Tapio Honkamaa haluaa Naton toimintoja Mikkeliin

Keskustan kansanedustajaehdokas, aluevaltuutettu Tapio Honkamaa haluaa vauhdittaa keskustelua tulevan Nato-jäsenyyden vaikutuksista Suomen puolustushallintoon. "Naton rakenteiden lomittumisesta Suomeen ja Ruotsiin on käyty verraten vähän keskustelua", totesi Honkamaa tuoreen Matka jatkuu -kirjansa julkistamistilaisuudessa Mikkelissä perjantaina.
Tapio Honkamaa

Yhden avauksen teki elokuussa kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo, joka Turun Sanomissa kehotti tavoittelemaan Naton arktista esikuntaa Suomeen yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa.

"Kannatan ajatusta. Naton johtosuhteet Suomeen ja Ruotsiin täytyy joka tapauksessa määritellä ja voihan olla, että komentorakenteeseen joudutaan tällöin perustamaan Pohjois-Eurooppaan uusi esikunta, jota toki kannattaisi tavoitella Suomeen", toteaa Honkamaa.

Natoon liittyminen ei automaattisesti tarkoita kansainvälisten tukikohtien tai esikuntien rakentamista Suomeen. Varmuudella Nato-jäsenyys merkitsee lisääntyvää kansainvälistä yhteistoimintaa, harjoituksia, koulutusta, neuvotteluja sekä yleensä lisää liikettä.

Puolustushaaraesikunnista suurin on Mikkelissä sijaitseva maavoimien esikunta, joten Nato-jäsenyyden merkityksen voi odottaa olevan Karkialammella hyvinkin tuntuva.

"Tuntuisi luontevalta tutkia, millaiset olosuhteet Karkialampi tarjoaa kasvavalle kansainväliselle toiminnalle", sanoi Honkamaa.

Honkamaa toteaa, että Mikkelin mahdollisuudet vaikuttaa Naton tai puolustusvoimien ratkaisuihin ovat luonnollisesti rajalliset. Kaupungin tulee hänen mukaansa kutenkin pitää huolta edellytyksistä, joita sotilaallinen yhteydenpito vaatii.

"Tämä koskee varsinkin lentokenttää. Liikkuminen ja kansainvälinen yhteistoiminta tulevat lisääntymään, joten on välttämätöntä varmistaa maavoimien esikunnan saavutettavuus myös lentoteitse."

Neljä vuosikymmentä suomalaisissa sanomalehdissä työskennellyt Honkamaa käy kirjassaan läpi 1982 Kannuksessa alkanutta ja 2021 Mikkelissä päättynyttä työuraansa. Hän on työskennellyt toimittajana ja päätoimittajana muun muassa Keskisuomalaisessa, Kauppalehdessä, Pieksämäen Lehdessä sekä viimeksi yhteensä 13 vuotta Länsi-Savossa ja Mikkelin Kaupunkilehdessä.

"Lähes 40 vuotta kestänyt reissu on ollut minulle ainutkertaisen antoisa. Olen nauttinut käytännössä jokaisesta päivästä, jonka olen saanut olla lukijoiden palveluksessa", sanoo vuodenvaihteessa eläkkeelle jäänyt Honkamaa.

Tapio Honkamaa, honkamaatapio@gmail.com, puhelin 044 0350 300

Tapio Honkamaa

Promoted
Kuilukuja 4

0503142590http://www.promoted.fi

Promoted on räätälöityyn mediaviestintään erikoistunut PR-toimisto. Viemme asiakkaamme mediaan. Palvelemme journalisteja ehdottamalla juttuaiheita joihin itse tarttuisimme.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Promoted