tehtaalle, turvallisuutta on mietitty jo moneen otteeseen.
Stora Enso ja Tornator istuttavat tänä vuonna 14 miljoonaa uutta puuta suomalaismetsiin24.5.2021 08:36:06 EEST | Tiedote
Stora Enson ja Tornatorin metsänuudistustöissä huolehditaan miljoonien puuntaimien pyrähtämisestä kasvuun. Jalostettujen taimien ja puunsiementen ansiosta metsä kasvaa jopa 20 prosenttia nopeammin kuin luontaisesti syntyneet puut.
Yli puolet puukaupoista hoituu jo täysin digitaalisesti20.5.2021 08:46:21 EEST | Tiedote
Yhä useampi Stora Enson kanssa sovituista puukaupoista ja metsänhoitosopimuksista allekirjoitetaan sähköisesti. Muutos vauhdittui korona-ajan tapaamisrajoitusten vuoksi, mutta Stora Enso on myös panostanut sähköisen asioinnin sujuvuuteen.
Stora Enso testaa puumäärän mittaamista konenäön avulla8.4.2021 08:42:24 EEST | Tiedote
Stora Enso kokeilee puumäärän mittaamista konenäkötekniikan avulla yhtiön Heinolan tehtaan puuterminaalissa. Normaalisti puumäärä mitataan punnituksilla, mutta konenäön avulla tavoitellaan entistä tarkempaa tietoa paitsi puukuutioista, myös puutavaran pituus- ja halkaisijamitoista. Kameroilla kerätty entistä tarkempi data raaka-aineen riittävyydestä auttaisi tehdasta optimoimaan puunkuorintaa ja vähentämään puuhäviötä kuorintaprosessissa.
Stora Enso ja Tornator yhteistyöhön metsänhoitopalveluissa1.12.2020 11:02:13 EET | Tiedote
Stora Enso hankkii puuta Suomen tehtaidensa tarpeisiin yksityismetsänomistajilta ympäri Suomea. Samalla Stora Enso tarjoaa metsänomistaja-asiakkailleen metsänhoitopalveluja, kuten taimenistutusta, taimikonhoitoa ja raivaussahatöitä. 1.3.2021 alkaen Stora Enso kokoaa metsänhoitopalvelujen toteuttamisen yhden katon alle Tornator Oyj:lle. Tornator on Suomen suurin yksityinen metsänomistaja, jolla on pitkä kokemus vastuullisesta metsien hoidosta.