Alkoholijuomien myynti laskussa

Kesä on panimoalan tärkein sesonki ja helteiden merkitys myynnille on suuri. Tänä kesänä ei ollut pitkiä hellejaksoja samaan tapaan kuin vuosi sitten ja se näkyy kesän myynneissä.
Oluen myynti laski 3,6 miljoonaa litraa eli 4,0 prosenttia, siidereiden myynti laski 0,4 miljoonaa litraa eli 7,4 prosenttia. Long drink -juomien myynti nousi 0,3 miljoonaa litraa eli 1,6 prosenttia.
Noin 90 prosenttia Suomessa myydyistä oluista on kotimaassa valmistettuja, minkä vuoksi on huolestuttavaa, että oluen myynti on ollut laskussa jo useita vuosia. Ottaen huomioon, että viime vuonna heinä-syyskuussa oli vielä koronasta johtuvia ravintolarajoituksia voimassa, näyttäytyy oluen laskusuuntaus jo työllisyysnäkökulmasta katsottuna erittäin huolestuttavalta. Oluen valmistuksella on merkittävä välillinen työllistävä vaikutus niin maanviljelyyn kuin kauppoihin ja ravintoloihin. Panimoala työllistää lähes 24 000 henkilöä koko arvoketjussa.
Oluen verotusta on nostettu useita kertoja viimeisten vuosien aikana ja sillä on vaikutus oluen myyntiin. Yhdessä oluttölkissä 4,5 prosenttista olutta on verojen ja panttien osuus jo noin 75 prosenttia hinnasta.
”Verotusta tulisi tarkastella tasapuolisuuden näkökulmasta, eikä olutta tulisi verottaa ankarammin kuin tuontituotteita kuten viiniä. Kaikkia alkoholijuomia tulisi verottaa samassa suhteessa niiden alkoholipitoisuuteen nähden”, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Virvoitusjuomien myynti kasvoi 3,3 miljoonaa litraa eli 4,2 prosenttia ja vesien myynti laski 1,6 miljoonaa litraa eli 4,5 prosenttia. Virvoitusjuomien myynnin kasvu ei ole enää niin voimakasta kuin se oli erityisesti koronarajoitusten aikana. Vesien kasvu on kääntynyt myynnin laskuksi, mikä selittynee kylmällä kesällä.
KOTIMAANMYYNTI 1.7.2022-30.9.2022
Juoma |
2022 |
2021 |
Muutos |
Muutos |
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
|
Olut |
86,5 |
90,1 |
-3,6 |
-4,0 |
Siideri |
6,0 |
6,4 |
-0,4 |
-7,4 |
LD |
15,9 |
15,6 |
0,3 |
1,6 |
Kivennäisvedet |
34,0 |
35,6 |
-1,6 |
-4,5 |
Virvoitusjuomat |
81,6 |
78,3 |
3,3 |
4,2 |
Kokonaismyynti |
224,0 |
226,1 |
-2,1 |
-1,0 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Lasse Pipinen Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtajaksi4.9.2024 11:32:56 EEST | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on nimittänyt Lasse Pipisen uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa 1.10.2024 ja seuraa tehtävässään Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi siirtynyttä Tuula Loikkasta.
Panimojuomien myynti laski – ala odottaa hallitukselta toimia pullonpalautuksen säilyttämiseksi13.8.2024 07:28:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin huhti-kesäkuussa 2024 yhteensä 242,1 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä laski. Juomia myytiin 6,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme