Suomi vaihtaa talvirenkaisiin lumirajan mukaan
Kun keli niin vaatii, marraskuun ensimmäisestä päivästä lähtien autossa on oltava alla talvirenkaat. Eri puolilla Suomea talvirenkaita on vaihdettu viime viikkoina alle hyvin eri tahtiin. Pisimmällä vaihtosesonki on jo talvisessa Pohjois-Suomessa.
”Vaihtosesonki alkoi jo lokakuun ensimmäisellä viikolla. Esimerkiksi Rovaniemellä noin 80–85 prosenttia rengashotellin asiakkaista on vaihtanut renkaansa, mikä kuvaa kohtuullisen hyvin renkaanvaihdon tilannetta pohjoisessa”, Lapin Kumi Oy:n Ville Ruokanen kertoo.
Etelämmässä renkaita on vaihdettu vähemmän. Kantolan Rengasta isännöivä Joni Larvanto kertoo, että Mikkelin toimipisteellä on vaihdettu talvirenkaista vasta noin 40 prosenttia. Yrityksen asiakkaista Kouvolassa, Kuusankoskella ja Haminassa talvirenkaat on vaihdattanut vasta joka kolmas.
”Ensimmäiset renkaanvaihtajat tulivat oikeastaan samoihin aikoihin kuin aina ennenkin eli syyskuun viimeisellä viikolla, mutta enenevissä määrin sesonkivaihtoja aloimme tänä vuonna tehdä lokakuun ensimmäisellä viikolla. Oikeastaan vasta tämä viikko on ollut ensimmäinen varsinainen kiireisempi sesonkiviikko”, Larvanto kertoo
Etelässä eivät nastat vielä rapise
Kuluva syksy on edennyt hyvin eri tahtiin eri puolilla Suomea. Nykyinen tieliikennelaki edellyttää talvirenkaita, kun keli niin vaatii. Etelässä saadaan ennusteiden mukaan nauttia lämpimistä syyskeleistä vielä ainakin parisen viikkoa. RengasCenter Tikkurilan Renkaassa talvirenkaat renkaat onkin vaihdettu vasta joka viidennelle asiakkaalle.
”Samalla kuitenkin suurin osa autoilijoista ymmärtää sen, että talvirenkaiden tarve ei ole viimesyksyisen lakimuutokseen myötä kadonnut mihinkään. He vaihtavat renkaat normaalisti kuten ennenkin”, Teemu Lappeteläinen Tikkurilan renkaasta sanoo.
Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora muistuttaa, ettei talvirenkaiden vaihtoa ole järkevää lykätä suotta. Kylmien öiden jälkeen tiet ovat liukkaita ja talven lähestyessä säätila voi vaihtua nopeastikin.
”Vaikka päätiet ovat sulia, on talvirenkaat oltava alla, jos ajoreitille voi osua talvisia olosuhteita. Nykyisen tieliikennelain mukaan on kuljettajan vastuulla varmistaa, että autossa on keliin sopivat renkaat eli talviaikana talvirenkaat”, Nuora sanoo.
Riittääkö hyllyssä rengasta?
Vaihtosesonki on myös renkaiden uusimisen aikaa. Tänä syksynä rengasliikkeiden asiakkailla on ollut tavallista enemmän kysymyksiä.
”Asiakkaita arveluttaa tällä hetkellä tuotteiden saatavuus ja hintojen nousu. Saatavuuden heikkenemistä pelättiin varsinkin keväällä paljon ja kuluttajat olivat huolissaan”, Ville Ruokanen kertoo.
Talvirenkaita kuitenkin riittää kaikille ja jokaiseen autoon.
”Kaikkiin automalleihin löytyy rengasta. Tuotannon haasteiden vuoksi kannattaa kuitenkin varautua siihen, että jokaisen merkin jokaista kokoa ja mallia ei ehkä löydy suoraan hyllystä”, Nuora sanoo.
Myös Mikkelissä Joni Larvannolle on kysymykset saatavuudesta ovat tuttuja. Samalla yhä useampi asiakas on aiempaa kiinnostuneempi renkaista.
”Ihmisten käyttäytyminen varsinkin Mikkelin seudulla on muuttunut paljon siihen suuntaan, että meiltä tullaan kysymään enemmän ja enemmän asiantuntijuuskysymyksiä, eikä enää niinkään renkaan hintaa”, Larvanto sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Autonrengasliitto
Jarmo Nuora
Puheenjohtaja
040 557 5690
jarmo.nuora@rengasnuora.fi
Tietoja julkaisijasta
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS
020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme