SporttiRakki ja Pohjanmaan Kaluste yhteistyöhön – koiranleluja kalustetuotannon hukkamateriaalista, täysin kotimaisin voimin

”Suomessa ei ole toista toimijaa, joka valmistaisi koiraharrastajien tuotemallistoa täydellä kotimaisuusasteella näin laajalla mallistolla, sarjatuotantona”, SporttiRakin toimitusjohtaja Heidi Hendrell toteaa.
SporttiRakin kierrätysnahkaiset lelut tulivat myyntiin yhtiön verkkokauppaan viime vuoden lopulla. ”Suomalainen koiralelumarkkina on aikaisemmin ollut vahvasti tuontilelujen varassa, mutta tämän yhteistyön myötä tarjolle tulee myös kotimainen, kestävä ja ekologinen vaihtoehto”, Hendrell kertoo. ”Nahka on kestävä, mutta myös erittäin koiraystävällinen materiaali. Kysyntä on ollut suurta: kolmessa kuukaudessa olemme hyödyntäneet jo yli 500 kiloa ylijäämänahkoja valmiiksi leluiksi asti – ja yli 1500 kiloa on tällä hetkellä odottamassa valmistusta.”
Perinteisesti kalusteteollisuuden nahkaylijäämä on toimitettu takaisin nahkatehtaille, joissa siitä on tehty liitosnahkaa. ”SporttiRakin valmistama lelumallisto on osoitus siitä, että nahka materiaalina sopii monenlaiseen tuotteeseen. Erityisen hienoa on, että pienikään suikalesilppu ei mene hukkaan, vaan se pystytään hyödyntämään”, Pohjanmaan Kaluste Oy:n markkinointipäällikkö Anne-Mari Ala-Lahti kertoo.
Myös Nokian Nahkatuotteen toimitusjohtaja Antti Rantanen iloitsee siitä, että lelujen tuotantoketjussa kierrätys ja tuotesuunnittelu antavat mahdollisuuden ekologisesti hyödyntää kierrätysnahka kokonaan.
Taustatietoa Sporttirakista
SporttiRakki on keväällä 2017 avattu koiraharrastajien palvelu, jonka toimialaan kuuluvat koiratarvikkeiden tuotesuunnittelu, välinekauppa, mittava informaatiosivusto sekä koiraharrastajille suunnattua valmennusoppia. Verkkopalvelu tavoittaa kuukausittain parhaimmillaan jopa puoli miljoonaa koiraharrastajaa. SporttiRakin koirantakkimallistolla on Suomessa ainoana alallaan sekä Design from Finland -merkki että Avainlippu-merkki.
Yhtiön liikevaihto on kasvanut vuosittain 20–44 prosenttia ja sen kotipaikkana on Isokyrö. Viime vuonna yhtiö laajensi toimintaansa avaamalla rinnakkaisverkkokaupan eurooppalaisille asiakkailleen.
Taustatietoa suomalaisesta koirabisneksestä
Suomessa oli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 noin 700 000 koiraa. Korona-aikana koirien määrä on kasvanut, vuonna 2021 koiria rekisteröitiin kahdeksan prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Vuonna 2020 koiria syntyi Suomessa ensimmäistä kertaa enemmän kuin vauvoja.
Koirabuumi näkyy myös liiketaloudessa, sillä ala on Suomessakin miljardibisnes. Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juha Rahkonen kertoi Helsingin Sanomien julkaisemassa artikkelissa vuonna 2019, että Suomessa koirabisnekseen käytettiin vuosittain noin 1,2 miljardia euroa, eli keskimäärin reilusti yli tuhat euroa koiraa kohden.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Vetter Communications Oy
Jutta Vetter
press@vetter.fi
050 5466 000
Kuvat





Linkit
Tietoja julkaisijasta
Vetter Communications Oy on tamperelainen viestintätoimisto, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia palveluja yritysmaailman viestintä- ja mediatiedotustarpeisiin suomeksi, englanniksi, ruotsiksi, saksaksi, espanjaksi, ranskaksi ja italiaksi.
Yhtiö osallistuu monipuolisesti myös operatiiviseen toimintaan asiakkaidensa kansainvälisissä suhteissa, ja viestintää hoidetaan luonnollisena osana asiakkaiden myyntiprosessia.
Asiakkaina on liike-elämän toimijoita monelta eri sektorilta, muun muassa kotimaisia ja kansainvälisiä IT-taloja, tekniikan ja teollisuuden toimijoita, asianajotoimistoja, ilmailualan edustajia sekä kulttuurialan toimijoita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vetter Communications Oy
Suomalainen teknologiayhtiö Tuxera tähtää 100 MEUR liikevaihtoon Microsoftin entisen johtajan Steffan Schumacherin luotsaamana7.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Vaativaan käyttöön tarkoitettuihin tiedostojärjestelmä- ja dataratkaisuihin erikoistunut, globaalisti toimiva suomalaisyhtiö Tuxera on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Steffan Schumacherin. Schumacher on kokenut kasvu- ja muutosjohtaja, joka on aiemmin toiminut johtotehtävissä alan globaaleissa jättiläisissä, kuten Microsoftilla, Qt Groupissa, Citrixillä ja Efectellä. Schumacherin asiantuntemus Tuxeran keskeisiltä asiakasmarkkinoilta ja vahva ymmärrys alati tiukentuvista datavaatimuksista tukevat Tuxeran strategiaa ja seuraavaa kasvuvaihetta.
Konsulttitalo Klarigo Oy onnistui vaikeinakin talousaikoina parantamaan tulostaan3.4.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Suomen välittävimmäksi konsulttitaloksi itseään kutsuva Klarigo Oy uskoo pehmeiden arvojen kantavan kovassakin konsulttibisneksessä. Yli 20 vuotta toimineen yhtiön liikevaihto pieneni viime tilikaudella neljä prosenttia, mutta siitä huolimatta liikevoitto kasvoi 14 prosenttia. Onnistumista yhtiö perustelee osaamispohjallaan, jolla pystytään nopeasti vastaamaan markkinoiden alati muuttuviin vaatimuksiin.
Suomi kutsuu kokoon maailman huiput tekoälyn saralta – aiheina rakentaminen ja arkkitehtuuri13.3.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Suomalaisvoimin organisoitu, maailman ensimmäinen rakennusalan kansainvälinen tekoälytapahtuma AI in AEC järjestetään viidennen kerran. Tapahtuma kutsuu yhteen maailman rakennustekniikan ja arkkitehtuurin vaikuttajia Helsinkiin 19.–20.3.2025. Tapahtumaan on rekisteröitynyt noin 300 alan osaajaa yhteensä yli 30 maasta. Puhujia on yhteensä yli 20 maasta.
Kotimainen lastenruokayhtiö vastaa uusiin ravitsemussuosituksiin – ”liian myöhäistä toteuttaa”25.11.2024 13:15:00 EET | Tiedote
Valtion ravitsemusneuvottelukunta julkaisee uudet, kansalliset ravitsemussuositukset 27.11.2024. Uusissa suosituksissa kasvisten osuus ruokavaliossa nousee merkittävästi. Suomalaisen lastenruokayhtiö Green Planet Astronautsin mukaan uusia ravitsemussuosituksia on mahdotonta toteuttaa enää täysimääräisenä nykyisessä aikuisväestössä. Makutottumukset ja suolisto nimittäin kehittyvät voimakkaimmin ensimmäisen kolmen ikävuoden aikana.
EG-konserni jatkaa rakennusalan ohjelmistoyrityskauppoja Suomessa – ostaa nyt Easoft Group Oy:n11.11.2024 11:30:00 EET | Tiedote
Pohjoismainen ohjelmistoyrityskonserni EG jatkaa rakennusalan ohjelmistoyrityksiin kohdistuvia hankintoja Suomessa: aiemmin ostamiensa Jydacomin, Zeronin ja Silverbucketin ohella konserni ostaa nyt myös nopeasti kasvavan Easoft Group Oy:n. EG laajentaa kaupalla tuotevalikoimaansa rakennusalan yrityksille ja vahvistaa entisestään asemaansa Suomen ohjelmistomarkkinoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme