Museokeskus Taika

Tie taivaan sineen - Hyvinkään lentokenttä 1940–2022

Jaa
Sotaa, siviililentoja ja ilmailun glamouria. Sunnuntaina 6.3. Hyvinkään kaupunginmuseossa avautuu Tie taivaan sineen - Hyvinkään lentokenttä 1940–2022 -näyttely, joka nostaa esille edelleen aktiivisen kentän värikkäät vaiheet.
Neljä nuorta miestä Hyvinkään lentokentällä purjelentokoneen edessä, 1950-luku. Kuva: Niilo Ristamo / Hyvinkään kaupunginmuseo
Neljä nuorta miestä Hyvinkään lentokentällä purjelentokoneen edessä, 1950-luku. Kuva: Niilo Ristamo / Hyvinkään kaupunginmuseo

HYVINKÄÄN KAUPUNGINMUSEO
TIEDOTE 22.2.2022
Julkaisuvapaa

Tie taivaan sineen - Hyvinkään lentokenttä 1940–2022
Hyvinkään kaupunginmuseo, 6.3.2022-6.1.2023


Sotaa, siviililentoja ja ilmailun glamouria. Sunnuntaina 6.3. Hyvinkään kaupunginmuseossa avautuu Tie taivaan sineen - Hyvinkään lentokenttä 1940–2022 -näyttely, joka nostaa esille edelleen aktiivisen kentän värikkäät vaiheet.

Talvisodan pommitukset olivat pääradanvarren teollisuuspaikkakunnilla traumaattiset. Välirauhan aikana vuonna 1940 Hyvinkäälle rakennettiin ilmavoimien tukikohdaksi lentokenttä, jonka tehtävänä oli varmistaa alueen turvallisuus. Ratkaisu oli onnistunut ja jatkosodan aikana pommituksilta vältyttiin. Sodan päätyttyä liittoutuneiden valvontakomissio otti haltuunsa Suomen päälentokentän Helsingin Malmilla ja kentän tehtävät siirrettiin Hyvinkäälle. Hetken aikaa paikkakunta paistatteli ilmailun glamourin keskellä Finnairin edeltäjän Aero Oy:n hopeabussien sukkuloidessa lentomatkustajia Helsingistä Hyvinkään lentokentälle.

Aeron lentolaivastoon kaivattiin kuitenkin sodan jälkeen kipeästi lisää uudempia koneita. Maailmansodan päättyminen oli onni myös tässä kohtaa, sillä liittoutuneiden varastot olivat täynnä ylijäämämateriaalia, jonka joukosta löytyi myös uusi Aeron lentolaivasto. Ensimmäinen ”Sotkaksi” nimetty DC-3, OH-LCA, laskeutui Hyvinkään lentokentälle 19.10.1946.

- Tämän kaikkien aikojen suosituimman kuljetuskoneen tarina Suomessa alkoikin juuri Hyvinkäältä, ja kaupungin lentokentän ansiosta se on edelleen tuttu näky Hyvinkään kesätaivaalla. Siksi koneen tarina nostetaan näyttelyssä varsin näkyvästi esille, kertoo museonjohtaja Tuomas Ravea.

Malmin kentän palautuessa normaaliin käyttöönsä maan päälentokentäksi vuoden 1947 alussa alkoi Hyvinkäällä aktiivinen siviili-ilmailun aikakausi. 2000-luvulle tultaessa perinteiset purje- ja moottorilentokoneet ovat saaneet rinnalleen erilaisia ilmailun muotoja, kuten ultrakevyet koneet, autogyrot ja liitovarjot. Lisäksi kentältä toimivat Jukolan Pilotit ovat mukana Suomen SAR (Search and Rescue) -toiminnassa ja lentävät tarvittaessa etsintä- ja pelastuslentoja, sekä kulovalvontalentoja vastuualueena Uusimaa ja Etelä-Häme. Hyvinkään lentokenttää onkin kehitetty koko ajan kasvavan käyttötarpeen mukaan, ja lentotoiminnan lisäksi siitä on muodostunut monimuotoinen tapahtumapaikka lähellä kaupungin keskustaa. Kesän 2022 suurin tapahtuma kentällä on omistettu musiikille, kun Rockfest palaa kaupunkiin muutaman vuoden tauon jälkeen.

Hyvinkään kaupunginmuseon näyttely esittelee Hyvinkään lentokentän historiaa sen eri vaiheissa esineiden, tarinoiden ja valokuvien kautta. Näyttelyn on toteutettu yhdessä Hyvinkään Ilmailukerhon kanssa ja siihen on saatu esinelainoja niin Suomen Ilmavoimamuseolta kuin Suomen Ilmailumuseolta. Luvassa on lisäksi monipuolinen oheisohjelma ilmailusta ja historiasta kiinnostuneille.

HYVINKÄÄN KAUPUNGINMUSEO
MUSEOKESKUS TAIKA
Hämeenkatu 3 D
05800 Hyvinkää
040 480 1644
kaupunginmuseo@hyvinkaa.fi
www.hyvinkaankaupunginmuseo.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Neljä nuorta miestä Hyvinkään lentokentällä purjelentokoneen edessä, 1950-luku. Kuva: Niilo Ristamo / Hyvinkään kaupunginmuseo
Neljä nuorta miestä Hyvinkään lentokentällä purjelentokoneen edessä, 1950-luku. Kuva: Niilo Ristamo / Hyvinkään kaupunginmuseo
Lataa
Astir odottamassa lentoa Hyvinkäällä. Kuva: Timo Rasimus
Astir odottamassa lentoa Hyvinkäällä. Kuva: Timo Rasimus
Lataa
Vänrikki Ture Mattila Fokkerin siivellä, FR-125, Hyvinkää, 8.7.1941. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseo
Vänrikki Ture Mattila Fokkerin siivellä, FR-125, Hyvinkää, 8.7.1941. Kuva: Suomen Ilmavoimamuseo
Lataa
Hyvinkään lentokenttä 1949. Neljästä kiitoradasta kaksi on edelleen käytössä ja päällystetty. Kuva: Hyvinkään kaupunki
Hyvinkään lentokenttä 1949. Neljästä kiitoradasta kaksi on edelleen käytössä ja päällystetty. Kuva: Hyvinkään kaupunki
Lataa
Matkustajia Hyvinkään lentokentällä. Taustalla Aero Oy:n DC-2 OH-LDA ”Voima”. Kuva: Voitto Kivi / Hyvinkään kaupunginmuseo
Matkustajia Hyvinkään lentokentällä. Taustalla Aero Oy:n DC-2 OH-LDA ”Voima”. Kuva: Voitto Kivi / Hyvinkään kaupunginmuseo
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Museokeskus Taika



Hyvinkään ydinkeskustassa sijaitseva museokeskus Taika tuo yhteen Hyvinkään taidemuseon ja kaupunginmuseon näyttelyineen. Hyvinkään kaupunginmuseo on kulttuurihistoriallinen museo, joka kertoo näyttelyissään Hyvinkään ja hyvinkääläisten historiasta. Taidemuseon näyttelyt esittelevät ajankohtaista nykytaidetta sekä taiteen ilmiöitä 1900- ja 2000-luvulta.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Museokeskus Taika

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye