Laajasalon bussit kulkevat tulevaisuudessa raitiovaunujen tahdissa

Laajasalon bussilinjat uudistuvat, kun raitiovaunut alkavat kulkea Kruunusiltojen kautta Kruunuvuorenrantaan ja Yliskylään. Tämän hetken arvion mukaan raitioliikenne käynnistyy vuoden 2027 alussa.
Bussien rooli muuttuu, koska raitovaunuista tulee joukkoliikenteen runko lähes kaikkialla Laajasalossa. Bussit tarjoavat liityntäyhteyksiä sekä raitiolinjoille että metroon. Jotta vaihtaminen kulkuvälineestä toiseen kävisi mahdollisimman sujuvasti, HSL on sovittanut bussien reitit ja aikataulut yhteen raitiovaunuliikenteen kanssa.
”Olemme kehittäneet Laajasalon sisäisiä yhteyksiämuun muassa niin, että bussit kulkevat jatkossa Kruunuvuorenrannan eteläosiin saakka”, joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen HSL:stä kertoo.
”Uusi linja 87 tarjoaa jatkossa yhteydet Kruunuvuorenrannasta Herttoniemeen. Jollaksen ja Santahamina liityntäbusseja, jotka kulkevat hieman etäämmällä raitiolinjoista, ajetaan päivisin ja viikonloppuisin tiheämmin kuin nykyään.”
Laajasalon tulevat bussilinjat:
- 85 Herttoniemi (M) – Jollas
- 85N Rautatientori – Herttoniemenranta – Jollas
- 86 Herttoniemi (M) – Reiherintie – Santahamina
- 87 Herttoniemi (M) – Gunillantie – Haakoninlahti
- 87N Rautatientori – Yliskylä – Gunillantie – Haakoninlahti
- 88 Herttoniemi (M) – Yliskylä – Kruunuvuorenranta – Kaitalahti
- 89 Herttoniemi (M) – Yliskylä
- 808 Jollas – Kruunuvuorenranta
Reitti- ja pysäkkitiedot auttavat katujen suunnittelussa
Linjastosuunnittelun tavoitteena on ollut mahdollisimman hyvin asiakkaita palveleva linjasto, joka samalla toteuttaa HSL:n strategisia tavoitteita kustannustehokkaasta liikenteestä.
Kruunusiltojen liikenne kuitenkin aiheuttaa HSL:lle kustannuksia enemmän kuin lipputuloista saadaan tai mitä bussiliikenteestä voidaan säästää. Näin ollen siltayhteys aiheuttaa liikenteen käynnistyessä osaltaan paineita joukkoliikennelippujen hintojen nostamiselle.
HSL laati suunnitelman jo nyt, vaikka Kruunusiltojen raitiovaunuliikenteen käynnistymiseen on yli neljä vuotta aikaa. Helsingin kaupunki pystyy tällä tavalla käyttämään hyödykseen HSL:n reitti- ja pysäkkitietoja, kun se suunnittelee ja toteuttaa uusien asuinalueiden katuja ja muita kulkureittejä.
Bussilinjasuunnitelmaan voi tulla muutoksia ennen liikenteen alkamista, jos raitiovaunujen reitit ja aikataulut vielä muuttuvat.
HSL muokkasi suunnitelmaa asukaspalautteen pohjalta
HSL laati suunnitelman tiiviissä yhteistyössä Laajasalon asukkaitten kanssa. Vuorovaikutuksen pääkanavana oli blogi, jossa joukkoliikennesuunnittelijat kertoivat työn etenemisestä ja kävivät keskusteluja laajasalolaisten kanssa.
HSL keräsi syksyllä 2020 liikkumiskyselyllä taustatietoja Laajasalon asukkaiden ja alueella muuten liikkuvien matkustustarpeista ja -toiveista sekä järjesti kaksi asukastyöpajaa. Kun ensimmäinen linjastoluonnos valmistui, HSL keräsi siitä palautetta ja hioi suunnitelmaa kommenttien pohjalta.
”Asukkaiden palaute on vaikuttanut muun muassa niin, että nopeutimme nykyisten linjojen 84 ja 88 reittejä poistamalla Isosaarentien ja Kuvernöörintien lenkit jo kesällä 2021”, Essi Kyllönen kertoo. ”Ajatus uudesta lähibussilinjasta 808 syntyi ensimmäisestä linjastoluonnoksesta saadun palautteen perusteella.”
”Paras joukkoliikenne syntyy yhdessä tehden. Suuret kiitokset kaikille suunnitteluun osallistuneille!”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, HSL, puh. 040 537 0518
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
HSL:n Kun tulin näkyväksi -podcast avaa uusia reittejä oman jutun löytämiseen11.4.2025 13:51:22 EEST | Tiedote
Millaisen matkan ihminen kulkee tullakseen omaksi itsekseen? Vaatiiko oman identiteetin löytäminen vuosia, kilometrejä ja erilaisia ratikka- ja bussireittejä – vai tuleeko ihminen näkyväksi vain kohtaamisten ja muiden hyväksynnän myötä?
HSL:n hallituksen päätöksiä 8.4.20258.4.2025 14:28:56 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 8. huhtikuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL tavoittelee Helsingin seudulle laadukkaampaa ja yhtenäisempää raideliikennettä8.4.2025 12:43:10 EEST | Tiedote
HSL:n nykyiset raideliikenteen sopimukset umpeutuvat 2030-luvulla. Tulevaisuuden raideliikenne on HSL-alueella järjestettävä EU:n palvelusopimusasetuksen mukaisesti, kuten muukin joukkoliikenne –julkiset hankinnat on lähtökohtaisesti kilpailutettava. Toimiva raideliikenteen markkina koko Suomessa on siksi elinehto myös HSL:n raideliikenteen toimivuudelle. HSL pyrkii nyt varmistamaan, että lähijuna- ja kaupunkiraideliikenne seudun asukkaille voidaan järjestää myös tulevaisuudessa mahdollisimman laadukkaasti ja edullisesti.
VR ja HSL selvittävät keinoja HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi8.4.2025 11:20:00 EEST | Tiedote
VR ja HSL ryhtyvät valmistelemaan lähijunaliikenteen palvelumallin mahdollista uudistamista. Tavoitteena on kehittää matkustuskokemusta etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Alustavana suunnitelmana on lisätä turvallisuushenkilöstön näkyvyyttä junissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme