
Terveysperusteisempi virvoitusjuomavero uudistus muuttuikin kiireessä sokeriveroksi heittäen aitouden ja luonnollisuuden romukoppaan

Uudet, ehdotetut virvoitusjuomaveromäärät:
Light energiajuoma (aspartaami ja asesulfaami-K) vero 9 snt/litra
Light kolajuoma (aspartaami ja asesulfaami-K) vero 9 snt/litra
100% hedelmä/marjasmoothie (makeuttamaton), Sydänmerkki vero 48 snt/litra
Me Eckes-Granini Finland Oy:llä olemme järkyttyneitä 17.11.2022 Eduskunnassa esitellyn virvoitusjuomaveromuutosehdotuksen yksipuolisesta kannasta juomien sisältämään sokeripitoisuuteen. Sokeripitoisuus nähdään muutosehdotuksessa ainoana verotukseen vaikuttavana tekijänä. Perusteluna virvoitusjuomaveron uudistamiselle on ollut sen päivittäminen terveysperusteisemmaksi, jota selkeästi tämä esitetty malli ei kuitenkaan tue.
Olemme erityisen pettyneitä siitä, kun alkuperäinen ehdotus sisälsi selkeästi marja- ja hedelmäperäisten juomien osalta huojennuksia, jossa huomioidaan luontainen sokeri ja hedelmä- ja marjamehujen terveyttä edistävä koostumus (vitamiinit, kivennäisaineiden ja muiden ravitsemuksellisesti tärkeiden yhdisteiden (kuten polyfenolit) osuus). Missä ovat puolueettomat tutkimukset kasvistäysmehujen hyvää tekevistä ominaisuuksista? Entä mihin unohtuivat ravitsemussuositukset, joissa lasillinen täysmehua päivittäin on oiva lisä kasvisten saantiin? Osalle hedelmä- ja kasvissmoothieita on myönnetty Sydänmerkki, niinkö epäterveellisiä ne ovat? Entä vanhusten ja lasten terveyden ravitsemus, jos hedelmä- ja marjamehuilla sekä kasvisvälipaloilla kuluttajahinnat vain nousevat? Light kolallako nesteytetään vanhuksia jatkossa?
Tämä aikaisempi veromuutosehdotus lähti lausuntokierrokselle ja nyt eduskunnalle esitetty muutosehdotus on täysin edellisen vastainen ja suosii räikeästi virvoitusjuomia. Nyt tehdyssä ehdotuksessa mm. raja veroasteikossa menee kolajuoman sokeripitoisuuden ylitse. Samalla veroa alennetaan 50 prosentilla keinomakeutetuille juomille, joiden terveysvaikutusta ei mitenkään ole tieteellisesti todistettu. Tällä uudella veromallilla ohjataan myös tuotekehitystä aiempaa keinotekoisimpiin tuoteinnovaatioihin – luonnollinen, vastuullinen ja terveyttä edistävä ei tämä pitkällä juoksulla ole.
On hämmentävää, että uusi ehdotus tuli kuin tilauksesta ja siihen ei anneta mahdollisuutta lausuntoon. On myös erityisen huolestuttavaa, että annettu ehdotus on ristiriidassa EU-maiden vastaavien käytäntöjen kanssa. Suurin osa EU-maiden lainsäädännöstä myöntää hedelmä- ja marjamehuille terveyttä edistävät ja suositusten mukaiseen päivittäiseen ruokasuosituksiin perustuvat arvot. Suomi on edelleen siis ainoa maa EU:ssa, jossa makeuttamattomia hedelmä- ja marjatäysmehuja verotetaan?
Tällaista täysin puskista tullutta, muka terveysperusteista verotusta ei voida millään tukea.
Täysmehututkimuksia: https://fruitjuicesciencecentre.eu/en/research
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Toimitusjohtaja Juha Helokoski
p. 043 824 4012
juha.helokoski@eckes-granini.com
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Eckes-Granini Finland Oy Abvalmistaa, myy ja markkinoi yhteensä yli 200 erilaista
mehutuotetta. Valikoimaan kuuluu mm. täysmehuja,annosmehuja, vähäkalorisia juomia,
funktionaalisia mehuja, janojuomia, perinteisiä mehutiivisteitä ja glögiä. Suosittuja brändejä ovat mm. Marli, Mehukatti, God Morgon, granini, Brämhultsja Tropic. Eckes-Granini Finland Oy Ab on osa Euroopan johtavaa mehuliiketoimintakonsernia Eckes-Granini Group GmbH:ta, jonka pääkonttori sijaitsee Saksassa.
AVAINLUKUJA
Markkinajohtaja, markkinaosuusnoin 32%
Henkilökuntaa yhteensä noin 130
Liikevaihton.80miljoonaa euroa
Tuotetutlitrat n.55miljoonaa
Tuotantolaitos sijaitsee Turun Artukaisissa
6 aseptista tuotantolinjaa, 3 ei-aseptista pullotuslinjaa
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Eckes-Granini Finland Oy Ab
TAKAISINVETO27.6.2022 11:07:37 EEST | Tiedote
Marli Shot Omena-inkivääri-kurkuma-acerola mehu 2dl
KLASSIKKO TRIP® TÄYTTÄÄ 60-VUOTTA12.4.2022 10:57:46 EEST | Tiedote
Vuonna 1962 legendaarinen kolmionmuotoinen tetra hyvänmakuista mehua mullisti markkinan. Pakkaus oli jännän muotoinen ja sitä juotiin pillillä. Tetrasta oli hauskaa etsiä pillireikää ja lapsia kummastutti, minne se oli tällä kertaa piilotettu.
Mehukatti juomatiivisteille on myönnetty Avainlippu16.9.2021 12:12:00 EEST | Tiedote
Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt suomalaisten rakastamille Mehukatti juomatiivisteille Avainlippu-tunnuksen osoituksena Suomessa valmistetusta tuotteesta. Mehukatti juomatiivisteet valmistetaan Turun Artukaisissa tutuilla resepteillä.
Klassikkobrändi Marli Juissi laajenee uusiin segmentteihin24.3.2021 14:39:09 EET | Tiedote
Lehdistötiedote 24.3.2021. Marli Juissi on tutkimuksen mukaan luottomehu tilanteessa kuin tilanteessa. Marli Juissia nautitaan janoon, mutta myös ruoan ja välipalan kyytipoikana. Marli Juissia kuluttava nauttii myös jääteetuotteita. Niinpä Juissi laajenee janojuomaperheeksi Juissin alle siirtyvän jääteetuotteiden sekä uutuuskonsepti Marli Juissi Lemonaden myötä.
Eckes-Granini Finland Oy Ab tuo täysin uudenlaisen smoothien markkinoille16.3.2021 11:55:32 EET | Tiedote
God Morgon Wake Up Smoothie – kiireisen kuluttajan aamun valinta