Tulli ja SYKE valvoivat yhteistyössä Suomesta lähteviä jätekuljetuksia

Osana maailmanlaajuista valvontaoperaatiota Tulli ja SYKE tekivät jäteratsian 27. lokakuuta Helsingin Länsisatamassa. Ratsiassa tarkastettiin 74 Suomesta autolautoilla lähtevää rekkakuljetusta. Jätesiirtoluvan vaativia jätesiirtoja havaittiin yksi, vihreitä jätevientejä kaksi sekä muita kuljetuksia, kuten käytettyjen ajoneuvojen ja sähkö- ja elektroniikkalaitteiden kuljetuksia, oli kahdeksan. Käytettyjä ajoneuvoja sekä kolariajoneuvoja oli runsaasti ja osalta puuttui tarvittavia asiakirjoja.
- Tarve valvontaan on ilmeinen ja nykyinen valvontakonseptimme on toimiva. Yhteistyö viranomaisten kesken toimii ja on tuloksellista sekä yhteiskunnallisesti merkityksellistä. Näyttää nimittäin siltä, että vaikka puutteita on edelleen, niin suunta on kuitenkin parempaan päin, kertoo tulliylitarkastaja Ari Peltonen.
Maailman tullijärjestö WCO:n koordinoimaan, muun muassa laittomiin jätesiirtoihin kohdistuvaan, Demeter-valvontaoperaatioon osallistui tulliviranomaisten lisäksi kansallisia ympäristöviranomaisia. Suomessa kansainvälisiä jätesiirtoja valvoo Tulli ja SYKE. Tulli vastaa konkreettisista valvontatoimista rajanylityspaikoilla, kuten satamissa.
Käytettyjen ajoneuvojen vientiasiakirjoissa puutteita – viejän on osoitettava, että kyseessä ei ole jäte
Käytettyjä ajoneuvoja, renkaita, sähkö- ja elektroniikkalaitteita sekä niiden varaosia saa viedä ulkomaille uudelleenkäyttöä varten, mikäli viejä pystyy osoittamaan, että kyseessä ei ole jäte. Vietävät tuotteet eivät saa myöskään sisältää aineita, joiden vienti on kielletty. Mikäli viranomaiset eivät saa riittävää osoitusta siitä, ettei kyse ole jätteestä, pidetään siirtoa laittomana jätesiirtona.
Sääntelyn tarkoituksena on varmistaa, ettei ulkomaille päädy jätettä, jonka käsitteleminen olisi ympäristölle tai ihmisen terveydelle haitallista.
- Käytettyjen ajoneuvojen vienti ulkomaille edellyttää aina viejältä todisteita siitä, ettei kyseinen ajoneuvo ole jätettä. Valvonnassa törmäämme usein vienteihin, joista puuttuu tarvittavat asiakirjat, kuten voimassa oleva katsastustodistus tai korjauskelpoisuustodistus pieniä vikoja sisältävälle ajoneuvolle, kertoo Katri Lautala Suomen ympäristökeskuksesta.
- Olisi tärkeää, että kansalaiset tietäisivät käytettyjen ajoneuvojen sekä elektroniikkalaitteiden vientiä koskevat vaatimukset, jottei Suomesta päädy jätteitä muiden maiden huolehdittavaksi, toteaa Lautala.
Pelkästään Afrikan maihin on viety vuonna 2021 sadoittain käytettyjä ajoneuvoja.
Laittomuudet lisääntyneet vihreissä jätesiirroissa, parannuksia jätteensiirtoasetukseen luvassa
Jätteiden siirtoon maasta toiseen tarvitaan pääsääntöisesti lupa. Poikkeuksena tästä on vaarattomat niin sanotut vihreät jätteet, joiden siirtämisestä uudelleen hyödynnettäviksi ei todennäköisesti aiheudu riskiä ympäristölle. Vihreitä jätteitä ovat esimerkiksi metalliromu, jätepaperi ja käsittelemättömän puun jäte. Näitä saa pääsääntöisesti siirtää EU:n tai OECD:n jäsenmaasta toiseen ilman erillistä lupaa.
Mikäli vihreää jätettä viedään Euroopan talousalueen ulkopuolelle, viejän on pystyttävä osoittamaan, että jätteen käsittely tapahtuu olosuhteissa, jotka suurelta osin vastaavat Euroopan unionin ympäristölainsäädännössä säädettyjä vaatimuksia.
- Laittomat jätesiirrot vihreiden jätesiirtojen nimissä vaikuttavat olevan kasvussa ja onkin hyvä, että niiden valvontaa tullaan tehostamaan jätteensiirtoasetuksen uudelleentarkastelussa, kertoo Katri Lautala.
Euroopan unioni on päivittämässä jätteensiirtoasetusta. Asetuksen uudelleentarkastelun yleiset tavoitteet liittyvät ympäristönsuojeluun. Muun muassa vihreiden jätteiden siirtojen jäljitettävyyttä parannetaan.
Euroopan unionilla on iso rooli jätekaupassa
Euroopan unioni on tärkeä toimija maailmanlaajuisessa jätekaupassa. Vuonna 2020 EU:sta vietiin unionin ulkopuolisiin maihin noin 32,7 miljoonaa tonnia jätettä. Viennin arvo oli noin 13 miljardia euroa. Merkittävimmät jätteiden vastaanottajamaat olivat Turkki ja Intia.
Suurin osa EU:sta viedystä jätteestä on rautametallijätettä ja muuta metallista jätettä. Myös paperijätettä, muovijätettä, tekstiilijätettä ja lasijätettä viedään merkittäviä määriä. Myös EU:n jäsenvaltioiden välillä siirretään huomattavia määriä jätettä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SYKE: ylitarkastaja Katri Lautala, etunimi.sukunimi@syke.fi, puh. 0295 251 807
Tulli: tulliylitarkastaja Heli Lampela, yhteydenotot Tullin mediapalvelun kautta p. 0295 527 150, viestinta@tulli.fi.
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Tulli – turvallisuutta ja kilpailukykyä yhteistyöllä
Olemme kansainvälisen kaupan, ulkomaanliikenteen ja logistiikan erityisasiantuntija. Arvioimme ulkomaanliikenteen uhkia ja tunnistamme sen riskit sekä suojaamme yhteiskuntaa. Varmistamme tasavertaiset kilpailuedellytykset ja sujuvat tullipalvelut. Olemme ainoa viranomainen, joka toimii kaikilla Suomen rajoilla ja valvoo rajat ylittävää liikennettä. Turvallisuus tulee meille ensin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tulli
Vähäarvoisten verkkokauppatilausten määrä Kiinasta edelleen korkea, vaikkakin vähentynyt viime syksyn ostopiikistä30.4.2025 08:42:25 EEST | Tiedote
Tammi-maaliskuussa suomalaiset tilasivat EU:n ulkopuolelta verkkokaupoista enintään 150 euron arvoisia tavaroita 12 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden loka-joulukuussa. Eniten tavaroita tilattiin yhä Kiinasta, ja joka neljäs tilattu tavara oli tekstiiliainetta tai tekstiilitavaraa.
Tulli epäilee ydinvoimalaitoksen rakennushankkeen toimijaa säännöstelyrikoksesta17.4.2025 08:07:06 EEST | Tiedote
Tullin talousrikostutkinnassa on tehty esitutkintaa tapauksesta, jossa suomalaisen ydinvoimalaitoksen rakennushankkeen arkistomateriaalia on yritetty viedä Venäjälle. Esitutkinta aloitettiin Tullin tarkastushavaintojen ja ulkoministeriöstä saadun lausunnon perusteella.
Tullin nimissä lähetetty huijausviestejä – älä avaa linkkiä15.4.2025 09:19:41 EEST | Tiedote
Tullin nimissä lähetetään tällä hetkellä paljon huijausviestejä. Huijausviestiksi viestin tunnistaa esimerkiksi siitä, että Tullin lähettämissä tekstiviesteissä ei ole koskaan linkkejä.
Tulli vahva sisäisen turvallisuuden toimija harmaan talouden torjunnassa10.4.2025 15:22:49 EEST | Tiedote
Viranomaisten harmaan talouden torjuntatilastot vuodelta 2024 julkaistu. Tulli tutki viime vuonna yhteensä 404 veropetosta, joista merkittävin osa liittyi tupakkatuotteiden salakuljetukseen. Erityisesti savukkeiden salakuljetustapaukset ja takavarikkomäärät kasvoivat merkittävästi vuonna 2024.
Pohjoismaiden tullien pääjohtajat vierailivat Ukrainassa – tulliyhteistyötä vahvistetaan1.4.2025 09:36:03 EEST | Tiedote
Pohjoismaiden tullien pääjohtajat vierailivat viime viikolla Ukrainassa tukeakseen maan viranomaisten toimintaa sodan aikana. Maan EU-assosiaatioprosessin tukeminen sekä korruption ja salakuljetuksen ehkäisemiseen liittyvä yhteistyö ovat tärkeitä Ukrainan tullin toiminnan kehittämisessä. Tuki Ukrainalle näkyy myös tullien päivittäisessä työssä EU-pakotteiden valvontana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme