Kruunuvuorensillan teräspalkkien hitsaus on käynnistynyt työmaalla

Ensimmäisen teräslohkon tunkkaus sillalle aloitetaan heinäkuussa.
Kruunuvuorensilta rakennetaan liittopalkkirakenteena. Nimitys liittopalkkirakenne tarkoittaa, että silta rakentuu toisiinsa kiinnitetyistä teräs- ja betonirakenteita, jossa yhdistyvät betonin puristuslujuus ja teräksen vetolujuus.
Sillan teräsrakenteiden valmistaminen aloitettiin kuluvan vuoden maaliskuussa Nordecin terästehtaalla Ylivieskassa. Teräspalkkeja siltaan tulee yhteensä noin 70 kpl sekä poikkipalkkeja noin 300 kpl. Työmaalle palkit tuodaan noin 30-36 m pitkinä suurlohkoina ja ensimmäinen kuljetus Kruunuvuorenrantaan saapui toukokuun lopulla. Kuljetettavien teräspalkkien koko on 30-36 m x 2,6 m x 1,2 m.
Siltarakenteen teräspalkit kasaushitsataan työmaalla yhdeksi kokonaisuudeksi ja tunkataan vaiheittain sillan välitukien päälle. Nestetoiminen hydraulitunkki vetää vaijereiden avulla teräspalkkeja eteenpäin.
Kruunuvuorenrantaan onkin rakennettu tunkkauspeti tätä työvaihetta varten. Samanlainen tunkkauspeti tullaan rakentamaan myös sillan Korkeasaaren päähän Palosaaren rantaan, josta tunkataan sillan Palosaarenpään teräslohkot.
Sillan vinoköysiosuuden teräspalkistot asennetaan paikalleen merinosturin avulla tämän hetkisen aikataulun mukaan vuonna 2023.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jari HumalajokiProjektipäällikkö, Työyhteenliittymä Kruunusillat
Puh:0400437884jari.humalajoki@kreate.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027. Hakaniemen ja keskustan välisen osuuden rakentamisaikataulua ei ole vielä päätetty. Lisäksi Laajasalossa ns. Yliskylän lenkin toteuttamista tutkitaan.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta.
Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy. Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Taimenten kutupaikkaa vahingoittanut pato puretaan Pitäjänmäellä23.4.2025 17:24:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki purkaa Strömbergin puistossa työmaa-aikaisen padon, joka on aiheuttanut tuhoa erittäin uhanalaisen taimenen kutupaikalle.
Puistojen ja katujen puhtaanapito maksaa Helsingille miljoonia vuodessa – Helsinki kampanjoi roskattomuuden puolesta23.4.2025 10:35:44 EEST | Tiedote
Viime vuonna startannut Roskaton Helsinki -kampanja alkaa huhtikuun puolivälissä ja jatkuu koko kesän. Kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta roskaantumisen haitoista ja tuoda esille roskaamisen kustannuksia. Puistojen ja katujen puhtaanapito maksoi Helsingin kaupungille viime vuonna yli 14 miljoonaa euroa.
Ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna inleds22.4.2025 13:30:24 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad har påbörjat ändringarna av detaljplanerna för Brunnsgatan och Esplanaderna. Målet är att Brunnsgatan ska omvandlas till en gata för kollektivtrafik utanför järnvägsstationen. På Esplanaderna tryggar man områdets kulturhistoriska värde. Trafikmässigt bevaras två körfält på Esplanaderna per riktning.
Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistaminen käynnistyy22.4.2025 13:30:24 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on käynnistänyt Kaivokadun ja Esplanadien asemakaavojen uudistamisen. Tavoitteena on Kaivokadun muuttaminen päärautatieaseman edustalla joukkoliikennekaduksi. Esplanadeilla turvataan alueen kulttuurihistoriallinen arvo. Liikenteellisesti Esplanadeilla säilytetään kaksi ajokaistaa suuntaansa.
Koncepttävling för Tomtbacka gård inleds – nu söks en erfaren aktör som kan utveckla området22.4.2025 12:36:18 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad söker genom en koncepttävling en samarbetspartner som vill utveckla Tomtbacka gård och ta över byggnaderna och djuren. Målet är att Tomtbacka gård ska bli ett aktivt och attraktivt rekreationsområde samt besöks- och turistmål.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme