HOK-Elanto toimitti viime vuonna lähes miljoona ruoan verkkokauppatilausta – näillä alueilla verkkokauppa vetää eniten

Viime vuonna S-ryhmän suurimman alueosuuskaupan HOK-Elannon asiakkaat tekivät lähes miljoona ruoan verkkokaupan tilausta, mikä vastaa noin 20 000 tilausta viikossa. HOK-Elannon toiminta-alueen aktiivisimmat verkkokauppatilaajat löytyvät Hyvinkään Metsäkaltevasta, jossa verkkokauppaa käyttävien talouksien osuus on yli 17 prosenttia kaikista alueen talouksista. Myös Espoon Uusmäen (yli 15 prosenttia) ja Helsingin Kaitalahden (yli 12 prosenttia) kaupunginosien asukkaat tilaavat ruokatarpeensa verkosta selvästi useammin verrattuna muihin HOK-Elannon toiminta-alueen talouksiin.
– Aktiivisimmin ruoan verkkokauppaa käyttävien kaupunginosien yhdistävä tekijä on pientalovaltaisuus ja isomman kivijalkakaupan puuttuminen alueen lähipalvelutarjonnasta. Yhtä suurta verkko-ostamisen osuutta ei ole havaittavissa esimerkiksi kantakaupungin alueella Punavuoressa, Töölössä tai Sörnäisissä. Osittain tämä selittyy laajalla kivijalkaverkostolla, mutta myös alueiden erilaisella verkkokauppojen kulutustottumuksella, pohtii HOK-Elannon kehitysjohtaja Jukka Ranua.
Kasvu näkyy numeroissa ja palveluverkostossa
Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokaupan myynti oli yhteensä 110 miljoonaa euroa ja verkon osuus koko päivittäistavaramyynnistä nousi yli viiden prosentin. Yli 38 miljoonan euron eli 53 prosentin loikka edellisvuodesta siivitti HOK-Elannon ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi toimialueellaan. Tahti on huomattavasti alan keskiarvoa vauhdikkaampi, sillä hiljattain ilmestyneen NielsenIQ:n tuottaman Päivittäistavaramyymälärekisterin mukaan ruoan verkkokauppa kokonaisuudessaan vuonna 2021 kasvoi Suomessa 35,8 prosenttia edellisvuodesta.
– Olemme kehittäneet ruoan verkkokauppaa voimakkaasti muun muassa noutopisteverkostoa laajentamalla. Vuonna 2021 avasimme noutopisteen yli 20 myymälään. Viime syksynä asiakkaiden käyttöön avattiin S-ryhmän uusi ruoan verkkokauppa S-kaupat.fi, joka helpottaa entisestään ruoan ostamista verkosta esimerkiksi personoitujen toiveiden ja toimitusmahdollisuuksien kautta, kertoo Ranua.
Verkossa myymälän vaikutusalue kasvaa
Verkkokaupan myötä kivijalkamyymälöiden vaikutusalue laajenee huomattavasti. Ranuan mukaan esimerkiksi Helsingin Kannelmäessä sijaitsevan Kaaren Prisman noutopistettä käyttävistä asiakkaista yli kolmannes asuu naapurikunnissa ja noutopistettä hyödynnetään paljon työmatkojen varrella. HOK-Elannon noutopisteverkostoon kuuluu noin 40 noutopistettä.
– Tarkkaan suunniteltujen viikko-ostosten toisessa ääripäässä ovat Alepan pikatoimituksella tehdyt tilaukset. Asiakkaamme arvostavat erilaisia palveluita erilaisiin elämäntilanteisiin, joten meidän tehtävämme on tuottaa niitä, huomauttaa Ranua.
Kotiovelle saapuva kuljetus on monille mieluisin toimintatapa. Vuonna 2021 HOK-Elannon ruoan verkkokauppamyynnistä peräti 60 prosenttia tuli tilauksista, jotka toimitettiin kotiinkuljetuksella, ja niiden suosio on edelleen kasvamassa.
Drive-in-kaistoja, taksikuljetuksia ja robotteja
HOK-Elanto aloitti ruoan myymisen verkossa jo vuonna 2010 Alepan Kauppakassilla. Tuon kokeilun jälkeen ruoan verkkokauppa laajeni Prisma-ketjuun vuonna 2012 ja S-marketeihin ja Food Market Herkkuihin vuonna 2019. Kymmenen vuoden aikana verkkokaupassa on pilotoitu muun muassa drive-in -kaistaa, taksikuljetuksia, yöajan toimitusmallia ja toimistojen yhteyteen sijoitettavia noutolokerikoita.
– Kehitämme ja kokeilemme koko ajan uusia vaihtoehtoja. Juuri hiljattain lisäsimme toimitusvalikoimaamme muutamissa Espoon Alepoissa robottikuljetukset, joiden avulla pienet ja keskisuuret verkkokauppaostokset saapuvat kotiin nopeasti ja kontaktittomasti, Ranua kertoo.
Ruoan verkkokauppatilauksia voi tehdä HOK-Elannon tutuista ruokakaupoista eli Prismoista, S-marketeista, Alepoista ja Food Market Herkuista. Osassa myymälöistä nouto on mahdollinen ympäri vuorokauden.
Tutustu S-ryhmän ruoan verkkokauppaan: S-kaupat.fi
Helsingin, Vantaan ja Espoon alueet, joissa ruoan verkkokauppaa käytetään eniten*
- Helsinki
- Kaitalahti 12,4 %
- Maununneva 11 %
- Paloheinä 10,8 %
- Vantaa
- Ylästö 10,3 %
- Nikinmäki 9,7 %
- Vantaanpuisto 8,3 %
- Espoo
- Uusmäki 15 %
- Latokaski 11,6 %
- Lintuvaara 11,2 %
Alueet, joilla HOK-Elannon ruoan verkkokauppaa käyttää yli 10 % alueen talouksista
- Metsäkalteva, Hyvinkää 17,2 %
- Uusmäki, Espoo 15 %
- Kaitalahti, Helsinki 12,4 %
- Latokaski, Espoo 11,6 %
- Lintuvaara, Espoo 11,2 %
- Maununneva, Helsinki 11 %
- Paloheinä, Helsinki 10,8 %
- Kyrölä, Järvenpää 10,5 %
- Nöykkiö, Espoo 10,3 %
- Suomenoja, Espoo 10,3 %
- Ylästö 10,3 %
*Verkkokaupasta vähintään yhden kerran edellisten 3 kuukauden aikana tilanneiden talouksien osuus alueen kaikista talouksista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HOK-Elannon viestintäMediapuhelin
Puh:010 76 60590viestinta.hok-elanto@sok.fiKuvat








Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmän suurin osuuskauppa HOK-Elanto on yli 700 000 asiakasomistajan oma osuuskauppa, jonka liikevaihto vuonna 2024 oli yli 2,6 miljardia euroa. HOK-Elannossa työskentelee lähes 7 000 henkeä, ja osuuskaupan monipuolisia palveluita käyttää vuosittain yli 150 miljoonaa asiakasta Espoossa, Helsingissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Keravalla, Mäntsälässä, Nurmijärvellä, Tuusulassa ja Vantaalla.
Kun kaikki Alepat, S-marketit, Prismat, Food Market Herkut, ravintolat, ABC-asemat ja latauspisteet, Sokokset ja Sokos Emotion -myymälät, Hautaus- ja lakipalvelupisteet sekä Omistajapalvelupisteet lasketaan yhteen, toimipaikkoja HOK-Elannolla on yli 400.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HOK-Elanto
Grillit koreaksi aasialaisilla mauilla – viime kesänä pääkaupunkiseudulla villinneet pinsat saavat sisaren23.4.2025 10:21:37 EEST | Tiedote
HOK-Elanto polkaisee kevään grillikauden käyntiin korealaisilla grillitacoilla. Aasialaiset ja etenkin korealaiset maut trendaavat nyt niin kansainvälisissä kuin suomalaisissakin keittiöissä, ja alkavan kesäkauden kunniaksi on aika pistää myös grillit koreaksi. Rapeita ja kuohkeita sorriso-leipiä sekä muita korealaisten grillitacojen aineksia on saatavilla kaikista HOK-Elannon Prismoista, valikoiduista S-marketeista, sekä Food Market Herkku -myymälästä 24.4.2025 alkaen.
Prisma Sellon remontti päätökseen – uudistettu myymälä tarjoaa ratkaisun arjen ruokapulmaan7.4.2025 08:59:36 EEST | Tiedote
Tammikuussa 2025 alkanut reilun kolmen kuukauden remonttiurakka on saatu päätökseen Espoon Prisma Sellossa, ja uudistuneen myymälän avajaisia juhlistetaan 10.4.2025 alkaen. Jatkossa Prisma Sellon asiakkaat pääsevät nauttimaan muun muassa suosituista siipi- ja kebabbuffeteista, entistä laajemmasta hedelmä- ja vihannesosastosta sekä uudistuneesta käyttötavaraosastosta – Prisman aina edullisella hintatasolla tietenkin.
Varma kevään merkki – keltaisten Alepa-pyörien pyörät pyörivät jo kymmenettä kautta27.3.2025 11:06:10 EET | Tiedote
Alepa-fillareiden kausi alkaa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla 1.4.2025. HOK-Elannon Alepa-ketju toimii tuttuun tapaan pyörien pääyhteistyökumppanina – tänä kesänä jo kymmenettä vuotta peräkkäin.
HOK-Elanto avaa kevään aikana kaksi uutta ravintolaa Espoon Kivenlahteen – ensimmäisenä ovensa avaa Lilla Sten 21.3.21.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
HOK-Elanto avaa kaksi uutta ravintolaa Espoon Kivenlahdessa sijaitsevaan Hybridiarena Hypeen. Ravintolat Lilla Sten – All Day Bistro & Cafe sekä Ravintola Stensvik – Kitchen & Rooftop tarjoavat monipuolisia makuelämyksiä niin urheilu-, viihde- ja elämyskeskuksen kävijöille kuin kaikille muillekin hyvä ruuan ystäville.
Kierrätys uudelle tasolle: HOK-Elannon tavoitteena saavuttaa 90 % kierrätysaste18.3.2025 13:28:41 EET | Tiedote
HOK-Elanto on jo pitkään panostanut määrätietoisesti kiertotalouden edistämiseen. Vuonna 2023 kierrätysaste nousi 80 prosenttiin ja vuonna 2024 jo 81 prosenttiin. Työ materiaalien kierrätyksen tehostamiseksi jatkuu edelleen, ja seuraava tavoite onkin kunnianhimoinen: 90 prosentin kierrätysaste kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää ennakkoluulottomia kokeiluja sekä saumatonta yhteistyötä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme