Runsaat talvirenkaat syyskuussa ovat mysteeri
Kun liikenteen turvallisuuskampanja Rengasratsia on edennyt puoliväliin, suomalaisautojen rengaskunto saa kiitettävän arvosanan. Viidellä vertailupaikkakunnalla huonorenkaisia autoja on ollut tutkituista autoista vain 6,3 prosenttia, mikä on 1,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuoden tutkimuksissa.
”Ennen kampanjan alkua mietimme, vieläkö suomalaiskuskien rengaskunto voi parantua entisestään, ja kyllä se voi. Näyttää siltä, että viesti renkaiden merkityksestä turvallisuusvarusteena on saavuttanut autoilijat”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora iloitsee.
Etelässä ei nyt tarvittaisi talvirenkaita
Puhtain paperein suomalaiset eivät kuitenkaan kampanjaviikolta selviä. Huonompaan suuntaan on menty vuodenaikaan sopimattomien renkaiden käytössä. Alkusyksystä tämä merkitsee sitä, että syyskeliin sopivien kesärenkaiden sijaan ajetaan talvirenkailla.
Kun viime vuoden Rengasratsiassa talvirenkailla ajoi 2,8 prosenttia kuljettajista, nyt viiden vertailupaikkakunnan keskiarvo oli kasvanut 5,5 prosenttiin. Suhteellisesti eniten talvirenkaita on tullut vastaan Etelä-Suomessa.
”Todennäköisesti kyse on usein siitä, että talvirenkaat halutaan ajaa loppuun kesänaikana ja ikään kuin säästää kesärenkaita. Se on kuitenkin vaarallista peliä.”
Rengasratsia-turvallisuuskampanja jatkuu viikon loppuun asti.
Talvirenkailla jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat
Turvallisen ajamisen näkökulmasta talvirenkailla ei kesäkeleillä pitäisi ajaa. Renkaiden ominaisuudet on suunniteltu eri vuodenaikojen lämpötila- ja sääolosuhteiden mukaan.
”Syksyn sadekelissä vetisellä tienpinnalla huonokuntoisempikin kesärengas toimii paremmin kuin uusi kitkarengas”, Nuora kiteyttää.
Väärä rengastus kasvattaa jarrutusmatkoja ja riskiä joutua vesiliirtoon.
Rengastestien mukaan lähes sakkorajalle ajettu, 2 mm urasyvyydellä varustettu kesärengas lähtee 6 mm vesipatjalla vesiliirtoon 70 km/h -nopeudessa. Uusilla kitkarenkailla vesiliirto tapahtuu jo 69 km/h nopeudessa.
Vastaavasti 80 km/h nopeudesta jarrutusmatka samoissa olosuhteissa on hyväkuntoisella talvirenkaalla yli puolitoista metriä sakkorajallekin ajettua kesärengasta pidempi. Erot ovat sitä suurempia, mitä parempikuntoisia kesärenkaat ovat.
”Talvirenkaat on tehty vain kylmää talvikautta varten. Muuna aikana niiden käytölle ei ole perusteita”, Nuora muistuttaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora
Kampanjapäällikkö
040 557 5690
jarmo.nuora@rengasnuora.fi
Poliisi
Heikki Kallio
Poliisitarkastaja
029 548 1556
heikki.kallio@poliisi.fi
Liikenneturva
Pasi Pohjonen
Koulutusohjaaja, Liikenneturva Helsinki
020 7282326
pasi.pohjonen@liikenneturva.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme