Helsingin liikenteen päästövähennystavoite ei toteudu nykyisillä toimenpiteillä – uusia selvitetään
Helsingin kaupunki on hiilineutraaliustavoitteen puitteissa sitoutunut vähentämään liikenteen päästöjen määrää. Tavoitteen saavuttamiseksi kaupungissa on pantu täytäntöön useita ilmastonmuutoksen hillintään tähtääviä toimenpiteitä, mutta konsultointiyritys WSP:llä teetetty tuore selvitys osoittaa, että nykyisten toimien vaikutus on tavoitteeseen nähden liian hidasta.
Hiilineutraali Helsinki -työssä tavoitellaan, että vuonna 2030 liikenteen CO2-päästöjä tuotetaan vain noin 220 000 tonnia, mutta laskelman mukaan päästövähennystavoitteesta jäädään nykyisillä päätöksillä 30 prosenttiyksikköä jälkeen. Laskelman mukaan nykyisillä toimenpiteillä tavoitetta ei saavuteta edes vuonna 2040.
”Luvut puhuvat puolestaan. Tilanne näyttää tavoitteen kannalta hyvin synkältä, ja kaupungin on käytettävä nopealla aikataululla koko keinovalikoimaansa, jotta tavoitteiseen voitaisiin päästä”, päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.
Laskelma pohjautuu Helsingin seudun liikennemalliin, jossa on otettu huomioon kaupungin ilmastotavoitteisiin ja kestävään kasvuun pyrkivät toimet, kuten kaupunkirakenteen tiivistäminen ja raideliikenteen kehittäminen. Lisäksi laskelmassa on huomioitu autokannan uusiutumisen ennuste sekä sähköautojen osuuden kasvu valtakunnallisten ennusteiden mukaisesti.
Vaikka päästöt vähenevätkin merkittävästi, tehdyt päätökset eivät laskelman mukaan ehdi vaikuttaa riittävästi vuoteen 2030 mennessä. Kaupunki aikookin tehdä tänä vuonna selvityksen, jossa esitetään vaikuttavimmat keinot liikenteen päästöjen vähentämiseksi.
”Erityisesti autoliikenteen suoritteeseen pitää löytää vaikuttavia keinoja ja varmistaa autolle vaihtoehtoisten kulkutapojen houkuttelevuus. Joukkoliikenteen palvelutaso ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat asioita, joista tulee pitää kiinni”, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki sanoo.
Valtaosa liikenteen päästöistä Helsingissä syntyy henkilöautoista. Vaikka raskaan kaluston päästöt ovat ajoneuvokohtaisesti isommat, niiden suorite- eli liikennemäärä on huomattavasti henkilöautoilua pienempi. Yhteensä liikenteen osuus Helsingin kaupungin päästöistä on noin 20 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa-Reeta Koskinen, ilmastoyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, liikennejärjestelmäyksikön päällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Vallilassa Rautalammintie suljetaan osittain autoliikenteeltä kaivuutöiden vuoksi4.10.2024 13:26:43 EEST | Tiedote
Rautalammintie on suljettu autoliikenteeltä Karstulantien risteyksen ja terveysaseman väliseltä osuudelta 7. lokakuuta alkaen. Liikenne ohjataan kiertoreitille, ja poikkeusjärjestelyn arvioidaan kestävän jouluun asti. Kaivuutyöt liittyvät Vallilanpuiston peruskorjaukseen.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 3.10.20243.10.2024 17:41:13 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 3.10.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 31.10.2024.
Byggandet av nya Långholmsgatan inleds på Kronbergsstranden – byggandet av skolan främjas2.10.2024 14:39:23 EEST | Pressmeddelande
I oktober inleder Helsingfors stad byggandet av Långholmsgatan. Gatan byggs på den nuvarande sandplanen, där oljehamnens tankar tidigare varit belägna. Byggandet av gatan främjar byggandet av den nya skolan.
Kruunuvuorenrannassa alkaa uuden Pitkäluodonkadun rakentaminen – edistää koulun rakentamista2.10.2024 14:39:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki aloittaa Pitkäluodonkadun rakentamisen lokakuussa. Katu rakennetaan nykyiselle hiekkakentälle, jossa aikaisemmin on ollut öljysataman säiliöitä. Kadun rakentaminen edistää uuden koulun rakentamista.
Construction of the new Pitkäluodonkatu street will begin at Kruunuvuorenranta – the construction of a school progresses2.10.2024 14:39:23 EEST | Press release
The City of Helsinki will start the construction of Pitkäluodonkatu in October. The street will be built in the current sandy field, where previously there have been oil port tanks. Building the street will progress the construction of a new school.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme