Aluehallintoviraston rahanpesulain valvonta vuonna 2021 paljasti puutteita riskiarvioiden laadinnassa
Vuonna 2021 aluehallintovirasto kohdisti valvontaa erityisesti välitysliikkeisiin, kirjanpitäjiin ja oikeudellisia palveluita tarjoaviin toimijoihin sekä taiteen myyjiin. Aluehallintovirasto lähestyi selvityspyynnöillä noin 50:tä ilmoitusvelvollista toimijaa jokaiselta alalta ja pyysi näitä toimittamaan riskiarvionsa. Valvonnan piiriin kuuluvilla toimijoilla täytyy lain mukaan olla laadittuna kirjallinen riskiarvio rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen riskien tunnistamiseksi ja arvioimiseksi.
Valvontakampanjoilla aluehallintovirasto kartoitti alojen riskitietoisuutta rahanpesun suhteen ja valvoi riskiarvioiden laatua. Aluehallintovirasto kohdisti lisäksi valvontakampanjan valuutanvaihtajiin, joita pyydettiin toimittamaan laatimansa riskiarviot ja toimintaohjeet. Vuoden aikana aluehallintovirasto kartoitti lisäksi rahoituspalvelun tarjoajia sekä lähetti selvityspyyntöjä toimijoille, jotka harjoittivat toimintaansa rekisteröitymättä rahanpesun valvontarekisteriin.
Rahanpesulain tarkoitusta ja ennalta estävää luonnetta ei ymmärretä täysin – aluehallintoviraston jatkotoimenpiteinä selvitys- ja täydennyspyyntöjä ja tarkastuksia
Valvontakampanjoiden perusteella usealla ilmoitusvelvollisella oli puutteita tai suuria puutteita riskiarvioiden laadinnassa. Tyypillisiä puutteita riskiarvioiden laadinnassa kaikissa valvontakampanjoissa olivat riskien puutteellinen arviointi ja tunnistaminen, valmiiden riskiarviointien kopioiminen sekä riskiarvion päivittämättä jättäminen.
Aluehallintoviraston keskeinen havainto valvontakampanjoista on, ettei rahanpesulain tarkoitusta tai ennalta estävää luonnetta ymmärretä täysin. Joukossa kuitenkin oli myös sellaisia riskiarvioita, jotka osoittivat toimijoiden ymmärtävän rahanpesulain velvoitteet ja riskiarvion tarkoituksen. Koska valvontakampanjat osoittivat merkittäviä puutteita ilmoitusvelvollisten toiminnassa, aluehallintovirasto tulee jatkotoimenpiteinä kohdistamaan ilmoitusvelvollisiin sekä selvitys- ja täydennyspyyntöjä että toimitila- ja etätarkastuksia kaikilla valvottavilla aloilla vuoden 2022 aikana.
Valvontakampanjoiden lisäksi aluehallintovirasto teki vuonna 2021 yhteensä 16 tarkastusta, jotka kohdistuivat välitysliikkeisiin, taiteen myyjiin, rahoituspalvelun tarjoajiin, kirjanpitäjiin sekä yhteen panttilainaamoon ja yhteen tavarakauppiaaseen. Koronapandemian vuoksi aluehallintovirasto teki tarkastuksia asiakirjatarkastuksina, ja osana tarkastuksia kohteita kuultiin etäyhteyksin.
Vuonna 2021 tehtyjen tarkastusten osalta havaittiin, että tarkastusten kohteena olevat ilmoitusvelvolliset olivat pääosin toimineet rahanpesulain mukaisesti. Tarkastuksissa kuitenkin havaittiin valvontakampanjoiden tavoin puutteita ilmoitusvelvollisten riskiarvioiden laadinnassa ja päivittämisessä. Tämän lisäksi ilmoitusvelvollisilla oli usein puutteita riskiperusteiseen arviointiin pohjautuvissa menettelyissä sekä tosiasiallisten edunsaajien ja poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden selvittämisessä ja tunnistamisessa.
Rahanpesuvalvonnan ohjeita ja asiakirjoja kehitettiin ja päivitettiin
Aluehallintovirasto kehitti vuoden 2021 aikana ennakollista ohjausta ja viestintää sekä omassa toiminnassaan että yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa. Aluehallintovirasto järjesti vuoden aikana koulutustilaisuudet perintätoimen harjoittajille ja kirjanpitäjille sekä lähetti kaksi uutiskirjettä noin 4000 vastaanottajalle. Uutiskirjeiden ja koulutustilaisuuksien lisäksi vuonna 2021 päivitettiin useita eri rahanpesuvalvonnan ohjeita ja asiakirjoja. Valvontahavaintojenkin valossa aktiivista viestintää ja ohjausta on syytä jatkaa.
Vuoden 2021 aikana julkaistiin rahanpesulain valvojien yhteistyössä laatima ohjeistus ilmoitusvelvollisille. Aluehallintovirasto päivitti oman rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunnan ohjeistuksensa kattavasti vuonna 2021: aluehallintovirasto päivitti yleisohjeensa ja lisäsi toimialakohtaiset ohjeet sen liitteeksi, laati ilmoitusvelvollisille uuden ohjeen siitä, miten epäilyttävästä liiketoiminnasta ilmoitetaan, päivitti ilmoitusvelvollisten riskiarvion laatimista koskevan ohjeensa sekä laati lisäksi ilmoitusvelvollisille mallilomakepohjan riskiarvioinnin tueksi.
Aluehallintoviraston laatimat uudet ohjeet ja asiakirjat löytyvät täältä ja uutiskirjeet täältä.
Etelä-Suomen aluehallintovirasto valvoo valtakunnallisesti rahanpesulainsäädännön noudattamista
Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjunta on Etelä-Suomen aluehallintoviraston valtakunnallinen erikoistumistehtävä. Aluehallintovirasto valvoo rahanpesulain noudattamista useilla eri aloilla. Valvonnan tarkoituksena on pyrkiä varmistamaan, että valvomamme ilmoitusvelvolliset noudattavat rahanpesulakia omassa toiminnassaan. Valvomme niitä yrityksiä ja muita elinkeinonharjoittajia, joilla on normaalissa toiminnassaan mahdollisuus havaita rahanpesua ja terrorismin rahoitusta tai joita voidaan arvella käytettävän hyväksi näihin tarkoituksiin. Valvomiamme toimialoja ovat muiden muassa rahoituspalvelujen ja oikeudellisten palvelujen tarjoajat, välitysliikkeet, kirjanpitäjät ja tavarakauppiaat. Kaikkien aluehallintoviraston valvomien ilmoitusvelvollisten tulee hakeutua rahanpesun valvontarekisteriin, elleivät ne jo ole rekisteröityneet muihin aluehallintoviraston elinkeinovalvonnan rekistereihin. Valvontarekisterin käyttöönotto vuonna 2019 synnytti aluehallintovirastoon hakemusruuhkan, jonka purkaminen työllisti aluehallintovirastoa syksyyn 2021 saakka. Hakemusruuhka rahanpesun valvontarekisteriin on saatu purettua. Aluehallintovirasto ratkaisikin vuoden 2021 aikana yhteensä noin 1000 rekisterihakemusta.
Lisätietoa aluehallintoviraston verkkosivuilta:
https://avi.fi/asioi/yritys-tai-yhteiso/valvonta-ja-kantelut/raha-ja-omaisuus/rahanpesulain-valvonta
Valvontaviranomaisten yhteinen rahanpesu.fi-sivusto: www.rahanpesu.fi
Lisätietoja:
Ylitarkastaja Asta Mykkänen, p. 0295 016 278
asta.mykkanen@avi.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Keski-Suomen hyvinvointialueen on viipymättä varmistettava riittävä asiantuntijuus rajoitustoimenpiteiden arviointiin, käyttöön ja seurantaan19.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Keski-Suomen hyvinvointialue on päättänyt tuottaa vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijapalvelut itse myös yksityisille palveluntuottajille 1.1.2024 alkaen. Tämän myötä palveluntuottajat ovat luopuneet omista asiantuntijaryhmistään. Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on saanut tietoonsa, että asiantuntijapalvelut eivät ole toteutuneet kaikissa toimintayksiköissä vaatimusten mukaisesti. Aluehallintovirasto korostaa, ettei hyvinvointialueen linjaus saa johtaa tilanteeseen, jossa toimintayksiköissä ei ole riittävästi asiantuntijaresurssia.
Risken för våld har identifierats i parkeringsövervakningen – handledningen och introduktionen av arbetstagare bör preciseras19.3.2025 08:44:25 EET | Pressmeddelande
Enligt arbetarskyddsmyndigheternas tillsynsobservationer identifierar arbetsgivare inom parkeringsövervakningen risken för våld mot sina arbetstagare, men det finns fortfarande brister i säkerhetsanvisningarna och introduktionen.
Väkivallan uhka tunnistettu pysäköinninvalvonnassa – tarkennettavaa työntekijöiden opastuksessa ja perehdytyksessä19.3.2025 08:44:25 EET | Tiedote
Työsuojeluviranomaisten valvontahavaintojen mukaan pysäköinninvalvonnan työnantajat tunnistavat työntekijöihinsä kohdistuvan väkivallan uhan, mutta turvallisuusohjeistuksessa ja perehdytyksessä on yhä puutteita.
Pohteen neuvolapalveluiden järjestäminen puutteellista – aluehallintovirasto kehottaa korjaaviin toimenpiteisiin19.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) neuvolapalveluiden järjestämisessä on puutteita, eivätkä lakisääteiset lasten määräaikaistarkastukset toteudu yhdenvertaisesti hyvinvointialueella. Pohjois-Suomen aluehallintovirasto kehottaa Pohdetta ryhtymään korjaaviin toimenpiteisiin lasten neuvolapalvelujen järjestämiseksi lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Lisäksi aluehallintovirasto kehottaa Pohdetta jatkamaan omavalvonnan kehittämistä.
Regionförvaltningsverket utövade tillsyn över verksamheten vid Esperi Care Oy:s vårdhem Edit - brister upptäcktes18.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland inledde tillsyn över vårdhemmet Edits verksamhet i september 2024 utgående från anmälan om missförhållanden och påståenden som förekommit i media. Vid tillsynen framgick det att enhetens verksamhet inte uppfyllde kvalitetskraven för serviceboenden med heldygnsomsorg. Regionförvaltningsverket gjorde Esperi Care Oy uppmärksamt på bland annat kvaliteten på tjänsterna, att anmälningarna ska behandlas på behörigt sätt och på myndighetssamarbete.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme