ProCom - Viestinnän ammattilaiset ryProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

Asiantuntijalle olisi pitänyt kirkastaa, että kyse on mainonnasta

Jaa
Journalistisia muotoja jäljittelevän mainonnan käyttö on voimakkaasti yleistynyt. Yksi esimerkki ovat natiiviartikkeleiksikin kutsutut jutut. Kun niihin haastatellaan ihmisiä, heille pitää kirkastaa, että kyse on mainonnasta, eikä journalistisesta sisällöstä. Kaikkien haastateltavien pitää myös markkinointiviestinnän yhteydessä voida luottaa siihen, ettei heidän sanomisiaan muuteta tavalla, jota he eivät hyväksy.

Näin linjaa Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* kannanotossaan, joka koskee IS.fi -sivustolla huhtikuussa ilmestynyttä Orklan levitettä mainostanutta artikkelia.

Tapauksessa Orklan markkinointiviestintää hoitavan toimisto Sherpan edustaja haastatteli Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkolaa. Toimisto hyväksytti tekstin Erkkolalla ja siihen tehtiin hänen edellyttämänsä tarkennukset. Sittemmin Sanoma Media Finlandin markkinointi kuitenkin muutti tekstiä, jotta se vastaisi paremmin Iltasanomien tyyliä. Samalla yksikössä muutettiin Erkkolan sitaatteja ja lisättiin yksi. Näitä muutoksia Erkkola ei saanut nähdäkseen ennen kuin luki ne IS.fi -sivustolta. Tapauksesta uutisoi Helsingin Sanomat 26.4.2022.

VEN arvioi, että sisällön markkinoinnillista luonnetta ei ollut tehty haastateltavalle kirkkaaksi alusta alkaen. Hänellä ei myöskään ollut mahdollisuutta tarkistaa sitaattejaan ennen julkaisua, koska Sherpan ja Sanoma Media Finlandin vastuut tarkistuttamisessa olivat epäselvät. Kun ketjussa on monia toimijoita, vastuiden on oltava selkeitä. Muuten lopputulos voi olla negatiivinen, vaikka kenelläkään ei olisi ollut tarkoitus johtaa haastateltavaa harhaan.

VEN pitää tärkeänä, että kuvatun kaltaisissa tuotantoprosesseissa tehtävistä, tarkistuskäytännöistä ja vastuista sovitaan selvästi. Tässä VEN suosittelee, että yhteistyöhön liittyvät viestit hoidetaan kirjallisesti niin, että niihin voidaan tarvittaessa palata. Markkinointiviestintää ostavan tahon etujen mukaista on varmistaa, että yhteistyökumppanit ovat sitoutuneet eettisiin ohjeisiin ja vieneet ne omiin prosesseihinsa.

Linkki kannanottoon: http://ven.fi/ven-2022-1-asiantuntijan-oikeudet-markkinointisisallon-tuotannossa/

* Neuvottelukunnan taustayhteisöjä ovat viestinnän ammattilaisia edustavat ProCom ry, Viesti ry ja julkisen alan viestijöiden JAT ry sekä markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto Marketing Finland. Neuvottelukunnan tehtävänä on ottaa kantaa viestinnän eettisiin kysymyksiin ja ylläpitää Viestinnän eettisiä ohjeita. Lisätietoja ven.fi  

Yhteyshenkilöt

Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja,
Päivi Sihvola, puh. 040 7574992


Lisäksi neuvostossa Marketing Finlandia edustava,
Tiinu Wuolio, puh. 040 830 1821.

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Kasarmikatu 23 A 5, 2. krs.
00130 HELSINKI

+358 (0)9 135 7775http://www.procom.fi

ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry (per. 1947) on Suomen suurin viestinnän ammattilaisten järjestö, joka toimii jäsentensä osaamisen kehittäjänä, yhteistyöfoorumina ja alan vaikuttajana. Jäseninä on noin 3 000 viestinnän parissa työskentelevää ammattilaista – asiantuntijoita, viestintäpäälliköitä, viestintäjohtajia, viestintäalan yrittäjiä, konsultteja ja opiskelijoita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry

Putkirikko nosti pintaan viestinnän ja yhteistyön puutteet30.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

1. Tausta ja keskeiset kysymykset Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* on kiinnittänyt huomiota viestintään Espoon putkirikon yhteydessä 19.2.2024. VEN näkee tapauksessa yleistä merkitystä viestinnän eettisyyden näkökulmasta. Tapaus on erityisen tärkeä, koska kriittisen infrastruktuurin haavoittuvuudet ovat yhä ajankohtaisempia ja odotukset viestinnälle yhä kovempia. On tärkeää, että viestinnän ammattilaiset valmistautuvat myös uudenlaisiin uhkiin ja kehittävät parhaita käytäntöjä organisaatioissaan. VENin ylläpitämät viestinnän eettiset ohjeet korostavat muun muassa sitä, että viestinnän ammattilainen tuo aktiivisesti ja ennakoivasti saataville sidosryhmille tarpeellisen tiedon. Putkirikko havaittiin Espoon Mäkkylässä maanantaina 19.2. klo 15 ja viestintä huipentui klo 20.30 vaaratiedotteeseen, jonka näkyvin alusta oli YLE:n kanavat. Varhain keskiviikkoaamuna veden keittokehotus purettiin. Keskeinen kysymys on, kuinka nopeasti, kattavasti ja kohdennetusti viestintä onnistui tavoit

Antti Oksanen ProComin puheenjohtajaksi, hallitukseen neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa23.11.2023 08:45:53 EET | Tiedote

Suomen suurin viestinnän alan järjestö ProCom – Viestinnän ammattilaiset ry on vuosikokouksessaan valinnut hallituksensa puheenjohtajaksi Veronmaksajain Keskusliiton viestintäjohtaja Antti Oksasen. Uusiksi hallituksen jäseniksi valittiin neljä uutta viestintäalan vaikuttajaa: Senior Communications Manager Gia Forsman-Härkönen KONEelta, viestintäpäällikkö Hanna Leppäniemi S-Ryhmästä, viestintäyrittäjä Atte Palomäki sekä viestintäjohtaja Johanna Vesikallio valtiovarainministeriöstä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye