

Korvaako UltraLeanSales-planner kotimaiset ja kansainväliset markkinatutkimukset?

- Kun tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen, niin silloin voidaan myynnin mittarit ja työkalut yhdistää analyyttiseen ajatteluun ja jatkuvaan oppimiseen Lean-periaatteiden mukaisesti, sanoo UltraLeanBusiness Oy:n toimitusjohtaja, kouluttaja ja tietokirjailija Antti Leijala.
Hän on erikoistunut työssään asiakkaidensa myynnin kasvattamiseen tehokkaalla ostokäyttäytymisen analysoinnilla. Hänen lempilapsensa ovat automaatio ja tekoäly, jotka ovat ahkeria ja kustannustehokkaita apulaisia myös myynnin ja hinnoittelun parantamisessa.
Muna vai kana ensin?
Poikkeuksetta yrityksiä kiinnostaa mahdollisimman vaivaton myynnin kasvattaminen. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin. Resursseja saatetaan tuhlata hulvattomasti myynnin erilaisiin vaiheisiin ja myyntiprosessien tarkasteluun sekä niistä oppimiseen. Mutta, jos ei tunneta asiakkaan ostokäyttäytymistä, ja etenkin ostamisen juurisyitä, niin rajalliset resurssit voivat mennä Kankkulan kaivoon.
Onko muna vai kana ensin?
- Talonpoikaisjärki on tässäkin asiassa paikallaan. Pitäisi miettiä, onko muna vai kana ensin. Eli mitä kannattaa tehdä ensin, jotta päästään järkevästi ja systemaattisesti seuraavaan askeleeseen, vieläpä niin, että tavoitteet saavutetaan, sanoo väitöskirjaa ostoprosesseista ja myynnin tiedolla johtamisesta tekevä Leijala.
Prosessitehokkaana insinöörinä hän on tuotteistanut väitöstutkimuksensa annin jo ennen sen valmistumista. Tuotteen nimi on UltraLeanSales.
Miten temppu tehdään?
Suurimmat innovaatiot ovat useimmiten hyvin yksinkertaisia, niin UltraLeanSales:kin. Sen taustalla on systemaattinen, digitaalinen ja pitkälle automatisoitu tiedonkeruu. Riittää kun systemaattisen mallin mukaan kerätään tietoa voittamisen ja häviämisen juurisyistä – ja tuodaan tieto helposti ymmärrettävään muotoon voittotodennäköisyyden kasvattamiseksi. B2B-yrityksissä ei enää tarvitse hakata päätä samaan seinään vaan opitaan voittamisen resepti – vastaavalla logiikalla kuin Amazonin taustalla oleva tekoäly analysoi ostokäyttäytymisen massatietoa.
- B2B-yrityksiltä on puuttunut systemaattinen malli kohderyhmien määrittelyyn ja etenkin niiden ostoprosessien sekä -kriteerien selkeyttämiseen. Nyt asia on korjattu, toteaa Leijala.
- Miltä tuntuisi, jos voisit tilata yksityiskohtaisen kartoituksen potentiaalisten asiakkaiden ostokäyttäytymisestä ennen kuin lähdet tavoittelemaan uusia markkinoita? Entä jos käytössäsi olisi kohdemaan luotettavien kumppanien verkosto, odottamassa, että voi auttaa sinua, kysyy myynnin konkarikouluttaja.
Kasvuyritys
Tämä UltraLeanBusiness Oy Ltd:n innovaatio mahdollistaa nopeutetun maailman valloituksen. Se on saatavana: suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, viroksi ja espanjaksi. 2022 jouluun mennessä UltraLeanSales on saatava kymmenenä eri kieliversiona.
BusinessFinland on ollut rahoittamassa innovaatiota Tempo-rahoituksella. Kansainvälisen kaupan laajenemisestä vastaa kansainvälisen kaupan veteraani Pentti Vartiainen. Hänet on 1.10.2022 nimetty KV-kasvujohtajaksi. Toimitusjohtajana Leijala vastaa yrityksen strategisesta johtamisesta, mutta sen lisäksi hän panostaa erityisesti tuotekehitykseen ja kotimaisten yritysten palveluun.
Kasvuhaluinen UltraLeanBusiness Oy Ltd kasvattaa liiketoimintaansa samoilla periaatteilla, kun se tarjoaa asiakkailleenkin – ymmärtämällä mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeet, ostokanavat ja ostokriteerit.
Tekoäly töihin
Markkinatutkimuksia käytetään tyypillisimmillään uusien markkinoiden valloitustilanteissa. Niiden avulla tutkitaan, kannattaako tietyille uusille markkinoille ylipäätään lähteä. Ja jos päätetään lähteä, kuinka tulisi edetä, löytyykö sieltä kysyntää ja millaista. Jos asiakkaan ”pään sisälle” päästään ikään kuin oikopolkua pitkin eli selvitetään kaikkein pyhin: ostoprosessit. Voidaan kysyä, tarvitaanko markkinatutkimuksia enää UltraLeanSales-aikakaudella ja miten sekä itse opittu että parviälyn tuottama tieto täydentää paikallistuntemusta ja paikallisia palveluja.
Uusien markkinoiden valloituksen tarkoitus on lisätä myyntiä ja sitä kautta tuottoa.
- Kaikki suuryritykset maailmassa käyttävät Lean-menetelmiä tuotanto- ja palveluprosessien tehostamiseen, sitä kautta tuoton kasvattamiseen. Miksi juuri kukaan ei käytä Leaniä myyntiprosessin ja etenkin voittoprosentin tehostamiseen? Myyntiprosessit tuppaavat olemaan tehokkuuden irvikuva. Esimerkiksi marginaalinen yhden prosentin parannus voittoprosentissa tarkoittaa käytännössä huikeaa myynnin kasvua, usein jopa kymmeniä prosentteja, laskeskelee Leijala.
Leijalan kehittämä UltraLeanSales-menetelmä laittaa itseoppivan tekoälyn töihin. On resurssien tuhlausta olla käyttämättä asiakaslähtöistä prosessia ja itseoppivaa tekoälyä.
Ota ensimmäinen askel asiakkaasi ostokäyttäytymisen ymmärtämiseen tutustumalla maksuttomaan UltraLeanSales Planner-sovellukseen.
Lisätietoja:
Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy Ltd
+358 (0)400 398985
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Leijala, UltraLeanBusiness Oy Ltd
+358 (0)400 398985
https://www.linkedin.com/in/anttileijala/
antti.leijala@ultraleanbusiness.com
Kuvat





Tietoja julkaisijasta
Enemmän kuin neuvoja. Ratkaisuja.
BusinessRakentamo on Suomen ketterin ja laadukkain mikroyritysten kehitysyhteisö. Olemme yrittäjän asiantunteva ja palveleva kumppani toiminnan kehittämiseen. Laajan asiantuntijaverkostomme erityisosaamista ovat yrityskehitys, rahoitusneuvonta sekä brändin, viestinnän ja myynnin kehittäminen.
Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.
Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.
***
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BusinessRakentamo
#Someleontti pienyrittäjän digiapurina - vahva missio ohjaa yrittäjä Sanya Saarisen toimintaa1.3.2023 00:00:34 EET | Tiedote
Havainto siitä, että ilmaiset digityökalut tulivat kaikkien yrittäjien ulottuville, mutta silti harva uskalsi lähteä niitä hyödyntämään, käynnisti Sanya Saarisen toisen yrittäjätaipaleen. Ensimmäinen yrittäjäpolku käynnistyi suoraan ammattikorkeakoulun jälkeen vuonna 2004, kun Saarinen hyppäsi rohkeasti koulun penkiltä suoraan yrittäjäksi ja teki keikkoja yrittäjäkollegan kanssa ohjelmapalvelualalla show-palveluita tuottaen ja esiintyvänä taiteilijana toimien. Aiemmin laulu- ja showjuontokeikkojen myyntityö oli kylmäsoittelua, joten modernien työkalujen saapuminen Suomeen mullisti koko myyntiprosessin. Tämä käynnisti uuden uran markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä ja nykyisin Saarinen on somekouluttaja, somestrategi ja digisisällöntuottaja, joka toimii käytännönläheisesti pienyrittäjien apuna modernien viestintä- ja markkinointityökalujen käytössä ja monikanavaisen viestinnän rakentamisessa.
BusinessRakentamon palvelut yrittäjille helposti ja sijainnista riippumatta28.2.2023 21:33:50 EET | Tiedote
Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Yhdistys tarjoaa asiantuntijoille ja mikroyrityksille tukea ja ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen. Digitaalinen toimintamalli tuo palvelut jokaisen pienyrittäjän saataville ja mikroyritysten kehitysyhteisö toimii aktiivisesti uusia yhteistyökuvioita rakentaen. Jäsenyritykset voivat hyödyntää asiantuntijaverkoston monipuolista osaamista helposti ja sijainnista riippumatta.
UltraLean-CRM tarjoaa yksinyrityksille konkreettista apua asiakkaan ostokäyttäytymisen analysointiin.27.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Myyntiprosessien jatkuva kehittäminen edellyttää myynnin tehokkuuden perusteellista arviointia. Kun nämä opit viedään käytäntöön järjestelmällisesti, parannat jatkuvasti tarjousten voittoprosenttia.
UltraLeanSales® 2.0 - Niin hullulta kuin se kuulostaakin, mutta harvoissa yrityksissä tunnetaan asiakkaan ostokäyttäytyminen riittävän hyvin.20.2.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Mitä tapahtuisi, jos tuntisit paremmin asiakkaasi ostokäyttäytymisen? Osaisitko hyödyntää sitä? Parantaisiko tieto myyntiä? Lean-johtamisen malli on tuttu juttu tuotannon tehostamisessa, mutta miksi Lean-oppeja ei ole juurikaan sovellettu tarjousten voittoprosentin parantamiseen? UltraLeanBusiness Oy on tuotteistanut tiedolla johtamisen mallin itseoppivaksi prosessiksi, joka perustuu asiakkaan ostoprosessien tuntemiseen. Aiheesta on nyt julkaistu kirja, uusittu ja laajennettu painos nimeltään UltraLeanSales 2.0.
Vihtiläinen kasvava perheyritys Hiisi Homes & Hotels hankki ympäristösertifikaatin kuudessa kuukaudessa19.1.2023 08:06:00 EET | Tiedote
Kalustettuja asuntoja ja digihotellimajoitusta tarjoava teknologian mahdollistama Hiisi Homes & Hotels jalkautti vastuullisuuden järjestelmällisesti osaksi arkeaan noin puolessa vuodessa. Projektin aikana yritys suoritti Sustainable Travel Finland -ohjelman sekä hankki Ekokompassi-sertifikaatin.