Kaupunki sai yli 3000 palautetta – jokainen oli arvokas
Vaasan kaupungille voi antaa palautetta sähköisesti osoitteessa feedback.vaasa.fi Palautteiden avulla kehitetään kaupungin palveluita ja meidän kaikkien hyvinvointia. Jokainen palaute on siksi arvokas.
Viime vuonna saaduista palautteista toimenpide-ehdotuksia, kommentteja ja kysymyksiä oli yhteensä 63 prosenttia. Kaupunkilaiset antoivat palautteita kiitosten ja moitteiden muodossa 1140 kappaletta (37%). Kiitosten osuus palautteista nousi 38 prosenttia edellisvuodesta. Myös toimenpide-ehdotuksia saatiin selvästi aiempaa enemmän, 28 prosentin nousulla. Palautteiden keskimääräinen käsittelyaika oli alle 4 päivää.
Kaupunkiympäristölle enemmän palautetta kuin koskaan
Suurin osa kaupungille tulevasta palautteesta koskee kaupunkiympäristöä. Kaupunkiympäristön toimialalle tulleesta palautteesta 70 prosenttia (1448 kpl) liittyi katuihin ja liikenteeseen. Eniten saadaan toimenpide-ehdotuksia (46%) ja palautetta tulee varsinkin talvella liittyen aurauksiin ja hiekoitukseen.
- Palaute on tärkeää. Kohdistamme resursseja ja teemme toimenpiteitä palautteiden perusteella. Esimerkiksi lumentuloon liittyvät palautteet ovat saaneet aikaan resurssien lisäystä ja lumen lähisiirtoa on tehty enenevässä määrin. Jopa yksittäiset palautteet vaikuttavat, kun kyse on turvallisuuteen liittyvistä havainnoista, niihin aina reagoidaan, lupaa kaupunkiympäristön toimialajohtaja Markku Järvelä.
Joukkoliikenteelle tullut palaute väheni koronan aiheuttaman ihmisten liikkumisen vähentymisen takia. Viheralueet saavat paljon kiitosta.
”Hei! Vietettiin viikonloppu Vaasassa ja täytyy todeta, että on teillä viihtyisä ja upeasti hoidettu kaupunki. Ihania viheralueita, puistoja, patsaita ja säilytettyä vanhaa. Ihan kateeksi käy, ettei omassa kotikaupungissa ole taivuttu samaan.”
Sivistystoimessa palaute painottuu kirjastoihin ja liikuntaan
Myös sivistystoimessa palautetta saatiin viime vuonna enemmän kuin vuonna 2020 eli määrä nousi 390 kappaleesta 561 kappaleeseen. Suurin osa palautteesta (84%) koski kirjastopalveluita (290 kpl) tai liikuntapalveluita (184 kpl). Eniten tuli toimenpide-ehdotuksia (181 kpl) ja kysymyksiä (168 kpl).
- Palautteiden perusteella on tehty monia toimenpiteitä. Esimerkiksi kirjastoon on tehty kirjahankintoja ja uutisalueen aukioloaikoja on muutettu. Skeittihalliin on lisätty vuoroja. Lisäksi on korjattu paikkoja, valoja ja lisätty penkkejä ja roskakoreja. Hyvin paljon on myös ohjattu asiakkaita oikeaan paikkaan ja täydennetty tietoja verkkosivuilla, kertoo sivistystoimenjohtaja Christina Knookala.
Perusopetus ja varhaiskasvatus saavat useimmiten palautetta liittyen kiinteistöihin. Kulttuuripalveluihin saapuu toiveita varsinkin tapahtumista. Liikuntapalvelut saavat paljon ehdotuksia uusista liikuntamahdollisuuksista, kuten kuntoportaista, ulkoliikuntapuistoista ja luistinradoista. Myös kiitosta saadaan.
”Aivan mahtavaa, että ilmaisia ulkoliikuntapaikkoja kehitetään. Kuntoportaat, skeittialue jne. Gerbyn pururadan varteen voisi laajentaa kuntosalialuetta :-) Kiitos Mikalle ja kumppaneille!!”
Konserniohjaukseen ja soteen palautetta koronasta
Sosiaali- ja terveyspalveluihin saapui 380 kappaletta palautetta vuonna 2021. Pääosa palautteesta koski terveyspalveluita (88%) ja siellä koronaan liittyviä rokotuksia, ajanvarauksia, testausta ja ohjeita. Myös koti- ja laitoshoidossa huoli koronasta näkyi palautteissa. Sosiaalityön ja perhepalveluiden saama palaute liittyi hakemuksiin ja ehkäisevän tuen saantiin.
Sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyivät 1.1.2022 Pohjanmaan hyvinvointikuntayhtymälle. Viime vuoden palaute on annettu kuntayhtymän käyttöön kehitystoimenpiteitä varten.
Konserniohjauksessa valtaosa palautteesta koski viestintää. Viestinnän saamasta 106 palautteesta valtaosa (84%) liittyi verkkosivuihin. Monet palautteista koskivat sivuston sisältöä; koronaan liittyvien tietoja, varsinkin rokotuksia, terveyspalveluita ja joukkoliikennettä. Palaute on otettu sivujen kehitystyössä huomioon.
Myös itse palautepalvelu sai kiitosta.
”Palautepalvelu on aivan huippu! Kaikki palautteeni ovat johtaneet toimenpiteisiin nopeasti. Kiitokset! :-)”
- On hienoa, että asukkaat ja vierailijatkin ovat enenevissä määrin löytäneet palautepalvelun. Palvelun kehitys toki jatkuu ja englanninkielinen versiokin on tulossa. Palautepalvelu on nopein tapa kertoa meille, miten voimme kehittyä ja auttaa, sanoo konsernihallinnon johtaja Jari Karjalainen.
Anna palautetta kaupungin palveluista ja itse palautepalvelusta: feedback.vaasa.fi
Palveluun on ohjaus myös kaupungin verkkosivuilta www.vaasa.fi
Yhteyshenkilöt
Christina KnookalaSivistystoimen johtaja - Bildningsdirektör
Puh:+358 40 556 5011christina.knookala@vaasa.fiJari KarjalainenKonsernihallinnon johtaja - Koncernförvaltningsdirektör
Puh:+358 40 669 4464jari.karjalainen@vaasa.fiMarkku JärveläKaupunkiympäristön toimialajohtaja - Stadsmiljö sektordirektör
Puh:+358 40 135 4958markku.jarvela@vaasa.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Vaasan kaupunki
Aina aurinkoinen Vaasa on Pohjolan energiapääkaupunki, jossa yhdistyvät innovatiivisuus, teknologia, laadukkaat palvelut, monipuolinen koulutus- ja kulttuuritarjonta sekä energinen meininki.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan kaupunki - Vasa stad
Barnens råd utforskade konst och energi25.4.2025 12:19:06 EEST | Pressmeddelande
Vad är det bästa sättet att utforska konst? Hur kan man bekanta sig med energi och ny teknik i skolan? Dessa frågor fick förskolebarn och femteklassare i Vasa fundera på inom ramen för barnens råd.
Lasten raadeissa tutkittiin taidetta ja energiaa25.4.2025 12:18:44 EEST | Tiedote
Mikä on paras tapa tutkia taidetta? Miten energiaan ja uusiin teknologioihin voisi tutustua kouluissa? Näitä kysymyksiä pääsivät pohtimaan vaasalaiset eskarilaiset ja viidesluokkalaiset lasten raadeissa.
Över 400 verk ställs ut – TaiKons elevutställning öppnar på huvudbiblioteket25.4.2025 08:22:44 EEST | Pressmeddelande
TaiKons vårutställning Framtid, skapad av barn och unga som deltar i den grundläggande konstundervisningen i Vasa, visas på Vasa stadsbibliotek 8–21.5.2025. Vernissagen hålls torsdagen den 8 maj kl. 18–20.
Esillä yli 400 teosta – Taikonin oppilaiden kevätnäyttely avautuu pääkirjastolla25.4.2025 08:20:02 EEST | Tiedote
Taiteen perusopetusta lapsille ja nuorille tarjoavan Taikonin oppilaiden kevätnäyttely Tulevaisuus on esillä 8.–21.5. Vaasan pääkirjastolla. Avajaisia vietetään 8.5. klo 18–20.
Arbetslöshetsgraden i Österbottens Sysselsättningsområde fortfarande bland de lägsta i landet24.4.2025 13:17:31 EEST | Pressmeddelande
Enligt Arbetsförmedlingsstatistiken som publiceras varje månad av Arbets- och näringsministeriet samt sysselsättningsöversikten från NTM-centralen i Österbotten var arbetslöshetsgraden inom Österbottens Sysselsättningsområde (Kaskö, Korsnäs, Laihela, Malax, Korsholm, Närpes, Nykarleby, Vasa och Vörå) i januari en av de lägsta i landet (7,0 %). Motsvarande siffra var 11,8 % i hela landet och inom området för NTM-centralen i Österbotten 7,4 %. Jämfört med februari sjönk arbetslöshetsgraden i Österbottens Sysselsättningsområde med 0,1 procentenheter. I hela landet var minskningen 0,2 procentenheter.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme