Kauppakamarit: Liikenneverkkojen pahan kierteestä kohti hiilineutraalia ja kilpailukykyistä Suomea

Jaa
Suomen liikenneverkkojen korjaus- ja investointivelka jatkaa kasvuaan. Kauppakamarien mukaan liikenneinfra on ollut helppo kohde leikkauksille ja loppulasku jää tulevien sukupolvien maksettavaksi. Suomi menettää koko ajan asemiaan kilpailussa verrokkimaihin kuten Ruotsiin nähden ja Suomen houkuttelevuus yritysten sijaintipaikkana vähenee.

”Viime vuosien valitettava kehityssuunta on ollut, että tie- ja rautainfran ylläpidon rahoitus on ollut liian alhaisella tasolla. Infran korjausvelka Suomessa on kasvanut jo lähes kolmeen miljardiin euroon. Infran investointivelka on kokonaan oma lukunsa”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.  

Usean järjestön yhdessä tilaama ja tänään julkistettu raportti ”Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi” kertoo karua kieltä Suomen infran jälkeenjääneisyydestä. Samaan aikaan kun Suomessa infran rahoitusta on leikattu, Suomen kilpailijamaissa on pystytty panostamaan infran kuntoon ja investointeihin.  

Lähinaapuri Ruotsin tavaraviennin arvo oli vuonna 2021 163 miljardia euroa ja Suomen 71 miljardia euroa. Vastaavasti tutkimuksesta selviää, että Ruotsin panostukset infraan ovat noin 62 miljardia euroa vuosina 2022–2033, Suomessa vastaava luku on 22 miljardia euroa vuosina 2021–2032.  

”Kilpailijamaat ovat asettaneet tason ja meidän tulisi pystyä vastaamaan siihen. Nykyinen heikko taloustilanne ei selitä kokonaan sitä, miksi liikenne on kerta toisensa jälkeen helppo kohde leikkauksille”, Wood sanoo.  

Wood muistuttaa, että teollisuuden toimintaedellytysten turvaaminen takaa Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn.  

”Erityisesti nyt kun kansainvälinen toimintaympäristö on muuttunut, ulkomaankaupan varmuuden takaaminen on ensiarvoisen tärkeää ja häiriötilanteissa myös vaihtoehtoisten yhteyksien on toimittava. Suomen täytyy pystyä vastaamaan muuttuvaan tilanteeseen ja puitteet täällä toimiville yrityksille on pidettävä kunnossa. Suomen tulisi myös pystyä houkuttelemaan uusien yritysten sijoittautumista Suomeen”, sanoo Wood.  

Itä-Suomessa logistinen toimintaympäristö on muuttunut rajusi Saimaan kanavan käytön estymisen myötä. Muutosta tuskin on lähitulevaisuudessa tapahtumassa. Jo pelkästään tämä yksittäinen muutos tuo merkittävän määrän raskaita kuljetuksia Itä-Suomen ja Etelä-Savon väylille. Nykyaikainen väyläverkosto on kilpailukyvyn keskeisimpiä tekijöitä. Vaikutukset ulottuvat työvoiman saatavuudesta vientikaupan kilpailukykyyn, toteaa Etelä-Savon kauppakamarin toimitusjohtaja Teppo Leinonen.

Tänään julkaistu raportti on visio siitä, kuinka Suomen pääväylät pitäisi modernisoida. 

Modernit pääväylät – kilpailukykyinen Suomi” -raportin ovat tilanneet INFRA ry, Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Keskuskauppakamari, SAK, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry sekä Suomen Tieyhdistys. Selvityshankkeesta on vastannut Destia Strategiset Liikennejärjestelmät professori Jorma Mäntysen johdolla.” 

Yhteyshenkilöt

Päivi Wood
Johtava asiantuntija, liikenne- ja elinkeinopolitiikka
Keskuskauppakamari
050 478 3990
paivi.wood@chamber.fi


Teppo Leinonen
Toimitusjohtaja
Etelä-Savon kauppakamari
044 7700 592
teppo.leinonen@chamber.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Etelä-Savon kauppakamari
Maaherrankatu 14
50100 Mikkeli

http://www.eskauppakamari.fi/

Etelä-Savon kauppakamari on merkittävä alueellinen vaikuttaja ja yritysten edunvalvoja. Me edustamme kattavasti alueen elinkeinoelämää, sillä meillä on useita satoja yritysjäseniä sekä alueen kuntia/kaupunkeja sekä useita yhteisöjä jäseninä. Yhdessä jäsentemme kanssa teemme aktiivista vaikuttamistyötä elinkeinoelämän kehittämiseksi. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Savon kauppakamari

Kyselyn tulokset kesälomien siirtämisestä eivät yllättäneet17.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Etelä-Savon kauppakamarin kaupan- ja palvelualanvaliokunta kysyi kyselyllä mielipiteitä kesälomien siirtoon. Kysely oli avoinna elo-syyskuussa ja siihen pystyi vastaamaan kuka tahansa anonyymisti. Vastauksia saatiin yhteensä 129. Vastaajista 42 % kertoi vastaavansa matkailijan tai asiakkaan näkökulmasta ja yrityksen tai työnantajan näkökulmasta 37 %. Valtaosa vastaajista oli Etelä-Savosta, mutta oli pari vastaajaa myös Tampereelta ja Turusta.

Etelä-Savon kauppakamarin jäsenmäärä kohosi ennätyslukemiin8.11.2024 09:45:35 EET | Tiedote

Etelä-Savon kauppakamari on saavuttanut merkittävän virstanpylvään, kun sen jäsenmäärä on noussut 400 jäseneen. Tämä historiallinen saavutus rikkoo aikaisemman, vuonna 2002 saavutetun ennätyksen, jolloin kauppakamarilla oli 398 jäsentä. Jäsenmäärän kasvu heijastaa alueen yritysten ja toimijoiden vahvaa luottamusta yhteistyön voimaan sekä kauppakamarin rooliin alueen elinkeinoelämän edistäjänä.

Kauppakamarikysely: Suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula ei ole kadonnut - ammattiosaajista suurin pula10.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien kyselyn mukaan 45 prosentilla yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. “Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että suhdannetilanteesta huolimatta yritysten osaajatarpeet eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka vuodentakaiseen kyselyyn nähden ne ovat hetkellisesti hieman hellittäneet,” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye