85 vuotta nuori – Kalevala Koru panostaa vastuullisuuteen ja kiertotalouteen, mutta hyvän tekeminen on edelleen kaiken ytimessä
Kalevala Korun juuret yltävät 30-luvulle, jolloin Elsa Heporauta halusi koruja myymällä kerätä varoja muistomerkin pystyttämiseksi kalevalaiselle naiselle. Toisen maailmansodan syttyessä kerätyt rahat kuitenkin ohjattiin sodan hädänalaisten auttamiseen: perustettiin äitikoteja, lepopaikkoja monilapsisten perheiden äideille ja avustettiin myös muun muassa lastenkoteja ja Karjalan evakoiden tilapäiskoteja. Hyvää tekevistä koruista muodostui kunnianosoitus suomalaisten naisten rohkeudelle, ennakkoluulottomalle yritteliäisyydelle ja periksiantamattomuudelle. Näin varainkeruuhankkeesta kasvoi vuosien myötä Suomen suurin korualan yritys.
Yritys on sittemmin kasvanut ja kehittynyt maailman menon mukana, mutta naiset ja tytöt sekä hyvän tekeminen on aina pysynyt Kalevala Korun toiminnan ytimessä.
– Olemme jatkaneet naisten ja lasten tukemista 85-vuotisen historiamme aikana monella eri tapaa. Viime vuodet vahvemmin kuin koskaan, linjattuamme 1/3 tuloksesta menevän hyvään ja henkilöstölle, Kalevala Korun toimitusjohtaja Kirsi Paakkari sanoo.
– Tänä vuonna uusi hyväntekeväisyyskumppanimme on vammaisten naisten valtakunnallinen yhdistys Rusetti ry. 2020 perustettu ja nuorille naisille suunnattu Kalevala Training Center jatkaa puolestaan toimintaansa Keniassa. Haluamme arvostaa Elsan perintöä ja rohkaista jokaista tyttöä ja naista nousemaan näkyväksi, puhumaan lujempaa ja kurottamaan korkeammalle, Paakkari jatkaa.
Rohkeasti ajan hengessä
Kalevala Korun perinteet ovat erottamaton osa brändiä. Samalla uskallus kokeilla uutta ja innovoida on aina läsnä. Juhlavuotena yritys on panostanut merkittävästi kansainvälistymiseen, ja lokakuussa Kalevalan Koru lanseerasi tuotteensa Japanissa.
– Ensimmäinen suuri kansainvälinen askeleemme Japanin markkinoille ammentaa luottamuksesta omaan brändiin; Kalevala Koru ei muutu markkinoiden ilmeen mukaan, vaan pysyy omana rohkeana itsenään. Tämä itsevarmuus takaa sen, että naisten ja tyttöjen aseman edistäminen ja vastuullisuus ovat aina osa tarinaamme, missä päin maailmaa olemmekaan, Paakkari kertoo.
Kalevala Koru on myös uusinut ennakkoluulottomasti korujen syvimpiin arvoperinteisiin pohjautuvaa kihla- ja vihkisormusmallistoaan, kun yritys lanseerasi ensimmäisenä merkittävänä suomalaisena korubrändinä laboratoriotimantit osaksi uudistunutta Kalevala Love -mallistoaan.
– Pitää olla uskallusta kokeilla ja haastaa. Näin teki myös perustajamme Elsa Heporauta; arvojen puolesta puhuminen ja todeksi tekeminen on aina ollut osa kulttuuriamme. Tässäkin uudistuksessa olemme menneet vastuullisuus ja kiertotalousajattelu edellä, sanoo Kalevala Korun design- ja vastuullisuusjohtaja Maria Uunila.
Vastuullista kauneutta sukupolvelta toiselle
Kalevala Korun perustaja Elsa Heporauta halusi tuoda suomalaisten esiäitien korujen kauneuden laajamittaisesti nykynaisten ulottuville. Joulukuun 8. päivänä 1937 ensimmäinen kalevalaisten korujen mallisto, 40 rintakorua, esiteltiin runsaslukuiselle kutsuvierasjoukolle ja lehdistön edustajille Presidentinlinnassa presidentin puolison Kaisa Kallion teekutsuilla. Tästä syntyi Kalevala Koru.
Nämä muinaiset korumallit, modernin muotoilun rinnalla, kiehtovat kuluttajia edelleen. Perinteiden vaalimiseen yhdistyy Kalevala Korun järjestelmällinen toiminnan ohjaus vastuullisuuden ja kiertotalouden ehtojen ympärille. Korumallisto Kalevala Pidetty, joka laajeni verkkokauppaan marraskuussa, vastaanottaa käytettyjä Kalevala-koruja ja kunnostaa ne yrityksen omalla tehtaalla uudenveroisiksi. Pidetty-korut myydään rasioituna aitoustodistuksen kera seuraavalle kantajalle.
– Pidetty-malliston avulla vanhat korut vuosien takaa saavat uuden elämän ja ilahduttavat kantajia sukupolvesta toiseen. Kiertotalouden ja vastuullisuuden tärkeyden lisäksi Pidetty-malliston suosio on osoittanut sen, että Kalevala Korun muotoilussa on ajatonta kauneutta läpi vuosikymmenten, joka edelleen viehättää kuluttajia, Uunila kuvailee.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria UunilaDesign- ja vastuullisuusjohtaja
Puh:0207611203maria.uunila@kalevala.fiKirsi PaakkariToimitusjohtaja
Puh:0503822025kirsi.paakkari@kalevala.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Naisten perustama, joulukuussa 85 vuotta täyttävä Kalevala Koru on jo vuosikymmenten ajan ollut Suomen rakastetuin Koru. Kotimaisena käsityönä valmistetut Kalevala-korut edustavat ajatonta ja rohkeaa muotoilua ja juhlistavat jokaisessa meissä asuvaa kauneutta ja voimaa. www.kalevala.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kalevala Koru Oy
RAKAS Rolf Ekroth x Kalevala -kollaboraation lanseeraus Kööpenhaminan muotiviikolla 5.8.20246.8.2024 12:00:56 EEST | Tiedote
Rolf Ekroth tuo lavatanssit ja suomalaisuuden syvimmän olemuksen Kööpenhaminan muotiviikoille. Lanseeraamme yhdessä RAKAS Rolf Ekroth x Kalevala -kollaboraation, johon sisältyy monikäyttöinen koru sekä huiveja. Korut on valmistettu kierrätyshopeasta suomalaisena käsityönä Kalevala Korun tehtaalla Helsingissä. RAKAS-koru toimii korvakoruna, huivikoruna ja monikäyttöisenä asusteena, jonka stailaamisessa vain mielikuvitus on rajana.
Kalevala Koru hälventää koru- ja designmaailman rajaa. Uusi Männyt-mallisto lanseerataan syksyllä 2024.31.5.2024 17:30:02 EEST | Tiedote
Kalevala lanseeraa syksyllä 2024 uuden Männyt-korumalliston, jossa yhdistyy suomalaisen luonnon mystiikka ja moderni, innovatiivinen muotoilu. Männyt-korusarja on ensimmäinen Aino Ahlnäsin, Kalevala Korun uuden luovan johtajan ulostulo.
Kalevala Koru avaa uuden lippulaivamyymälän Helsingin keskustaan - uudessa myymälässä suomalainen design kohtaa inspiroivan ostoselämyksen17.5.2024 10:30:46 EEST | Tiedote
Kalevala-lippulaivamyymälä on avattu uusissa tiloissa Keskuskadulla. Kalevala Koru elävöittää Helsingin keskustaa inspiroivalla myymäläkonseptilla, joka uudistaa tavan ostaa koruja sekä tarjoaa entistäkin kattavampia ja yksilöllisempiä palveluita.
Kalevala Koru esittäytyy Kööpenhaminan muotiviikoilla yhdessä Rolf Ekrothin kanssa3.8.2023 09:00:00 EEST | Tiedote
Kalevala Koru on ensimmäisenä suomalaisena korubrändinä mukana Kööpenhaminan muotiviikoilla. Uraauurtavan KALEVALA Pidetty -malliston second hand -korut ovat osa Rolf Ekrothin ja Kalevala Korun yhteismallistoa, joka lanseerataan muotiviikoilla 8. elokuuta. KALEVALA Pidetty -korujen ja Rolf Ekroth -yhteistyön esitteleminen Kööpenhaminan muotiviikoilla tukee Kalevala Korun kansainvälisen kasvun strategiaa tekemällä Suomen tunnetuinta korubrändiä tutuksi myös laajemmalle kansainväliselle yleisölle.
Planetaariset laaksot ja muut Björn Weckströmin ikoniset korut saatavilla jatkossa myös kierrätettyinä ja huollettuina Kalevala Pidetty -koruina11.5.2023 12:00:00 EEST | Tiedote
Asiakkaat rakastuivat Kalevala Pidetty -kierrätyskoruihin. Nyt Kalevala Koru laajentaa suosittua Pidetty -second hand -mallistoaan Björn Weckströmin designkoruihin sekä muihin Lapponia-brändin alla valmistettuihin koruihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme