Vakuuttamattomalla moottorikelkalla ajo voi tulla kalliiksi - ja kolarointi vielä kalliimmaksi

Ennen kuin kelkalla lähtee liikkeelle edes pihatiellä, kaksi asiaa tulee hoitaa kuntoon: kelkan tulee olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa. Liikennekäytöstä poistetulla ja vakuuttamattomalla ajoneuvolla ei saa ajaa edes pihalla, sillä vakuuttamisvelvollisuus ei koske pelkästään tieliikennettä.
– Moottorikelkoilla ajetaan pääsääntöisesti teiden ulkopuolella, kuten pellolla, metsässä ja jäällä. Liikennevakuutuslain mukaan nekin lasketaan liikenteeksi, eli liikennevakuutuksen on oltava voimassa aina ajettaessa. Vahinko voi tapahtua missä ajoympäristössä tahansa, ja vain voimassa oleva vakuutus korvaa vahingot, painottaa Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen.
Kun vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisesta jää kiinni, seuraukset voivat tulla kalliiksi. Vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä.
Vakuuttamattomuusmaksu voi olla moninkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden.
Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa korvauksia edes omista henkilövahingoistaan.
– Liikennevakuutus korvaa Suomessa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot. Esimerkiksi työkyvyttömyyden aiheuttamat kustannukset voivat muodostua hyvinkin korkeiksi, ja vakuutuksen puuttuessa aiheuttaja jää itse ilman korvauksia, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa.
Moottorikelkoilla tapahtuu yksittäisonnettomuuksia
Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosina 2011–2020 moottorikelkkaonnettomuuksissa kuoli yhteensä 77 henkilöä. Suurin osa (96 %) onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia, eli kelkka esimerkiksi vajosi jäihin, törmäsi puuhun tai suistui reitiltä. Onnettomuuksista kolme tapahtui ohjatulla kelkkasafarilla.
Vuonna 2020 moottorikelkkailijat aiheuttivat 537 henkilövahinkoihin johtanutta liikennevahinkoa, jotka korvattiin liikennevakuutuksesta. Kuljettajan kokemattomuus altistaa ajovirheille ja loukkaantumisille, eikä kelkkasafarille lähtevillä ulkomaisilla turisteilla aina ole kokemusta edes lumisista olosuhteista, saati kelkan ohjaamisesta.
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Ennakkosuunnittelussa on yleisen turvallisuuden lisäksi huomioitava osallistujien tausta ja taidot. Oppaassa annetaan myös ohjeita asiakkaiden perehdytykseen ennen safarille lähtöä.
– Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet, yleensä seurueen kokemattomimmat kuskit, yrittävät saada muita kiinni. Safarin järjestäjän on tärkeää tunnistaa osallistujien kyvyt, ja ymmärtää, että yksi ja sama reitti ei ole optimaalinen kaikille. Tarjottavan palvelun tulee elää asiakkaiden tarpeiden mukaan, ja epävarmoille kuljettajille tulisi olla tarjolla myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyyti safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen.
Moottorikelkkayrittäjien turvallisuusopas: Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella
Onnettomuustietoinstituutin tietopaketti: Moottorikelkkaonnettomuudet vuosina 2011–2020
Lisätietoja:
Liikennevakuutuskeskus (sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi)
Vakuuttamattomuusmaksut: perintäpäällikkö Vesa Korhonen, p. 040 450 4568
Liikennevahinkojen korvaukset: korvauspäällikkö Antti Tuulensuu, p. 040 450 4671
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes (sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@tukes.fi)
Ylitarkastaja Jaakko Leinonen, p. 029 5052 141
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. Lue lisää www.oti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Sähköpotkulaudalle voi napsahtaa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu9.4.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Viime kesäkuussa voimaan tullut liikennevakuutuslain uudistus toi osan sähköpotkulaudoista vakuuttamisvelvollisiksi. Vakuutusta ei kuitenkaan ole otettu kaikille niille laudoille, joilla se pitäisi olla, ja seurauksena voi olla jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksu. Vakuuttamattomien lautojen aiheuttamista vahingoista on jo tullut Liikennevakuutuskeskukselle vahinkoilmoituksia.
KHO: Liikennevakuutuskeskuksen toimintatavat terveystietojen käsittelyssä ovat lainmukaisia28.3.2025 13:26:25 EET | Tiedote
Korkein hallinto-oikeus (KHO) on 26.3.2025 antanut ratkaisunsa Liikennevakuutuskeskuksen käsittelykäytännöistä terveystietojen osalta. KHO vahvisti yksiselitteisesti, että toiminta on ollut lainmukaista, ja piti voimassa hallinto-oikeuden päätöksen, jolla Liikennevakuutuskeskukselle määrätty seuraamusmaksu kumottiin.
Vakuuttamattoman ajoneuvon kolaroidessa kuski jää ilman korvauksia – vakavassa vahingossa saamatta jää jopa satoja tuhansia26.3.2025 06:18:00 EET | Tiedote
Vuosittain tapahtuu useita satoja liikennevahinkoja, joissa aiheuttajalla ei ole lakisääteistä liikennevakuutusta. Liikennevakuutuskeskus korvaa syyttömille osapuolille aiheutuneet vahingot, mutta vakuutuksen laiminlyönyt kuljettaja jää kokonaan ilman korvauksia.
Ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä20.2.2025 06:08:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana liikenteessä jäi kiinni 3 550 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa. Kaikkia tapauksia ei tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin. Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei pääsääntöisesti saa ajaa metriäkään, ei edes omalla pihalla.
Vihreän kortin voi pian esittää digitaalisesti – helpotusta autoilijoille vuoden 2025 alusta11.12.2024 06:04:00 EET | Tiedote
Vuoden 2025 alusta alkaen eurooppalaisen liikennevakuutustodistuksen, eli vihreän kortin, voi esittää myös digitaalisesti esimerkiksi puhelimen näytöltä. Uudistus tuo joustavuutta kuljetusyrityksille sekä niille, jotka matkustavat omalla ajoneuvolla Suomen rajojen ulkopuolelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme