Målet för utsläppsminskningar för Helsingfors trafik uppnås inte med nuvarande åtgärder – nya utreds
Helsingfors stad har inom ramarna för kolneutralitetsmålet förbundit sig att minska mängden trafikutsläpp. För att uppnå målet har man i staden vidtagit flera åtgärder för att få kontroll över klimatförändringen, men den färska utredningen av konsultbolaget WSP visar att de nuvarande åtgärdernas effekt är för långsam i förhållandet till målet.
I programmet Kolneutralt Helsingfors eftersträvas att trafiken producerar endast ungefär 220 000 ton koldioxidutsläpp 2030, men enligt beräkningen blir man med de nuvarande besluten 30 procentenheter efter i målet för utsläppsminskningen. Enligt beräkningen nås målet med de nuvarande åtgärderna inte ens 2040.
”Siffrorna talar för sig själva. Situationen ser mycket mörk ut när det gäller målet, och staden måste med kort varsel ta till alla medelför att målet ska kunna nås”, konstaterar chefen för programmet för utsläppsreduktion, Kaisa-Reeta Koskinen.
Beräkningen bygger på Helsingforsregionens trafikmodell där man har beaktat åtgärder som eftersträvar stadens klimatmål och hållbar tillväxt, såsom en tätare stadsstruktur och utveckling av spårtrafiken. Därtill har man i beräkningen beaktat prognosen för förnyelse av bilparken samt tillväxten av andelen elbilar i enlighet med de nationella prognoserna.
Även om utsläppen minskar betydligt hinner de fattade besluten enligt beräkningen inte påverka tillräckligt före 2030. Staden tänker detta år göra en utredning där man presenterar de mest effektiva åtgärderna för att minska trafikutsläppen.
”Särskilt för biltrafikens prestation måste man hitta effektiva sätt och säkerställa dragningskraften för alternativa färdsätt. Kollektivtrafikens servicenivå och en konkurrenskraftig prissättning är frågor som man måste hålla fast vid”, säger chefen för enheten för trafiksystem Heikki Palomäki.
Största delen av trafikutsläppen i Helsingfors kommer från personbilar. Även om utsläppen från tunga fordon är större per fordon, är deras prestations-, det vill säga trafikmängd betydligt mindre än för personbilismen. Sammanlagt är trafikens andel av Helsingfors stads utsläpp ungefär 20 procent.
Nyckelord
Kontakter
Kaisa-Reeta Koskinen, chef för klimatenheten
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
tfn 09 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi
Heikki Palomäki, enhetschef (trafiksystemet)
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
tfn 09 310 37658
heikki.palomaki@hel.fi
Bilder
Länkar
Om
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Stadsmiljösektorn sköter tjänsterna kring planeringen, byggandet, underhållet och tillsynen av Helsingfors stadsmiljö.
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Prissättningsmodellen för parkering ändras – efterfrågan och utbud på parkering förs närmare varandra30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote
I Helsingfors övergår man från början av december 2024 till en ny prissättningsmodell för parkering där priset fastställs utifrån efterfrågan och utbud. Målet med förnyelsen är att det ska bli lättare än för närvarande att hitta en parkeringsplats. Prissättningsmodellen gäller alla parkeringstyper, och priserna fastställs vid de årliga beräkningarna av parkeringsplatsernas nyttjandegrad. Priserna förblir desamma nästa år, med undantag av D-området på Skatudden och DC-området på Sveaborg.
Pysäköinnin hinnoittelumalli muuttuu – pysäköinnin kysyntä ja tarjonta lähemmäksi toisiaan30.8.2024 13:57:17 EEST | Tiedote
Helsingissä siirrytään joulukuun 2024 alusta alkaen uuteen pysäköinnin hinnoittelumalliin, jossa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Uudistuksen tavoitteena on, että pysäköintipaikka löytyy nykyistä helpommin. Hinnat määräytyvät pysäköintipaikkojen käyttöasteen vuosittaisissa laskennoissa. Hinnoittelumalli koskee kaikkia pysäköintityyppejä. Hinnat pysyvät ensi vuonna samoina Katajanokan D-alueen ja Suomenlinnan DC-alueen asukaspysäköintiä lukuun ottamatta.
The pricing model of parking is changing – the aim is to match demand with supply30.8.2024 13:57:17 EEST | Press release
At the beginning of December 2024, Helsinki is transferring to a new pricing model for parking. Going forward, the price is determined by the demand and supply. The purpose is to make it easier to find a parking spot. The pricing model applies to all parking types, and the prices will be determined according to an annual calculation of the utilisation rate of parking spots. Next year, the prices will remain the same with the exception of Katajanokka’s residential zone D and Suomenlinna’s residential zone DC.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 29.8.202429.8.2024 17:57:49 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 29.8.2024 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 12.9.2024
Mannerheimintien peruskorjaus etenee – näin liikenne muuttuu 2. syyskuuta alkaen29.8.2024 11:45:04 EEST | Tiedote
Mannerheimintien peruskorjauksen toinen vaihe Runeberginkadun ja Reijolankadun välillä käynnistyy liikennejärjestelyjen rakentamisella syyskuun ensimmäisellä viikolla. Mannerheimintien peruskorjaus tehdään kahdessa vaiheessa ja valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2025 lopulla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum