Buster uppdaterar modellprogrammet med en ny snygg kabinbåt: Nya Magnum Cabin
Skrovet på den nya modellen är drygt 7,5 meter långt och gjort av aluminium, medan däcket och kabinen är gjorda av glasfiber. De stora vindrutorna ger fri sikt åt alla håll och skapar känslan av att du sitter i en öppen båt, samtidigt som du njuter av kabinens alla fördelar och bekvämligheter.
Precis som med öppna båtmodeller i Magnum-serien, är Magnum Cabins köregenskaper förtroendeingivande, inspirerande och sportiga. Topphastigheten med det större utombordsalternativet är ca 45 knop. Vid marschfart på mellan 25–30 knop ligger bränsleförbrukningen med en Yamaha F300 på ungefär 1,3 liter per sjömil, vilket kan variera beroende på lastvikt. De olika utombordsalternativen är Yamaha F225 och Yamaha F300.
Magnum Cabin är femte generationen av Busters kabinmodeller. Redan i båtens designfas tas motorns påverkan och egenskaper med i beräkningarna, och båten anpassas för att fungera sömlöst med Yamahas elektroniskt styrda utombordare.
Skrovkonstruktionen på Magnum Cabin är baserad på skrovet från Buster SuperMagnum. Längden på den nya modellen är 7,58 meter och bredden är 2,55 meter. Båtens vikt utan utombordare är 1650 kg och har en lastkapacitet på 892 kg.
Redan 2008 lanserades Busters första båt med centerkabin och det var den 6,35 meter långa Buster XXL AWC. Den här modellen följdes sedan av den 6,6 meter långa Buster XXL Cabin och den 6,9 meter långa Buster Cabin. Till säsongen 2018 utökades modellprogrammet med den lyxiga Buster Phantom Cabin med en längd på nästan 10 meter.
Fokus på att pendla bekvämt och med stil
Designen på Magnum Cabin understryker dess användning som pendlarbåt. Ett 350-liters stort stuvutrymme finns i fören, vilket gör det enkelt att använda vid lastning av båten. Takräcken gör det också möjligt att transportera lättare vikt på taket på kabinen. En robust targabåge längst akterut på kabinens tak används för att fästa olika tillbehör som till exempel spölådor, sökljus eller en radar.
Ytterligare ett stort stuvutrymme finns inne i kabinen under aktersoffan på styrbordssidan, medan det på babords sida finns säten, ett bord och ett anpassat utrymme för kylskåp, som finns som tillval.
Båtens design gör det enkelt att ta sig från fören till akten, både genom kabinen och på utsidan längs kabinenens styrbordssida. Det är enkelt att gå ombord på båten tack vare de stora instegen och stadiga grabbräcken i både fören och aktern. Badplattformen stäcker sig långt ut längs sidan av utombordaren och är enkel att ta sig till via instegen på akterdäckets styrbordssida. Både däcket och durken är täckta av mönstrade, halkfria aluminiumplattor.
Den ljusa kabinen har plats för sex personer och i den skyddade aktre sittbrunnen finns det fällbara säten för två personer. Som tillval går det att utrusta båten med en styrkonsol på utsidan av kabinen i den aktre sittbrunnen, detta för att förenkla hanteringen av båten om du fiskar eller är ute på egen hand.
De stora sidorutorna och takluckan gör att kabinen känns både bredare och rymligare. Det justerbara passagerarsätet gör det möjligt att både sitta och titta förut i färdriktningen eller vända ryggstödet för att istället sitta vänd mot bordet. De snygga sömmarna på dynorna förhöjer kabinens känsla av hög kvalitet.
Ergonomi och väl genomtänkta lösningar
Layouten på kontrollpanelen är ergonomisk och alla lösningar är noggrant genomtänkta in i minsta detalj. Standardutrustningen inkluderar en 16” Buster Q Smart Display och som tillval kan du välja till en Raymarine Fishfinder, ett AIS (Automatic Identification System) och en Raymarine Quantum-radar. I konsolen finns det dedikerade platser för joysticken och displayen till Yamaha Helm Master EX. Helm Master EX gör att du enkelt och precist kan manövrera båten i trånga utrymmen, som i hamnar och smala kanaler.
Både förar- och passagerarkonsolerna har praktiska förvaringsutrymmen för små personliga tillhörigheter och mobila enheter. Ström för laddning fås genom USB-portar och 12-volts eluttag som är inbyggda i konsolerna och i aktern av kabinen.
Magnum Cabin kommer med två olika utombordsalternativ, antingen en hydrauliskt styrd Yamaha F225 eller den senaste Yamaha F300 V6 med DEC (Digital Electronic Control). DEC var tidigare bara tillgängligt på Yamahas utombordare XTO Offshore.
DEC-systemet inkluderar också DES, digital elektronisk styrning, som ger en extrem precision och jämnhet. Det här systemet innebär en enorm förbättring när det kommer till manövrering av båten jämfört med hydraulisk styrning. Kontrollernas respons kan enkelt justeras utifrån aktuella förhållanden och personliga preferenser, antalet rotationer från lås till lås kan justeras från 4 till 9 rotationer. Styrresponsen kan också justeras automatiskt beroende på varvtalet på motorn. Den automatiska trimningen justerar utombordarens vinkel till ett optimalt läge för att nå bästa prestanda och bränsleförbrukning, oavsett fart.
Kraven på utrymme och underhåll för det pålitliga elektroniska styrsystemet är minimala, eftersom DES tar bort behovet av traditionella hydraulslangar och pumpar. Det kräver också mindre ström än traditionell hydraulisk styrning.
Ett brett utbud av tillbehör
I Buster Magnum Cabin är det förberett för en bogpropeller och en värmare. Det är enkelt att installera värmaren tack vare färdiga fästen och fläktrör. Kabelrör gör det också enkelt att eftermontera utrustning, till exempel om du vill anpassa båten mer till fiske.
Standardutrustningen inkluderar en 16” Buster Q Smart Display, Navionics elektroniska sjökort, hydraulisk styrning, LED-ljus vid förarplatsen, en ställbar ratt, vindrutetorkare, lanternor, en offshore-stol på förarplatsen, joystickstyrda trimplan, en Yamaha Y-COP startspärr, en dynsats och en targabåge.
Det finns också ett brett utbud av tillval, bland annat Yamahas Helm Master EX med joystick, autopilot, en styrkonsol till utsidan av kabinen i den aktre sittbrunnen, akterkapell, ankarvinsch, ekolod, Fishfinder, kylskåpskit, radar, AIS, dubbla batterier, bogpropeller, fjärrstyrt sökljus, värmare, solpanel och ett system för att kunna koppla till landström.
Utombordsalternativen är den hydrauliskt styrda Yamaha F225 eller den senaste Yamaha F300 V6 med DEC. Med det sistnämnda alternativet är även styrkonsolen till utsidan utrustad med elektronisk styrning, om du skulle välja till den. Du kan välja om du vill ha båtens sidor omålade, målade grå eller folierade grå.
Buster Magnum Cabin tillverkas i Ähtäri, Finland.
Buster Magnum Cabin 2022
- Längd 7,58 m
- Bredd 2,55 m
- Vikt 1650 kg
- Max lastvikt 892 kg (passagerare och last)
- Sittplatser 8
- Motoreffekt 225–300 hp
- Bränsletank 280 l
- Höjd från köl/vattenlinje 3,08 m/ca 2,5 m (lastad)
- Maxhastighet ca 45 knop
Nyckelord
Kontakter
Johan FinnbergMarknadschef
Tel:+358405551877johan.finnberg@busterboats.comBilder
Länkar
Om
Buster Boats is the largest designer and manufacturer of aluminium boats in Europe. The majority of the more than 130,000 aluminium boats we have launched on the world’s waters over the past over 60 years are still in use.
Boats carrying the Buster name have been produced since 1976, but Buster’s history began with the first Kello aluminium boat manufactured in 1955.
The Buster range includes 24 boats, of which the under four-metre Buster Mini and the almost ten-metre Buster Phantom are the smallest and largest, respectively. More than half of all boats manufactured are exported.
The manufacturer of Buster boats, Inha Works Ltd, is a subsidiary of Yamaha Motor Europe. Buster Boats boat production is located in Ähtäri, Finland while the company's headquarters and R&D facilities are located in Raisio, southern Finland.
Buster Boats on Euroopan suurin alumiiniveneiden suunnittelija ja valmistaja. Maailman vesille yli 60 vuoden aikana laskemistamme yli 130 000 alumiiniveneestä suurin osa on edelleen käytössä.
Buster-nimellä veneitä on valmistettu vuodesta 1976 alkaen, mutta Busterin historia alkoi jo vuonna 1955 valmistetuista, suomalaisen alumiiniveneteollisuuden aloittaneista Kello-veneistä.
Buster-mallistoon kuuluu 24 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin lähes kymmenmetrinen Buster Phantom. Tuotannosta yli puolet menee vientiin.
Buster-veneiden valmistaja, Inhan Tehtaat Oy Ab, on Yamaha Motor Europen tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sekä tuotekehitystoiminnot sijaitsevat Raisiossa ja tuotanto Ähtärissä.
Följ Buster Boats
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Buster Boats
Buster S får dubbla konsoler – nu kommer den fjärde versionen av den populära aluminiumbåten24.11.2022 11:00:11 EET | Pressmeddelande
Buster S är en storfavorit bland mindre aluminiumbåtar, och inför båtsäsongen 2023 lanseras den fjärde versionen av modellen. Den nya Buster S2 är gjord för fyra personer och är utrustad med dubbla konsoler med en solid dörr emellan.
Mökkirantojen suosikkiveneestä neljäs malliversio: Buster S saa tuplapulpetit24.11.2022 11:00:10 EET | Tiedote
Pienten alumiiniveneiden suursuosikki Buster S saa veneilykaudelle 2023 neljännen malliversion. Uusi Buster S2 on tuplapulpeteilla ja kiinteällä väliovella varustettu, neljälle hengelle suunniteltu alumiinirakenteinen monikäyttövene.
Buster S får doble konsoller – fjerde versjon av den svært populære småbåtmodellen i aluminium24.11.2022 11:00:09 EET | Tiedote
Buster S, en stor favoritt blant små aluminiumsbåter, får en fjerde modellversjon for sesongen 2023. Den nye Buster S2 er en flerbruks aluminiumsbåt designet for fire personer og utstyrt med doble konsoller og en solid dør i midten.
Buster S gets double consoles – fourth version of the highly popular small aluminium boat model24.11.2022 11:00:09 EET | Press release
The Buster S, a big favourite among small aluminium boats, gets a fourth model version for the 2023 boating season. The new Buster S2 is a multipurpose aluminium boat designed for four people and equipped with double consoles and a solid door in the middle.
Miten moottoriveneellä ajaessa voi säästää polttoainetta?21.6.2022 08:03:03 EEST | Tiedote
Taloudellisuus on tärkeä päämäärä Buster-alumiiniveneiden suunnittelussa. Kaikkein ratkaisevin tekijä löytyy kuitenkin kaasukahvan vierestä, sillä ajotapa vaikuttaa veneen kulutukseen vielä paljon rajummin kuin autossa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum