Suvia Group Oy

Energiatehokasta autoilua – näin säästät sähköä ensi talvena

Jaa
Kelit viilenevät ja auto tarvitsee sähköä, muodossa tai toisessa. Suomalainen vauriokorjaamoketju InCar keräsi yhteen vinkit, joilla autoilu on ensi talvenakin astetta energiaystävällisempää. Olipa autosi sitten polttoaineella kulkeva, hybridi tai sähköauto, kaipaa näistä jokainen esilämmitystä ja sähköautot akun latausta. Mutta kuinka energiatehokasta se on yhä nousevilla energiahinnoilla? Pohjoisessa jos jossain nämä tiedetään.
Tuikitavallinen talviautoilija miettii nyt kuumeisesti, miten energiaa säästetään olipa auto polttomoottorilla tai sähköllä toimiva.
Tuikitavallinen talviautoilija miettii nyt kuumeisesti, miten energiaa säästetään olipa auto polttomoottorilla tai sähköllä toimiva.

”Moni miettii tässä, että tehdäänkö valinta kalliin esilämmityksen vai kalliiden kilometrien kesken. Syvemmälle mietittynä valintaa ei tehdä kuitenkaan noiden vaihtoehtojen välillä. Polttoaineella kulkevan auton esilämmitys säästää paitsi moottoria, myös polttoainetta. Autoa kannattaa esilämmittää, kun lämpötila ulkona laskee nollan tienoille”, Rovaniemen InCarin korjaamopäällikkö Teemu Kulmala neuvoo.

Kulmalan mukaan varsinkin kovilla pakkasilla esilämmityksellä on merkittävä rooli polttoaineen säästössä. Erityisesti nyt kannattaa kuitenkin puntaroida, kuinka pitkään autoa on tarpeen esilämmittää.

”Sen minkä säästää polttoaineessa, saattaa menettää esilämmitykseen kuluvassa energiassa. Vanhan nyrkkisäännön mukaan nollan ja viiden pakkasasteen välillä lämmitysaika on puolesta tunnista tuntiin, 5–10 pakkasasteessa tunnista kahteen ja sitä kylmemmässä jopa kahdesta kolmeen tuntia. Toisaalta lyhytkin lämmitys on moottorille parempi kuin kylmäkäynnistys”, Kulmala pohtii.

”Sähkön kallistuessa on sanomattakin selvää, että auto kannattaa pitää autotallissa tai parkkihallissa aina kun siihen on mahdollisuus. Tämä koskee niin polttoaineella kulkevia autoja kuin sähköautojakin!”

Sähköauton lataaminen – miten säästää rangea pidempään?

Kun auto kulkee ainakin osittain sähköllä, säästää polttoainekuluissa. Mutta miten sähköauton akulla kulkevat, jatkuvasti kallistuvat kilometrit saisi hyödynnettyä mahdollisimman hyvin?

”Auto kannattaa parkkeerata lämpimään aina kun se on mahdollista. Jos osaat ennakoida hyvin ajojasi, kannattaa akun lataaminen ajoittaa siten, että akku on täynnä juuri, kun olet lähdössä liikkeelle. Näin akku on edelleen lämmin liikkeelle lähtiessä ja kulutus pienempää.”, Kulmala sanoo.

Autoiluun on tullut monia mukavuuksia, joita kannattaa käyttää harkiten, jos haluaa säästää energiassa. Esimerkiksi auton sisälämpötilaa kannattaa laskea hieman ja hyödyntää ratin- ja istuimenlämmittimiä vain hetkisen, sillä nämä kaikki kuluttavat akkua. Monia asioita ei ehkä tule aktiivisesti ajatelleeksi, ainakaan energiankulutuksen näkökulmasta.
”Kuten esimerkiksi auton renkaiden ilmanpaineet. Kun ilmanpaineet ovat kohdillaan, auton sähkönkulutus on pienempi. Jos autossa on mahdollisuutena eco-ajotila, kannattaa sekin ottaa käyttöön. Silloin kaikki auton toiminnot ovat hieman pienemmällä kulutuksella”, Kulmala summaa.

”Me autoalan ammattilaiset olemme jo vuosikymmeniä puhuneet taloudellisesta ajotyylistä. Viimeistään nyt siihen kannattaa kiinnittää huomiota omassakin ajossa. Äkkinäisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia kannattaa välttää liikenteessä myös säästöjen toivossa. Vakionopeudensäädintä kannattaa säätää nopeusrajoituksen mukaiseksi. Ajotavan pienillä muutoksilla säästää sähköä ja kukkaroa!”

Loppujen lopuksi Kulmala muistuttaa, että tälläkin hetkellä kaikissa sähkönsäästövinkeissä, myös autoiluun liittyvissä neuvoissa kannattaa turvallisuus pitää ensimmäisenä mielessä.

”Esimerkiksi etu- tai takalasien lämmityksestä ei kannata pihistää, kun on kyse näkyvyyden turvaamisesta. Kun lunta alkaa tulla, ne pitää myös puhdistaa ennen liikkeelle lähtöä! Ylipäätään energiatehokkaassa autoilussakin kannattaa säästää pienin askelin, silloin se ei ole itsellekään niin iso muutos. Pienet, päivittäin toistuvat teot säästävät pitkän talven aikana”, Kulmala kertoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tuikitavallinen talviautoilija miettii nyt kuumeisesti, miten energiaa säästetään olipa auto polttomoottorilla tai sähköllä toimiva.
Tuikitavallinen talviautoilija miettii nyt kuumeisesti, miten energiaa säästetään olipa auto polttomoottorilla tai sähköllä toimiva.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Suvia Group Oy
Valimotie 9-11
00380 Helsinki

InCar Oy on vuonna 1991 perustettu Suomen johtava ja kokonaan suomalaisomisteinen vauriokorjaamoketju ja toimialan kehityksen edelläkävijä, jossa yli 370 työntekijää saavat loistaa oman työnsä huippuosaajina yli 40 toimipisteessä ympäri Suomen. InCarin liikevaihto oli vuonna 2021 56,5 miljoonaa euroa. InCar Oy on osa Suvia Groupia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suvia Group Oy

Autoilija: tarkistuta autosi piilevien raekuurovaurioiden varalta13.9.2022 10:33:28 EEST | Tiedote

Reilu pari viikkoa sitten eteläisen Suomen yllä pyyhki massiivinen raekuuro, joka jätti jälkeensä monenlaista tuhoa. Erityisen paljon se kylvi tuhoa eteläsuomalaisten autoilijoiden autoihin. Suomalainen vauriokorjaamoketju InCarista varoitetaan, että jopa melkein puolet varsinaisista vaurioista voi olla vielä huomaamatta. Nyt onkin aika tarkastaa auto, jos on lainkaan epäilystä, että auto on voinut joutua kontaktiin raekuuron kanssa.

Suomalainen InCar laajenee Keminmaalle ja Keravalle1.9.2022 11:41:36 EEST | Tiedote

Suomen vaivattomin vauriokorjaamoketju InCar laajenee jälleen. Uusina paikkakuntina ovat Keminmaa ja Kerava. Muutoksella ulotetaan kotimaiset vauriokorjaamopalvelut entistä laajemmin autoilijoiden käyttöön ja luodaan uusia työpaikkoja. InCar palvelee kaikkien vakuutusyhtiöiden asiakkaita ja kaikkien automerkkien omistajia. Kaikki InCarin toimipisteet ovat myös vakuutusyhtiöiden valtuuttamia vahinkotarkastuspisteitä, ja vahinkotarkastukseen pääsee aina ilman ajanvarausta.

Kesäinen raekuuro voi aiheuttaa isoja vahinkoja21.6.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Sää on suomalaisen autoilijan paras kumppani tai pahin vihollinen aina tilanteesta riippuen. Kesälläkään emme ole jäältä suojassa, sillä se voi sataa päällemme taivaalta rakeiden muodossa. Rae syntyy usein alijäähtyneestä vedestä vaikkapa ukkospilvisessä säärintamassa. Meillä päin maailmaa ukkospilvet voivat olla jopa 12 kilometrin korkuisia. Niissä maanpäällisestä helteestä riippumatta voi vallita lähellä 0 asteinen lämpötila, jossa alijäähtyneet vesipisarat törmäilevät toisiinsa, muodostaen kasvavia jäämuodostelmia, jotka lopulta putoavat sitten maahan. Pienemmät rakeet eivät aiheuta suuria vahinkoja, mutta suurimmat rakeet voivat olla jopa yli 10 senttisiä möhkäleitä, joista syntyy autoon monenlaista lommoa ja vahinkoa.

Riistakolarien kulta-aika on touko–kesäkuussa23.5.2022 08:15:00 EEST | Tiedote

Riistakolareita tapahtuu liikenteessä ympäri vuoden, mutta tilastollisesti katsottuna varsinainen vaaran aika on juuri nyt. Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna ajettiin kaikkiaan 13 953 riistaonnettomuutta, joista jopa lähes puolet Etelä-Suomessa. Suurin onnettomuuspiikki sijoittuu tavallisesti loka–marraskuulle, mutta piikki nähdään myös kesän alussa. Riskit törmäykselle kasvavat kun kesärajoitukset astuvat voimaan ja ajonopeudet nousevat. Samoin liikennemäärä kasvaa, kun ihmiset alkavat liikkua enemmän esimerkiksi kesäasunnoilleen.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye