Black Friday lisää verkko-ostamista: Jopa 1,35 miljardin euron arvosta tilattuja tuotteita on vuosittain vaarassa särkyä matkalla kuluttajille
Kyselytutkimuksen* mukaan jopa puolet (50 %) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että he ovat aikeissa viettää enemmän aikaa kotona elinkustannusten nousun vuoksi. Tämän odotetaan näkyvän mielihyvää tuottavien ostosten kasvuna.
Kolme kymmenestä (29 %) vastaajasta sanoo käyttävänsä rahaa pieniin ylellisyyksiin juhlakaudella, sen sijaan että hankkisivat jotain suurta tai kuluttaisivat rahaa kodin ulkopuolella.
Tilastot osoittavat, että mielihyvää tuottavien herkkien ja hauraiden ‘lohtutuotteiden’, kuten kynttilät, juomat ja lasitavarat verkko-ostamisen kasvu kasvattaa riskiä tuotteiden särkymisestä matkalla vastaanottajilleen. Yksistään kuluneen vuoden aikana noin 34 % eurooppalaisista verkko-ostajista vastaanotti keskimäärin kolme kategorian tuotelähetystä vaurioituneena – määrä on yli kaksinkertainen muihin verkkokauppatoimituksiin verrattuna.
Särkyneiden tuotteiden taloudellinen vaikutus on merkittävä. On arvioitu niiden olevan yhteisarvoltaan jopa 1,35 miljardia euroa vuodessa. Lisäksi särkyneiden tai vaurioituneiden tuotteiden vastaanotto aiheuttaa kyselyn mukaan kuluttajissa harmituksen tunnetta (30 %), pettymystä (28 %) ja turhautumista (20 %).
Vahingoittuneiden tuotteiden saamisen vaikutus on merkittävä, sillä noin 38 % kuluttajista harkitsee tarkkaan, voivatko he enää tilata tuotteita samalta jälleenmyyjältä ja noin joka viides vastaaja (23 %) sanoo, ettei tekisi niin enää koskaan.
Ari Viinikkala, toimitusjohtaja, DS Smith Suomi: “Kukaan ei halua vastaanottaa vahingoittunutta tuotetta, oli se sitten tilattu Black Fridayn aikana tai muutoin. Herkästi särkyvien tuotteiden osalta pakkauksen merkitys korostuu entisestään. On oleellista, että pakkaus on mietitty huolella kulloiseenkin tarpeeseen, ja että se soveltuu monivaiheiseen logistiikkaan ja kykenee suojaamaan tuotetta sen matkalla kuluttajalle. Investointi oikeanlaiseen pakkaukseen säästää kokonaiskustannuksista, kun tuotereklamaatioita särkymisvaurioista ei tule.
Tämän vuoksi olemme DS Smithissä testanneet erilaisia pakkauksia merkittävän määrän, ja voimme testata myös asiakaskohtaisia pakkauksia. Voimme tehdä testin, jossa pakkaus pudotetaan, sitä ravistellaan, puristetaan, täristetään ja siihen törmätään. Näin voimme varmistaa, että se kestää rajummassakin logistiikkaketjussa. Ammattitaitoiset, ja myös kansainvälisesti palkitut, innovatiiviset suunnittelijamme etsivät vastauksia juuri oikeanlaisiin pakkauksiin, mikä ei tarkoita enemmän materiaalia, vaan fiksumpia pakkausratkaisuja. Lisäksi he keskittyvät varmistamaan, että pakkaukset huomioivat kiertotalouden jo alusta alkaen. Hyvä pakkaus huolehtii myös sisällään olevan tuotteen elinkaaresta.”
Markkinatietotoimisto Mintelin** mukaan inflaation mukanaan tuoma kuluttajien taloudellisen tilanteen muuttuminen vaikuttaa heidän ostoihinsa, tapoihinsa, elämäntapoihinsa ja henkilökohtaisiin arvoihinsa. Inflaation myötä kuluttajat ostanevat vähemmän, mutta he haluavat ostaa laadukkaampaa ja ovat tarkkoja, että se on esimerkiksi kestävää, ajatonta ja korjattavissa. Vahvistusta päätöksilleen he saavat brändeiltä, jotka viestivät samoista ominaisuuksista, ja myös toimivat niiden puolesta.
Taustaksi:
*DS Smith on teettänyt markkinatutkimuksen, jonka teki OnePoll. Kyseessä on kuluttajatutkimus, jossa vastaajina oli 8000 aikuista kuudessa Euroopan maassa. Tutkimusaika oli 7.-21.11.2022
**Mintel's Global Annual Trends 2023
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi HjelmViestintäpäällikkö, SuomiDS Smith
Puh:+358102452453Puh:+358405778797suvi.hjelm@dssmith.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
DS Smith on maailmanlaajuisesti toimiva, johtava kiertotalouden mukaisten aaltopahvista valmistettavien pakkausten suunnittelija ja valmistaja, tukenaan kierrätys- ja paperinvalmistustoiminnot. Yrityksen pääkonttori on Lontoossa, se on FTSE 100 -listattu ja toimii 34 maassa työllistäen noin 30 000 ammattilaista. Yritys on merkittävä tekijä verkkokaupan, kuluttajatuotteiden, vähittäiskaupan ja teollisuuden toimitusketjuissa. Sen olemassaolon tarkoitus kiteytyy lauseeseen ‘Redefining Packaging for a Changing World’ ja Now and Next -nimisellä kestävän kehityksen strategiallaan se on sitoutunut johtamaan muutosta kohti kiertotalouden mukaista toimintaa tuottaen ratkaisuja, joiden avulla voidaan vähentää kertakäyttöistä muovia, pienentää toimitusketjujen hiilidioksidipäästöjä ja parantaa kierrätystä. DS Smith on Ellen MacArthur -säätiön strateginen kumppani. DS Smithin juuret ovat vuodessa 1940, jolloin Smithin perhe perusti yrityksen. Suomessa juuret ulottuvat jo vuoteen 1911 Tampereella perustettuun Suomen ensimmäiseen aaltopahvia valmistavaan yritykseen. Toimimme lähellä asiakkaitamme usealla paikkakunnalla Suomessa (Tampere, Nummela, Turku, Akaa ja Ii).
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DS Smith
DS Smithille palkinto Carlsbergin pakkauksesta22.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Aaltopahvipakkausten valmistaja DS Smithin Tampereen tehtaan flexopaino-osaaminen on huomioitu kansainvälisessä FlexoTech -kilpailussa Lontoossa.
Aaltopahvipakkaus on myös tulevaisuuden ratkaisu15.8.2024 15:05:36 EEST | Tiedote
DS Smith, johtava maailmanlaajuinen palveluntarjoaja ympäristöystävällisten pakkausten, paperipohjaisten tuotteiden sekä kierrätyspalvelujen alalla, esittelee kattavan valikoiman puutarha-alalle soveltuvia pakkauksia Lepaan näyttelyssä Hattulassa 15.-17.8.2024.
DS Smith on korvannut yli miljardi kertakäyttöistä muovipakkausta pahvipakkauksilla30.5.2024 07:22:00 EEST | Tiedote
Pakkausvalmistaja DS Smith on ylittänyt Now & Next -kestävän kehityksen tavoitteensa kertakäyttöisten muovipakkausten korvaamisen osalta tekemällä työtä yhdessä asiakkaidensa kanssa. Yrityksen asiakkaisiin kuuluu monia ikonisia vähittäiskaupan ja kuluttajatuotteiden brändejä
Vahingoittuneiden verkkokauppaostosten arvo Euroopassa jopa 22 miljardia euroa vuodessa5.3.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Aaltopahvisia pakkauksia suunnitteleva ja valmistava DS Smith on laskenut verkkokaupassa myytävien, matkalla vaurioituneiden tuotteiden laajuutta ja kustannuksia, ja laskelmien perusteella Euroopassa vahingoittuu tuotteita jopa 22 miljardin euron arvosta vuodessa.
Artekin Tampereella suunniteltu tuolipakkaus on palkittu maailmanlaajuisessa kilpailussa10.1.2024 07:36:00 EET | Tiedote
Pakkaussuunnittelijana DS Smithin Tampereen tehtaalla työskentelevä Jyrki Valkama on palkittu maailmanlaajuisessa pakkausalan kilpailussa ikoniselle Artekin jakkaralle suunnittelemastaan pakkauksesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme