Tulossa HSL:n liikenteessä tänä vuonna: runkolinjojen määrä kasvaa ja raitiolinjojen reitteihin tulee pidennyksiä

HSL:n liikenteen suurimmat muutokset tapahtuvat tänä vuonna bussilinjoilla, kun HSL:n hallituksen aiempina vuosina hyväksymiä linjastosuunnitelmia toteutuu.
Uusia runkobussilinjoja 300 ja 400 ajetaan elokuusta alkaen Helsingin keskustasta Länsi-Vantaalle. Linja 300 kulkee Elielinaukiolta Pähkinärinteen kautta Myyrmäen asemalle, linja 400 puolestaan Elielinaukiolta Myyrmäkeen, Martinlaaksoon ja Vantaankosken asemalle.
Länsi-Vantaan uudet runkolinjat korvaavat nykyisiä seutulinjoja. Osa nykyisistä bussilinjoista muuttuu liityntäyhteyksiksi runkolinjoille tai rautatieasemille.
Keski-Vantaalla runkolinja 600 korvaa elokuussa linjan 615, mutta Rautatientorin ja Lentoaseman välinen reitti säilyy ennallaan. Toinen merkittävä muutos on se, että linjan 554 reitti jatkuu Suutarilasta Jumbon ja Aviapoliksen kautta Lentoasemalle uudella linjanumerolla 562. Muutokset kohentavat yhteyksiä Itä- ja Koillis-Helsingistä sekä Kivistöstä Aviapolikseen.
Keski-Vantaan ja Pohjois-Espoon välisiä yhteyksiä vahvistavat elokuusta lähtien uudet bussilinjat 583 ja 584. Linja 583 kulkee Aviapoliksesta Perusmäkeen ja linja 584 Aviapoliksesta Kalajärvelle.
Kivistön linjastosuunnitelman toteutuminen tuo bussiliikenteeseen vain pieniä muutoksia. Linjaa 433 ajetaan elokuusta alkaen Petaksen ja Vantaanpuiston suunnasta suoraan Kivistön asemalle, eivätkä bussit enää kierrä Kanniston kautta.
Kirkkonummen bussilinjoille tulee pieniä muutoksia vuoden 2023 alussa. Ruuhkalinja 175 Matinkylä (M)–Masala–Jorvas korvaa ruuhkalinjan 172V. Uusi linja 904 alkaa ajaa ruuhkalähtöjä Kirkkonummen matkakeskuksen ja Kantvikin välillä.
Muutosten ansiosta Kirkkonummen matkakeskuksen ja Matinkylän välillä kulkee ensi vuoden alusta lähtien entistä enemmän busseja varsinkin iltaisin ja viikonloppuisin, joten vaihtaminen metroon ja lähijuniin käy aiempaa sujuvammin.
Raitolinjojen 7 ja 9 reitit jatkuvat
Raitioliikenteessä tulee elokuussa käyttöön uusia rataosuuksia. Linjan 7 reitti jatkuu Pasilan asemalta Meilahteen. Linjalla 9 pääsee Pasilan asemalta Ilmalaan.
Linjaa 2 ajetaan elokuusta lähtien suoraan Pasilankatua Pasilansillalle, joten kakkonen ei enää kulje Pasilanraition kautta. Muutos johtuu Kalasataman raitiotien rakentamisesta. Linja palaa Pasilanraitiolle näillä näkymin vuonna 2024.
Lähijunien, metron ja Suomenlinnan lautan liikenteessä ei tapahdu tänä vuonna merkittäviä muutoksia.
Metro kulkee keväällä ruuhka-aikoina hieman tavallista harvemmin vuoroin, jotta kalusto riittää Matinkylä–Kivenlahti -osuuden koeajoihin. Kun syysliikenne alkaa, metro palaa normaaleihin vuoroväleihin.
Katuremontit ja kiskotyöt aiheuttavat poikkeusjärjestelyjä
Kasin katutyöt -rakennushanke aiheuttaa Töölössä poikkeusjärjestelyjä raitiolinjoille 1, 2 ja 8 huhtikuun ja elokuun välillä. Kalasataman raitiotien rakentaminen aiheuttaa Pasilassa poikkeusliikennettä linjoille 1, 2 ja 7.
Bussiliikenteessä HSL varautuu muun muassa Raide-Jokerin, Kalasataman raitiotien ja Kruunusiltojen rakentamisen aiheuttamiin poikkeusjärjestelyihin. Työmaiden vaikutukset tarkentuvat, kun niiden suunnittelu etenee.
HSL on laatinut liikennöintisuunnitelman yhteistyössä kuntien joukkoliikenneasiantuntijoiden ja koulutoimien sekä liikennöitsijöiden kanssa. Suunnitelma oli asiakkaitten kommentoitavana HSL:n verkkosivuilla marras-joulukuussa ja hallitus hyväksyi sen 18.1.2022.
Kommentteja asiakkailta tuli noin 80. HSL kiittää mielipiteensä kertoneita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vs. osastonjohtaja Johanna Wallin, HSL, puh. 050 337 5685
Va. ryhmäpäällikkö Aleksi Manninen, HSL, puh. 040 554 3534
Joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura, HSL, puh. 040 1768 660
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Suomalainen joukkoliikenne yhä kärkikastia kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa – HSL-alue piti neljännen sijansa vuonna 20244.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä. HSL-alue piti vuonna 2024 neljännen sijansa kaupunkien välisessä vertailussa ja päihitti muut pohjoismaiset pääkaupunkiseudut monissa laatutekijöissä. HSL-alueen saama NPS-luku on vuodesta 2021 ollut vertailussa kolmanneksi paras. Pitkän aikavälin tarkastelussa eniten kehitystä näkyy HSL-alueen vastaajien tyytyväisyydessä tarjontaan, tiedonsaantiin sekä matkustusmukavuuteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme